Nejčastější zlozvyky řidičů, ze kterých mechanikům vstávají vlasy hrůzou. Patrně je děláte i vy

Pokud se chcete vyhnout nákladům na servis svého čtyřkolého mazlíka v rámci mnoha desítek tisíc korun, pak si nenechte ujít naše rady. Ano, i na první pohled banální zažité zlozvyky vás mohou nakonec vyjít setsakra draho.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Zatímco běžní motoristé nad tím mávnou rukou, automechanici se právem rozčilují. Spojka, která je klíčovou součástí každého vozu s manuální převodovkou, totiž často trpí, a to jen kvůli špatným návykům mnoha a mnoha řidičů. A když se tyto zlozvyky provozují příliš dlouhou dobu, oprava už není otázkou stovek, ale často desítek tisíc korun i u letitých ojetin.

Osobní zkušenost aneb když spojka zapláče

Pamatuji si, jak mi jednou kolega novinář volal z benzínky na dálnici. Byl doslova na nervy z toho, že jeho auto nechtělo řadit rychlosti a on měl před sebou důležité jednání, na které jsme oba potřebovali za každou cenu včas dorazit. Nakonec musel zavolat odtahovku, jež odvezla jeho vozidlo do servisu, kde mu během chvíle oznámili, že spojka jeho vozu to má definitivně za sebou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Když jsem se ho zeptal, jestli třeba necítil nějaký zápach nebo nepozoroval problémy při rozjezdu, jen pokrčil rameny: „Já to přece vždycky držím trošku na spojce, abych byl připravený. Neříkej mi, že tím totálně zlikviduju spojku.“ Ovšem právě to je typický případ toho, jak spojku spolehlivě zdevastovat.

Co na to odborníci

V redakci jsme se ptali několika automechaniků na jejich největší noční můry při práci řidičů se spojkou. A celkem nás překvapilo, že se jejich reakce více méně opakovala.

iZdroj fotografie: Subaru

Automechanik Petr Dvořák se 14letou praxí nám řekl: „Největší zlo je podle mě dlouhé a četné stání na spojce. A to typicky na semaforu nebo třeba v kolonách. Lidem vůbec nedochází, jak tím spojka jejich auta permanentně trpí.“

Paní Lucie Strnadová, která pracuje jako servisní poradkyně velkého pražského autoservisu, nám pak sdělila: „Poměrně často nám na servis vozí auta kvůli zápachu spáleniny. Když se pak podíváme na spojku, je buď totálně zničená, nebo hodně načatá. A také se pokaždé ptáme majitelů těchto vozů, zda jezdí s nohou často položenou na spojce. Je to šílené, ale ve více než 80 procentech případů je jejich odpověď kladná: No jasně, chci být připravený na rychlý rozjezd apod.“

A nakonec pan Michal Hruška, který je doslova odborník na převodovky, ještě doplňuje: „Nejvíc mě rozčiluje, když někdo v kopci například před křižovatkou v koloně aut používá namísto ruční brzdy pořád dokola spojku a plyn. Tomu neříkám rozumný rozjezd, to je pomalé a naprosto zbytečné vraždění spojky.“

Nejčastější chyby při práci se spojkou

Zlozvyků, které vedou k devastaci spojky, je poměrně hodně. Nicméně redakce AutoŽivě vám přináší výčet těch, které jsou podle odborníků nejčetnější:

1. Stání vozu se sešlápnutou spojkou na semaforu

Tento zlozvyk je překvapivě běžný. Místo toho, aby řidič zařadil neutrál a pustil spojku, raději na ní stojí celou dobu. Tím vzniká zbytečné opotřebení spojkového ložiska a pružin.

Jak to dělat správně? Zařaďte neutrál, pusťte spojku a zatáhněte ruční brzdu. V momentu, kdy na semaforu padne zelená, uvolněte ruční brzdu, sešlápněte spojku, zařaďte rychlost a rozjeďte se.

2. Držení nohy na spojce při jízdě

Někteří řidiči jsou zvyklí mít levou nohu neustále lehce položenou na spojce, aby byli podle svých slov připravení rychle reagovat. Jenže i slabý tlak na spojkový pedál způsobuje částečné prokluzování spojky, a to logicky zkracuje její životnost. Přitom správné řešení je tak prosté. Po přeřazení rychlosti sundejte nohu ze spojky a položte ji vedle pedálu.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

3. Rozjezdy do kopce bez použití ruční brzdy

A pak tu máme typické pachatele nejrychleji spálených spojek. Místo klasického rozjezdu do kopce za pomoci zatahování a uvolňování ruční brzdy si tito motoristé znovu a znovu pomáhají spojkou, kterou prostě nechávají tak dlouho prokluzovat, dokud auto nezíská tah k momentálnímu rozjezdu. A to je beze sporu to nejhorší, čím můžete své auto trápit na denní bázi.

