Nejnovější Tesla má pod kapotou diesel, a funguje skvěle. Je zkrátka lepší, levnější a úspornější než elektro

Odpor Elona Muska k čemukoli spalovacímu je dostatečně známý. Tím spíš je s podivem, když jednomu z nejnovějších dopravních prostředků ve službách Tesly pod kapotou bije turbodiesel.

i Zdroj fotografie: MTU
                   

Když před Elonem Muskem vyslovít slovo „diesel“, je dost dobře možné, že se pokřižuje. Případně, pokud holduje Hare Kršna hnutí, vytáhne oranžové sárí a zabalí se do něj během minuty, pokud je spíše přes Svědky Jehovovy, otevře Strážnou věž a odcituje některý z opravdu přísných Žalmů. Zkrátka „diesel“, stejně jako turbodiesel jsou ďáblovo vynálezy a je potřeba se před nimi mít na pozoru. Ale vážně. Přes to všechno je totiž zajímavé, že jedna z nejnovějších dopravních prostředků s logem Tesla pohání turbodiesel. A tedy nafta. Pojďme se na to podívat společně.

Lokální vlečka pro zaměstnance není příliš vidět

Jasně, není to auto a původně ho nevyrobila Tesla. Ale všechno ostatní… Když došlo na provoz jejich továrny s železničním spojením, Diesel byl jediným rozumným řešením. Je to prostě Tesla Zug, jak říkají Němci. Jedinou úlohou vlaku je zajišťovat dopravu zaměstnanců berlínské Gigafactory mezi městy Erkner a Grunheide, kde se továrna nachází. To je samozřejmě moc hezká iniciativa. Jen je možná škoda, že vlaky nejsou napájeny bateriemi. A produkují tedy emise.

Tesla poprvé zveřejnila, kolik vydělá na každém prodaném autě. Elon Musk se směje, do pár let budeme všichni nabíjet

Jenže, na nějaké lokální vlečce pro svoz zaměstnanců Elon Musk opravdu nevydělá. A tak mu je také zřejmě srdečně jedno, na co bude ona nebohá lokomotiva jezdit. Navíc, není moc vidět. Jen když veze zaměstnance do práce a zase z práce. Což mimochodem musí být i pro ně vcelku zábavné. Během svojí směny v gigafactory pracují s nejnovějšími technologiemi a zaklínají se krom pokroku také ekologií. Když ale přijde „na lámání chleba“, motor mohutně zabere a z jeho gigavýfuku se vyvalí dým. Pravda nepříliš ekologický.

Elektrifikace všeho a všude nebude tak snadná

Je tedy možná lehce ironické, že Tesla říká, že chce elektrifikovat všechno a všude. Pokud se jí ale naskytne šance elektrifikovat německé železniční spoje, které stále z velké části spoléhají na naftu, preferuje nižší náklady na výstavbu a provoz takové trati. Lokomotiva je Bombardier Talent, která se nevyrábí již 17 let. Je stále v provozu ve flotile NEB a je poháněna dvěma dieselovými motory MTU v konfiguraci V12 nebo V6. Ty pohánějí soupravu přímo nebo přes generátory a 4 elektromotory. V tomto případě půjde o hybridní verzi. 

Tesla čelí nejsilnější žalobě. Poprvé v historii se dostala do hrozného problému. Inženýři prolomili mlčení, pravda je venku

Stojí také za zmínku, že vlak nemá pevný jízdní řád, takže funguje zřejmě podobně, jako funguje oddělení kontroly kvality Tesly – náhodně. Denně podnikne asi 60 okružních jízd, nejčastěji v intervalu cca 45 minut, někdy však časové rozestupy mezi spoji trvají až dvě hodiny. Spojení je provozováno zcela na náklady Tesly a může jej využívat i široká veřejnost – nikdo nekontroluje, zda jste zaměstnancem automobilky. Pravda, kdo jiný by používal vlak, jedoucí pouze do továrny.

Být však na místě Elona Muska, možná bych se o nějakou elektrifikaci pokusil. Alespoň demonstrativně, i za cenu vyšších nákladů. Případně dvou lokomotiv, které by se střídaly. Takto jen on sám i celá Tesla ukazuje, že jsou stále obory, ve kterých je „odepsaný“ turbodiesel těžce nahraditelný. V tom případě se ale celá snaha o elektromobilitu trochu míjí účinkem, když budou lokomotivy dál vesele „čadit“ krajinou. Jak to vidíte vy? Měl by i vlak pro Teslu jezdit na elektřinu, v duchu sousloví „když už, tak už“?

Neměla by Tesla být důsledná i v těchto případech?

Zdroj: Tesla, JGB
Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články