Nejočekávanější auta roku 2026? Vybrali jsme nejlepší modely, které brzy dorazí. Desingově se povedly

Technická zvláštnost, na kterou si troufne málokdo, přesto vytváří nezaměnitelný charakter, k tomu prémiové SUV a česká klasika.

i Zdroj fotografie: Mazda
                   

Co bude příští rok? Mám v hlavě určité myšlenky a plány, které se týkají mě osobně, ale tím vás nehodlám zatěžovat. Otázka směřovala na automobilové novinky. Co nás čeká v rámci „našeho“ odvětví. Rok 2026 se v kalendáři automobilového světa rýsuje jako zvláštní spojnice pragmatismu a snů. Na jedné straně realita rozpočtů a tlak na dostupnost, na druhé dávka vzrušení z novinek, které už stihly rozvířit očekávání. Přestože některé z nich se ještě drží za plentou. Když se to celé shrne do několika jmen, vychází z toho kombinace jistot i odvážných experimentů.

Některá auta jsou typickou konfekcí, u jiných jde o prémiovku

Toyota RAV4, Toyota Land Cruiser FJ, Rivian R2, sportovní vůz od Mazdy s rotačním srdcem a bonusově SUV od Bentley. Každé z nich přitom reprezentuje trochu jiný vkus i jiné priority. Ale právě v tom je kouzlo následujících měsíců. Rozmanitost, která bude lákat a zároveň nastavovat zrcadlo tomu, co vlastně zákazníci v roce 2026 opravdu chtějí. Začněme tím, co už má v lize kompaktních SUV takřka neotřesitelnou pozici. Nová Toyota RAV4 6. generace již oficiálně debutovala.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

To, co bylo v minulosti synonymem spolehlivosti a pragmatické volby, se nyní snaží opřít o další vrstvu promyšlenosti. Ve smyslu jemnějšího doladění techniky i uživatelské zkušenosti, která se posunula od přístrojových panelů plných tlačítek k čistšímu rozhraní a intuitivnějšímu ovládání. Na některých trzích se crossover objeví ještě před koncem roku, přičemž proces uvedení nového modelu na trh bude plně dokončen v roce 2026. Tohle načasování mimochodem dává smysl. Velký globální produkt se do světa nevysílá jako jeden výstřel, spíše jako pečlivě řízené vlnobití, aby se stihla logistika, školení servisů i hladké rozběhnutí dodavatelských řetězců.

Tuzemský trh čeká na novou Škodu Octavia, už se blíží

V kontextu RAV4 je vždy zajímavé sledovat, jak se Toyota popasuje s tradičními motorizacemi a elektrifikací. V posledních letech výrazně vsadila na hybridy a právě tady se očekává další jemné vyladění efektivity, bez toho, aby se ztratila robustnost, na níž si tenhle model vybudoval jméno. Přísně vzato nejde o revoluci, spíš o důkladnou modernizaci „zbraně“, která už léta funguje a jejíž uživatelská přívětivost bývá klíčovým důvodem nákupu. O několik uliček vedle se mezitím rodí jiný příběh, s jinou náladou a jiným cílem: v té době bude také odtajněn model Toyota Land Cruiser FJ. Nové realtivně levné SUV.

iZdroj fotografie: abcMedia

V doslovném smyslu slova „levné“ se u off-roadové legendy liší očekávání podle regionů, ale pointa je jasná. Navázat na ikonický přístup FJ linie a nabídnout poctivou terénní DNA v balení, které nebude cenovkou mířit až do nebe. Značky se v posledních letech naučily, že retro se dá dělat chytře. Vizuální reminiscence, ale jinak současná výbava, bezpečnost i konektivita. U Land Cruiseru FJ by dávalo smysl držet se kratšího rozvoru, kompaktnější karoserie a jednoduchosti, která pasuje k dobrodružství mimo asfalt. Přitom je stravitelná v městském provozu. Do toho přidejme robustní materiály v kabině, které se nebojí špíny a prachu, a vzniká auto, které neloví body v kategoriích okázalého luxusu.

Jedna značka je pro českého zákazníka spíše neznámá

Ale sbírá body za to, že se na něj dá spolehnout v každodenních věcech i v situacích, kdy se trasa ztratí v mapě bílých míst. Když se přesuneme přes Atlantik, stojí za pozornost elektromobil Rivian R2. Nejdostupnější vůz amerického výrobce, který je na papíře i v hlavách fanoušků připraven sehrát roli lídra prodejů. Očekává se, že tento elektromobil dosáhne významného prodejního úspěchu, a to z vícero důvodů. Rivian si vybudoval renomé progresivní značky s důrazem na outdoorové používání, promyšlené detaily a schopnosti, které nejsou jenom o parametrech zrychlení.

i

R2 má být vstupenkou do světa značky pro širší publikum, zkrátka méně „exotický“ než větší sourozenci, a tím pádem dostupnější. Přesto by bylo naivní si myslet, že nižší cenová hladina znamená rezignaci na techniku. Spíše půjde o umné vyvažování akčního rádiusu, dojezdových ambicí a praktičnosti kabiny, která v segmentu středně velkých crossoverů rozhoduje častěji než čísla na stolici výkonu. Dosavadní recept Rivianu? Efektivní software, příjemný interiér, důraz na funkci a detail.

Víc a víc bude do seznamu nových aut promlouvat elektřina

To může v R2 zaklapnout ještě lépe právě proto, že se trefuje do frekventovaného středu trhu. Vedle toho se chystá projekt, který se nevypráví v číslech, ale v emocích. Sportovní vůz Mazdy s rotačním motorem, jenž bude nástupcem slavného RX-7. Potěší fanoušky značky už jen tím, že se o něm mluví nahlas. Rotační motor je pro Mazdu jako poezie. V době, kdy svět automobilů deset let hustí do všech, že elektrony jsou jediné řešení, působí představa lehkého sportovního kupé s rotačním srdcem jako malá vzpoura proti uniformitě.

iZdroj fotografie: Mazda

Zda bude rotační jednotka hrát roli primárního pohonu, či sofistikovaného extenderu v hybridním pojetí, to je otázka, na kterou si trh rád počká, protože hlavní je výsledný pocit za volantem. Reakce na plyn, lehkost přídě, přesnost řízení. Kdo někdy strávil pár kilometrů v RX-7, tuší, že nejde o sílu, ale o to, jak auto „zpívá“ a jak pracuje s tělem řidiče. Já osobně RX-7 nemiloval, ale jako zajímavý technický počin ji beru. A pak je tu kapitola „SUV od Bentley“.

iZdroj fotografie: Autocar

Vozy této společnosti nejsou zrovna dostupné, ale nový crossover bude dosud nejlevnějším modelem této luxusní automobilky. Jako kdyby jeden nestačil? Půjde o elektromobil s odhadovanou cenou 4,5 milionu Kč. Přesně ten typ ironie, která baví. V jedné větě „nejlevnější“ a „Bentley“. Přesto to dává smysl. Bentley v posledních letech posunulo měřítko interiérového řemesla i komfortu jízdy.

iZdroj fotografie: Autocar

Představa čistě elektrického SUV naznačuje, že značka chce spojit noblesu s novou technickou platformou tak, aby klient dostal tichou, hladkou a emocionálně bohatou jízdu bez vibrací spalovacího motoru. Nezapomněl jsem na něco? Ne, nezapomněl, o Škodě budu mluvit teď. Byl představen koncept Vision O a očekává se, že transformovaný do sériového modelu Octavia se představí co nejdříve, ideálně právě v roce 2026.

Na co se těšíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články