Jak se tomu vyhnout? Prostě v kopci zatáhněte ruční brdu a zařaďte neutrál. Až se budete chtít rozjet, teprve pak sešlápněte spojku, přidejte plyn, a jakmile ucítíte záběr spojky, uvolněte ruční brzdu a rozjeďte se. 

4. Pomalé pouštění spojky při rozjezdu

Občas se i já zděsím, když sedím vedle řidiče, který namísto toho, aby spojku správně uvolnil, tak ji spíše nohou hladí. Jednoduše ji pouští moc pomalu. Výsledkem je ovšem dlouhé prokluzování lamely spojky, kdy dochází k jejímu zbytečnému přehřívání a následnému rychlému opotřebení.

Správný rozjezd za pomoci spojky by měl být plynulý, ale určitě ne příliš pomalý. Spojka má zabrat rychle a kontrolovaně, ale určitě ne dlouhé a dlouhé vteřiny.

Jak vlastně taková spojka funguje?

Spojka je mechanická součást vozu, která pracuje tak, že dočasně odpojuje motor od převodovky. Právě v těchto momentech je pak možné měnit jednotlivé rychlosti. Jakmile sešlápnete pedál spojky, lamela samotné spojky se oddělí od setrvačníku a přestane přenášet energii. Když následně pedál pustíte, spojka znovu propojí motor s převodovkou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Systém spojky je citlivý a pracuje pod relativně velkým zatížením. Proto je také náchylný k poškození, když s ním nezacházíte tak, jak se má. A oprava, respektive výměna spojky dokáže pořádně zahýbat našimi peněženkami.

Kolik stojí výměna spojky?

Cena za výměnu spojky za novou samozřejmě závisí na typu vozu, ale mimo jiné i na aktuální dostupnosti dílů a náročnosti práce v rámci různých modelů vozů. Pro hrubou představu vypadají ceny výměn spojek následovně:

  • Osobní vozy běžných značek: 10 000 až 20 000 korun
  • SUV, 4×4 a dodávky: 20 000 až 40 000 korun
  • Luxusní a sportovní vozy: 60 000 korun i mnohem více

Spojka vám nic neodpustí

Spojka není věc, která je nějak úžasně odolná. Každé zbytečné držení nohy na spojkovém pedálu, každý rozjezd do kopce bez ruční brzdy, to všechno má dopad na délku její životnosti. A přitom stačí tak málo, uvědomit si, že spojka není brzda ani opěrka pro vaši nohu. Naučte se se spojkou pracovat precizně a používejte ji podle našich rad. Pokud jí nedal předchozí majitel vašeho vozu „záhul“, pak se můžete radovat z toho, že vám spojka vydrží fungovat bezchybně dlouhé a dlouhé roky a že nějaký vysoký nečekaný náklad na její výměnu nehrozí. 

Průměrná životnost spojky se udává v nájezdu mezi 90 000 až 150 000 kilometry, ale samozřejmě záleží na stylu jízdy každého řidiče. Opatrným řidičům, kteří zachází se spojkou předpisově, spojka vydrží spolehlivě sloužit i vysoko přes 200 000 kilometrů. Na druhou stranu není problém spojku „odpálit“ při hrubých chybách v rámci jejího užívání už po 20 tisících kilometrech.

Jak se pozná spojka, která tzv. odchází?

Předně tu máme škubání vozu při rozjezdu, kdy spojka začíná prokluzovat a její záběr není konstantní. Dále je obvyklý zápach spáleniny po delší jízdě, což je doslova typický signál přehřívání spojky. Známkou špatně fungující spojky je také neobvykle vysoký bod záběru spojkového pedálu, což značí, že je lamela spojky již příliš opotřebovaná.

Vůz zrychluje výrazně pomaleji navzdory tomu, že se motor točí? To znamená, že spojka prokluzuje, a tím pádem se energie nepřenáší tak efektivně, jak by měla. No a nakonec ještě zhoršení chodu řazení. V tomto případě poškozená spojka nedokonale rozpojuje motor a převodovku. Takový projev je v průběhu jízdy obzvláště nepříjemný a je nutné co nejdříve absolvovat návštěvu servisu, aby spojku zkontroloval a navrhl řešení na její opravu, nebo rovnou výměnu.

Pracujete se spojkou správně, nebo jste se i vy v našem článku našli?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články