Technická zvláštnost, na kterou si troufne málokdo, přesto vytváří nezaměnitelný charakter, k tomu prémiové SUV a česká klasika.
Co bude příští rok? Mám v hlavě určité myšlenky a plány, které se týkají mě osobně, ale tím vás nehodlám zatěžovat. Otázka směřovala na automobilové novinky. Co nás čeká v rámci „našeho“ odvětví. Rok 2026 se v kalendáři automobilového světa rýsuje jako zvláštní spojnice pragmatismu a snů. Na jedné straně realita rozpočtů a tlak na dostupnost, na druhé dávka vzrušení z novinek, které už stihly rozvířit očekávání. Přestože některé z nich se ještě drží za plentou. Když se to celé shrne do několika jmen, vychází z toho kombinace jistot i odvážných experimentů.
Některá auta jsou typickou konfekcí, u jiných jde o prémiovku
Toyota RAV4, Toyota Land Cruiser FJ, Rivian R2, sportovní vůz od Mazdy s rotačním srdcem a bonusově SUV od Bentley. Každé z nich přitom reprezentuje trochu jiný vkus i jiné priority. Ale právě v tom je kouzlo následujících měsíců. Rozmanitost, která bude lákat a zároveň nastavovat zrcadlo tomu, co vlastně zákazníci v roce 2026 opravdu chtějí. Začněme tím, co už má v lize kompaktních SUV takřka neotřesitelnou pozici. Nová Toyota RAV4 6. generace již oficiálně debutovala.
To, co bylo v minulosti synonymem spolehlivosti a pragmatické volby, se nyní snaží opřít o další vrstvu promyšlenosti. Ve smyslu jemnějšího doladění techniky i uživatelské zkušenosti, která se posunula od přístrojových panelů plných tlačítek k čistšímu rozhraní a intuitivnějšímu ovládání. Na některých trzích se crossover objeví ještě před koncem roku, přičemž proces uvedení nového modelu na trh bude plně dokončen v roce 2026. Tohle načasování mimochodem dává smysl. Velký globální produkt se do světa nevysílá jako jeden výstřel, spíše jako pečlivě řízené vlnobití, aby se stihla logistika, školení servisů i hladké rozběhnutí dodavatelských řetězců.
Tuzemský trh čeká na novou Škodu Octavia, už se blíží
V kontextu RAV4 je vždy zajímavé sledovat, jak se Toyota popasuje s tradičními motorizacemi a elektrifikací. V posledních letech výrazně vsadila na hybridy a právě tady se očekává další jemné vyladění efektivity, bez toho, aby se ztratila robustnost, na níž si tenhle model vybudoval jméno. Přísně vzato nejde o revoluci, spíš o důkladnou modernizaci „zbraně“, která už léta funguje a jejíž uživatelská přívětivost bývá klíčovým důvodem nákupu. O několik uliček vedle se mezitím rodí jiný příběh, s jinou náladou a jiným cílem: v té době bude také odtajněn model Toyota Land Cruiser FJ. Nové realtivně levné SUV.
V doslovném smyslu slova „levné“ se u off-roadové legendy liší očekávání podle regionů, ale pointa je jasná. Navázat na ikonický přístup FJ linie a nabídnout poctivou terénní DNA v balení, které nebude cenovkou mířit až do nebe. Značky se v posledních letech naučily, že retro se dá dělat chytře. Vizuální reminiscence, ale jinak současná výbava, bezpečnost i konektivita. U Land Cruiseru FJ by dávalo smysl držet se kratšího rozvoru, kompaktnější karoserie a jednoduchosti, která pasuje k dobrodružství mimo asfalt. Přitom je stravitelná v městském provozu. Do toho přidejme robustní materiály v kabině, které se nebojí špíny a prachu, a vzniká auto, které neloví body v kategoriích okázalého luxusu.
Jedna značka je pro českého zákazníka spíše neznámá
Ale sbírá body za to, že se na něj dá spolehnout v každodenních věcech i v situacích, kdy se trasa ztratí v mapě bílých míst. Když se přesuneme přes Atlantik, stojí za pozornost elektromobil Rivian R2. Nejdostupnější vůz amerického výrobce, který je na papíře i v hlavách fanoušků připraven sehrát roli lídra prodejů. Očekává se, že tento elektromobil dosáhne významného prodejního úspěchu, a to z vícero důvodů. Rivian si vybudoval renomé progresivní značky s důrazem na outdoorové používání, promyšlené detaily a schopnosti, které nejsou jenom o parametrech zrychlení.
R2 má být vstupenkou do světa značky pro širší publikum, zkrátka méně „exotický“ než větší sourozenci, a tím pádem dostupnější. Přesto by bylo naivní si myslet, že nižší cenová hladina znamená rezignaci na techniku. Spíše půjde o umné vyvažování akčního rádiusu, dojezdových ambicí a praktičnosti kabiny, která v segmentu středně velkých crossoverů rozhoduje častěji než čísla na stolici výkonu. Dosavadní recept Rivianu? Efektivní software, příjemný interiér, důraz na funkci a detail.
Víc a víc bude do seznamu nových aut promlouvat elektřina
To může v R2 zaklapnout ještě lépe právě proto, že se trefuje do frekventovaného středu trhu. Vedle toho se chystá projekt, který se nevypráví v číslech, ale v emocích. Sportovní vůz Mazdy s rotačním motorem, jenž bude nástupcem slavného RX-7. Potěší fanoušky značky už jen tím, že se o něm mluví nahlas. Rotační motor je pro Mazdu jako poezie. V době, kdy svět automobilů deset let hustí do všech, že elektrony jsou jediné řešení, působí představa lehkého sportovního kupé s rotačním srdcem jako malá vzpoura proti uniformitě.
Zda bude rotační jednotka hrát roli primárního pohonu, či sofistikovaného extenderu v hybridním pojetí, to je otázka, na kterou si trh rád počká, protože hlavní je výsledný pocit za volantem. Reakce na plyn, lehkost přídě, přesnost řízení. Kdo někdy strávil pár kilometrů v RX-7, tuší, že nejde o sílu, ale o to, jak auto „zpívá“ a jak pracuje s tělem řidiče. Já osobně RX-7 nemiloval, ale jako zajímavý technický počin ji beru. A pak je tu kapitola „SUV od Bentley“.
Vozy této společnosti nejsou zrovna dostupné, ale nový crossover bude dosud nejlevnějším modelem této luxusní automobilky. Jako kdyby jeden nestačil? Půjde o elektromobil s odhadovanou cenou 4,5 milionu Kč. Přesně ten typ ironie, která baví. V jedné větě „nejlevnější“ a „Bentley“. Přesto to dává smysl. Bentley v posledních letech posunulo měřítko interiérového řemesla i komfortu jízdy.
Představa čistě elektrického SUV naznačuje, že značka chce spojit noblesu s novou technickou platformou tak, aby klient dostal tichou, hladkou a emocionálně bohatou jízdu bez vibrací spalovacího motoru. Nezapomněl jsem na něco? Ne, nezapomněl, o Škodě budu mluvit teď. Byl představen koncept Vision O a očekává se, že transformovaný do sériového modelu Octavia se představí co nejdříve, ideálně právě v roce 2026.