Jakmile se přiblíží listopad, nastává živá debata o tom, zda zimní pneumatiky mít nebo ne, stejně jako debata o tom, k čemu jsou určené. Vzhledem k tomu, jak byl letošní listopad teplým měsícem je stále řada automobilistů, kteří ještě přezuto nemají. Mnozí mají řadu důvodů, proč tomu tak je. Nutno však dodat, že ve svých tvrzení používají i řadu mýtů. Toto jsou ony.

Zimní pneumatiky jsou jenom na sníh

Rozhodně ne. Na sněhu jsou výrazně lepší volnou než letní nebo celoroční pneumatiky, ale to zároveň neznamená, že by se jednalo o pneumatiku určenou výhradně jenom na silnice, které jsou pokryté sněhem.

Když je nad nulou, není rozdíl mezi zimní a letní

Další z velkých mýtů. Zimní a letní pneumatiky se liší nejenom tvarem dezénu, ale také materiálem, ze kterého jsou vyrobeny. Obvyklou hraniční teplotou je 7 stupňů Celsia. Když teploty klesají pod ní, začnou mít zimní pneumatiky podstatně lepší vlastnosti než letní sada. I kdyby bylo celou zimu 5 stupňů, jsou zimní vždy lepším než letní.

Na suchu je brzdná dráha stejná

Také nikoliv. Opět připomeňme, že rozhoduje teplota. Jeden z posledních výzkumů ukázal, že při 10 stupních Celsia je brzdná dráha z 80 km/h kratší u zimních pneumatik. A to o celé tři metry než u letních. Čím nižší bude teplota, tím se bude rozdíl zvětšovat. Ve prospěch zimní sady.

Primárně záleží na řidičském umění

Známý argument zastánců letních nebo celoročních pneumatik. Ano, řidičské umění a rozvaha mají na bezpečnost provozu velký vliv. I přes maximální snahu jezdit odpovědně je stále velký rozdíl v tom, co máte obuto. V případě rychlosti 48 km/h je brzdná dráha na zasněžené vozovce na letní sadě téměř dvojnásobná. Tedy 31 ku 62 metrům

Na ledu jsou zimní k ničemu, stejně jako ty letní

Ani to nelze s určitostí říci. Míst, kde je skutečně souvislá vrstva ledu není moc. Často se najdou místa, kde je i sníh, nebo asfalt. A to znamená opět jasné rozdíly. Například na zledovatělé vozovce je rozdíl v brzdné dráze z rychlosti pouhých 32 km/h celých 11 metrů. Ve prospěch zimních gum.