Nejlevnější Škoda Fabia vyjde na 6 000 Kč. Zda jde o výhodnou koupi, je ale sporné

Zájemce o levný a praktický automobil neudělá s Fabií první generace chybu. Samozřejmostí je výběr co nejlepšího kusu a prověření technikem, nicméně auto jako takové lze doporučit.

i Zdroj fotografie: S vědomím MM Automobive
i Zdroj fotografie: S vědomím MM Automobive
i Zdroj fotografie: S vědomím MM Automobive
i Zdroj fotografie: S vědomím MM Automobive
i Zdroj fotografie: S vědomím MM Automobive
i Zdroj fotografie: S vědomím MM Automobive
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Výjimky ale existují, zejména ty skutečně nejlevnějšího a nejvíce ojeté. Škoda Fabia první generace byla v prodeji od roku 1999 do roku 2007 a za tu dobu se dostalo do oběhu velmi mnoho aut. Na trhu s ojetinami je z čeho vybírat. Model má velmi tuhou karosérii, výtečné jízdní vlastnosti, dobrou protikorozní ochranu. Co je zásadní, tak že skvěle svítí, rychle a dobře topí.

Fabia první generace platí za spolehlivou ojetinu

S ohledem na servis lze náhradní díly sehnat skoro kdekoli. Robustní a poctivý základ umožňuje i takto malému autu zvládnout vysoký nájezd, klidně půl milionu kilometrů. Podmínkou je však výběr správné pohonné jednotky. Dva motory jsou při správné údržbě takřka nezničitelné. V první řadě atmosférický diesel 1.9 SDI s rotačním vstřikovacím čerpadlem. Pozor, TDI v první Fabii už má vždy komplikovanější systém PD. A také poslední verze starého českého motoru OHV 1.4 MPI s výkonem 44 nebo 50 kW.

iZdroj fotografie: S vědomím MM Automobive

Ten bývá mnoha kupujícími kvůli často podceňován, vykazuje však obrovskou výdrž.  S motorem jsou i přes vyšší spotřebu spojeny nižší udržovací náklady než s jinak dobrým 1.4 16V o výkonu 55 kW. U motoru OHV se může občas objevit vadné těsnění pod hlavou, servis zvládne každý pologramotný automechanik. Tak jako výměnu nataženého rozvodového řetězu. Ten v tomto autě nikdy nepřeskočí a nezpůsobí vážnější poškození. Snad jen mimo mírně rozladěného časování ventilů. Mezi další typické závady patří opotřebené silentbloky předních ramen, klepající tyčky stabilizátoru nebo hučící ložiska kol.

Některé motory jsou velice oblíbené, jiné naopak nebrat

U verze HTP může nastat selhání řetězových rozvodů, také ochromení zdvihátek ventilů, následně podpálené ventily. Benzínové verze obecně trpí na závady škrtících klapek. U TDI-PD je problémem průnik nafty do oleje vadným tandemovým čerpadlem nebo netěsnostmi jednotek. Podvozek Fabie není ukázkou vysoké odolnosti, lze jej však rychle a levně opravit. Jednou z nejnákladnějších poruch mimo motor je disfunkce elektrohydraulického řízení. Riziko nevyhnutelnosti výměny modulu řízení není ale vysoké.

iZdroj fotografie: S vědomím MM Automobive

Na německém inzertním serveru je aktuálně nejlevnější Škoda Fabia první generace v přepočtu za 6 000 Kč. Má najeto 289 000 km, což by neměl být zásadní problém v případě udržovaného kusu. O ten ale rozhodně nejde. Auto je ze všech stran zasažené korozí a hnilobou. Je neudržované. Bourané, respektive velmi neprofesionálně opravované. Pod kapotou vozu je diesel 1.4 litru o výkonu 55 kW a jeho kondice je nejasná, informace o něm jsou v inzerátu nulové. Výbava je poměrně široká, prodejce akcentuje střešní ližiny či metalický lak. Jak je ale patrné z fotek, lákat zájemce na metalízu je spíše drzostí.

Nejlevnější ojetá Škoda Fabia na trhu se nevyplatí kupovat

Airbag na straně řidiče a spolujezdce potěší, otáčkoměr je praktický. Stejně jako uvedený kryt zavazadlového prostoru. Auto má vyhřívané zadní okno a stěrač zadního skla. Pokud by se někdo odvážil do znečištěného interiéru, tak ho ochrání zadní hlavové opěrky, i přední hlavové opěrky. Nicméně toto auto se za žádnou cenu nevyplatí kupovat. Cena je sice lákavá, ale auto se nachází v kondici, které jej odsuzuje k sešrotování. V této kategorii se vyplatí hledat v cenové hladině od 15 000 Kč. A k prodejci si bez výhrad vzít jako konzultanta automechanika.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Jezdili jste někdy první Škodou Fabia?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články