Nejslavnější čtyřválcové motory. Výkonem překonávaly i osmiválce

                   

Pokud zvednete kapotu většiny automobilů, uvidíte pod nimi čtyřválcovou pohonnou jednotku. Je pravda, že ve velké většině případů mají tyto motory velmi skromný objem 1,5–2 litry, tedy průměrně 0,3 až 0,5 litru na jeden válec.

Lidé, kteří se vyznají v technologii, proto mohou mít otázku: proč výrobci nechtějí dále zvětšovat objem na jeden válec, a existují nějaké výjimky ze stávajícího „pravidla“? Existují, a není jich úplně málo.

Motor ZMZ-409

i Z tohoto motoru je ruská legenda / Zdroj fotografie: Imgur Photos

Ruská pohonná jednotka o objemu 2,7 litru vyrobená závodem Zavolzhsky, která byla vytvořena pro VAZ Cargo a VAZ Patriot. Motor se začal vyvíjet v 80. letech. Základem byla konstrukce jeho předchůdce o objemu 2,3 litru. Zdvih pístu se zvýšil na 95,5 mm a počet otáček za minutu se zvýšil na 5 tisíc. Výsledkem je, že agregáty tohoto modelu dodávají až 160 koňských sil výkonu.

Jednotka UMZ-421

i Vynikající pohonný systém. / Zdroj fotografie: Imgur Photos

Ulyanovsk Motor Plant vytvořil tuto jednotku v roce 1993. Objem byl oproti předchůdci zvýšen na 2,89 litru. Průměr válce se zvýšil na 100 mm, ale zdvih pístu zůstal stejný – 92 mm. Zároveň byl téměř úplně přepracován samotný design bloku válců. Ve výsledku se objevila instalace s výkonem 112 koní při 221 Nm při 2200–2500 ot./min.

Čtyřválec GM L3B

i Vytvoření legendárního čtyřválce. / Zdroj fotografie: Imgur Photos

Americký motor, který byl vyvinut jako alternativa k nejpopulárnějším „osmičkám“. Inženýři společnosti General Motors museli tvrdě pracovat, aby vytvořili 2,7litrovou jednotku pro zástavbu plné velikosti. Ve srovnání s jeho předchůdcem musel být průměr válce zvýšen na 93,5 mm a zdvih pístu na 102 mm. Kromě toho jednotka získala přímé vstřikování paliva, systém vypínání válců, fázové posuny a elektrické čerpadlo pro chladicí systém. Výkon motoru dosahuje 314 koní a má točivý moment 417 Nm při 1 500 otáčkách za minutu.

Porsche M44 / 41

iZdroj fotografie: Imgur Photos

Německá společnost Porsche vyrobila celou řadu motorů M44, které se vyznačují jednoduchostí a výkonem. Zdvihový objem jednotek se pohyboval od 2,7 do 3 litrů. Velikost válce jednotek byla zvýšena na 104 mm a délka zdvihu pístu v nejpokročilejší verzi dosáhla 87,8 mm. Tyto jednotky se vyrábějí s turbodmychadlem i atmosférickým kompresorem. Nejvýkonnější motor dává výkon 304 koní.

Motor Pontiac „Trophy 4“

i Motor byl vyroben v limitované sérii. / Zdroj fotografie: Imgur Photos

Motor, který postavil slavný závodní tým Smoky Unique. Jednotka byla založena na závodní Trophy V8. Ve skutečnosti projekt modernizace spočíval v tom, že mazaný automechanik jednoduše rozdělil osmiválec na dvě poloviny. Ukázalo se to jako jednoduché a účinné řešení. Výsledkem je motor o výkonu 166 koní se zdvihovým objemem 3,1 litru. Trophy 4 se vyráběl až do roku 1964.

IHC Comanche

i Byl plný zajímavých řešení. / Zdroj fotografie: Imgur Photos

Historie vzhledu této jednotky téměř úplně opakuje myšlenkový pochod inženýra, který se zabýval vytvořením již zmíněné Trophy 4. V roce 1961 byl IHC Comanche vytvořen na základě modelu V8 pro vozidla International Harvester Scout. Inženýři snížili 5litrovou „osmičku“ na 3,2litrovou „čtyřku“ s výkonem 111 koní. A všechno by asi bylo v pořádku, ale motor se ukázal jako příliš hladový, a proto vydržel na trhu pouze do začátku 70. let.

Toyota 3RZ-FE

i Skutečné monstrum. / Zdroj fotografie: Imgur Photos

Tato pohonná jednotka byla vyvinuta v objemu 2,7 litru speciálně pro minibus HiAce, pick-up Hilux a SUV Prado. Aby se zvětšení objemu dalo realizovat, museli konstruktéři zvýšit zdvih pístu válce na 95 mm a zakrýt blok litinovou hlavou. Výsledkem bylo, že výkon agregátu byl 152 koní s točivým momentem 240 Nm při 4 000 ot./min.

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články