Nejdrsnější vybrzdění, jaké jsme kdy viděli. Gauner ve Škodě se ale přepočítal a místo Kodiaqu má Yeti

Zabrzdit před rozjetým kamionem na dálnici vypadá skoro jako masochismus – zkrátka chci přijít o zadní část vozu. Nebylo by tedy ve finále rychlejší a levnější nacouvat do zdi?

i Zdroj fotografie: Alexander Migl / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Velmi poučné video. Zejména pro všechny ty, kdož se domnívají, že v každém kamionu jsou dva tryskové motory se zpětným tahem, tři padáky na brzdění, karbonkeramické brzdy na každém kolem o průměru půl metru a za volantem sedí hrdina s reflexy hladového pitbulla. Nebo ještě lépe Terminátor, ten měl s řízením kamionu praxi. Pro všechny takové máme jedno smutné zjištění: není tomu tak. A jestli si chcete mermomocí zkracovat auto, zařaďte zpátečku a nacouvejte raději do zdi. Ušetříte čas i peníze. Pojďme se na to podívat.

I kdyby byl řidič Superman, s tou hmotou neudělá nic

Pravda je totiž samozřejmě podstatně jednodušší, jak už to v podobných případech bývá. V kamionu jsou tryskové tak maximálně vstřikovače v motoru, padáka dostane řidič, když nestihne vykládku, brzdy jsou ty nejlevnější z aftermarketu (šetříme, kde se dá, časy jsou zlé) a za volantem sedí utahaný a otrávený chlápek, kterému se hlavou honí leccos. Od myšlenek, jestli bude na splátku hypotéky až po to, jestli je Tonda opravdu jenom kamarád, nebo jestli ho s ním právě nepodvádí jeho krásná mladá žena.

A za zády má 30 tun nákladu, celé auto suma sumárum k 38 tunám. Opravdu chcete před touto „sestavičkou“ zašlápnout brzdu? Odpověď je zřejmá. Přesto to z nějakého důvodu stále a stále někdo zkouší, snad aby se ujistil, že tentokrát už to konečně vyjde. Pokud se sejde konstelace všech, ale opravdu všech strážných andělů a ten za volantem kamionu disponuje reakční dobou z Formule1 (a není plný nákladu), může se stát, že to vyjde. Také se ale častokrát stane, že to nevyjde.

Brzdná dráha z 80 km/h? 43 metrů. Starší ještě o kus více

Jak totiž vidíme v přiloženém videu společnosti DEKRA, brzdná dráha u plně naloženého, zcela moderního Mercedes-Benz Actrosu je z 80 km/h ne zcela zanedbatelných 43 metrů. To však ještě nic není proti starším typu. Ten v okamžiku, kdy jeho mladší kolega už stojí, jej míjí rychlostí 43 kilometrů za hodinu, aby zastavil po dlouhých 57 metrech. Je sice skvělé takto vidět pokrok moderních vozidel v praxi, co si ale myslíte, že se stane, když před takovýmto kolosem zašlápnete brzdu? Že zpomalí na půlku na 20 metrech? Ne, nezpomalí. Opravdu ne.

Octavia před kamionem v rychlosti 43 km/h – výsledek nechce vidět nikdo

A návdavkem ještě jedno video, sice už notoricky známé, ale znáte to – opakování matka moudrosti. Na snímku opět od společnosti DEKRA je vidět, co se stane s osobním automobilem, když do něj narazí kamion právě v oněch 43 kilometrech za hodinu. Nebohá Octavia Combi zajede pod kamion, jako kdyby byla z papíru, a šance na přežití posádky jsou nulové. A záchranářům, kteří budou jejich těla bez hlav dostávat ze slisovaného vozu se naskytnou opravdu, ale opravdu hodně nepříjemné obrázky.

Zní to hrozivě? Protože to pravděpodobně hrozivé je. Dokáží si vůbec zoufalci, co zašlápnou brzdu před kamionem představit, jakou energii má něco, co váží skoro 40 tun (40 000 kilogramů) a pohybuje se to rychlostí 80 km/h? Uvědomí si, že takový kamion projede v této rychlosti domem jako nůž máslem? A pokud se byť jen dotkne jejich auta, opravdu se nestane nic tomu kamionu, ale pravděpodobně to zle odnese zadní část jejich vozu?

Kodiaq se napasoval opravdu přesně před čelo kamionu. Šílené

Netušíme, co přesně si uvědomoval řidič z našeho posledního videa, spíše tipujeme, že si nebyl schopen uvědomit nic. Jak totiž vidíme ze záběrů z palubní kamery, náš „bezmozek“ (zde to výjimečně sedí) totiž se svým Kodiaqem najel opravdu přesně před nic netušící kamion, aby – aby vzápětí šlápnul na brzdu. To, co se pak dělo má v sobě na jednu stranu prvky satisfakce a vykonání spravedlnosti, na straně druhé však v sobě nese nemalé poselství.

Kamion totiž opravdu nebyl schopen zastavit tak rychle (jakkoli to může vypadat na lehkou škodolibost jeho řidiče) a „načechral“ páté dveře velkého SUV od Škody. „Yeti z Kodiaqa“ sice úplně nevyrobil, dovolili jsme si v titulku malou zkratku, ale nejzajímavější asi budou slova řidiče z Kodiaqu, když dojeli a zastavili. Určitě se bude rozčilovat, jak si někdo „dovolil“ nabourat jeho ctěné SUV. Dokud neuvidí záběry z kamery. A dokud je neuvidí policie. Tady je totiž viník jenom jeden, jediný.

A jeho pojišťovna nebude moc nadšená, pokud bude hradit veškeré náklady spojené s opravou kamionu. Ušlý zisk za dobu prostoje v servisu? Bude možná vyšší, než všechny „plechy“ dohromady.

Co byste udělali vy, být řidičem toho kamionu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články