Nejspolehlivější ojeté diesely v Česku: S těmito auty nejde šlápnout vedle. Vyplatí se je koupit, dokud ještě nějaké jsou

Moderní diesely nabízí opravdu působivé výkony při nízkých hodnotách spotřeby. Tyto k nim navíc ještě přidávají bonus spolehlivosti a dlouhověkosti.

i Zdroj fotografie: Bi Automobile / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
Dalších 28 fotografií
Dalších 28 fotografií
                   

Cenovky na benzínových stanicích už sice klesly z někdejších kosmických výšin, přesto nejsou benzín ani nafta za hubičku. Moderní diesely s nízkou spotřebou tak mají stále velmi silnou pozici, co se poměru výkon/spotřeba týče. S připravovaným koncem spalovacích motorů (a jejich postupným vyřazováním z nabídek výrobců) však nových vozů s novými motory pod kapotou nebude přibývat. Spíše naopak. Pojďme se podívat na ty dobré, které lze ještě koupit. Dokud tedy ještě nějaké jsou.

V zemi, kde VW je druh náboženství, to mají ostatní těžké

A jedno malé vysvětlení hned do úvodu. Když jsem si procházel svoje záložky na dieselové téma, co jsem jich za roky nastřádal, a dával si přitom současně dohromady informace o ojetinách a nejlepšími naftovými motory, „vyskočily“ na mne i takové, které nejsou z nějakého důvodu v Čechách příliš populární a komunikované. Chápu, žijeme tady v určitém područí koncernu VW a pro spoustu motoristů je jediná správná „nafta“ ta s těmi třemi písmeny. TDI. A nikdo na světě jim to za žádnou cenu nerozmluví.

A popravdě, moci se vrátit do roku 1996 a hodnotit TDI podle prvních verzí motoru 1,9 TDI (66 a 81 kW), nebo podle legendární řadové „pětky“ 2,5 TDI (85 a 103 kW), neřeknu ani popel. To byly opravdu geniálně zkonstruované a fungující motory, navíc se zárukou statisícových nájezdů při jen trochu základní a neodbyté údržbě. Majitelé starších vozů Volvo 850 TDI (nebo V70 první generace) dodnes zamáčknou slzu, jak skvěle tyto motory od Audi fungovaly. A jak by si bez zaváhání koupili to stejné auto nové, kdyby to dnes ještě šlo.

Původní TDI byly opravdu geniální motory

Zkuste se schválně podívat po inzercích. Nebo vlastně ani nemusíte, řeknu vám to to rovnou, ušetřím vám čas. Zachovalé a s malým nájezdem už dávno nejsou. A pokud se objeví nějaký extra zachovalý zapomenutý kousek z nějaké „dědečkovo garáže“, tak buď jej k prodeji dostane nějaký „zkušený obchodník“ a nasadí na něj opravdu peprnou cenu, nebo zmizí během pár dní. A přijedou si pro něj klidně chlapci z Polska s vlekem přes celou Evropu.

iZdroj fotografie: Audi

Protože moc dobře ví, že i tak se jim to královsky vyplatí, a že zachovalé kombíkové Audi/Volvo s tímto motorem prodají vždy. A rychle a velmi luxusně. Stejně jako kdykoli prodají Audi A4 Avant Quattro s 81kW 1,9 TDI motorem. Obratem ruky. Jaké jsou ale další, podobně doporučeníhodné exempláře? Vybíral jsem je pro vás v několika kategoriích, můžete to také brát jako jakýsi „Michalův výběr“. A nebojte se, dojde i na to starší Volvo. Kupodivu s vlastním motorem. Pohodlně se usaďte, tady to je:

Malá auta

Nebude asi nic divného, když se u „prcků do města“ zastavím u Yarise od Toyoty. Největší japonská automobilka je robustní, bytelnou a promyšlenou konstrukcí svých vozů dostatečně známa. I mládenci z Blízkého východu v Toyota HiLux se mnou budou souhlasit. A Yaris pochopitelně není výjimkou. Už první generace zaznamenala oprávněný obchodní úspěch a velmi dobře to je patrné na cenách v autobazarech – zachovalá „jednička“ Yaris se prodá rychle a bez problémů. Užitná hodnota vs. cena? Excelentní.

iZdroj fotografie: Toyota

Yaris v našich bazarech má však nejčastěji benzínový motor 1,0 VVT s variabilním časováním ventilů od Toyoty. Už v první generaci však debutoval naftový čtyřválec 1,4 D-4D a k charakteru Yarisu skvěle sedí. Také v něm vydržel až do třetí generace, což o něčem svědčí. I s původními 55 kW nemá s lehkým Yarisem příliš práce, v druhé a třetí generaci už má zcela dostatečných 66kW. Se 190 Nm kroutícího momentu, dostupnými navíc od 1800 ot./min. jde o skvělou volbu pro příznivce dieselu. Spolehlivost máte v ceně, nečekaně kultivovaný projev pak také.

iZdroj fotografie: Toyota

Spotřebuje běžně kolem 5 litrů na 100 kilometrů, s lehkou nohou vám bude na computeru svítit často i čtyřka. Motor nemá dvouhmotový setrvačník a celkově jde o robustní agregát, s neodfláknutou údržbou překoná klidně 300 000 kilometrů do první velké opravy. Kdo ale najede ve městě na Yarisu 300 000 kilometrů… Pokud tedy objevíte zachovalý Yaris s tímto motorem, nelze jej než doporučit. A mimochodem, jeden tajný, stylový tip: stejný motor byl pod kapotou britského (britského německého) Mini v letech 2003-2005. Úsporné a spolehlivé Mini? Tohle je přesně ono.

Nižší střední třída/kompakty

Chápu, že volba Fiatu nebude nikdy příliš populární, nicméně v drtivě většině to bude od těch, co tento Fiat nikdy nezkusili, a bylo by pod jejich čest a důstojnost do něj kdykoli vlézt. Natož v něm jet. Kdyby to však někdy zkusili, dali by mi s největší pravděpodobností za pravdu. Bravo je s motorem 1,9 JTD spolehlivé, na údržbu nenáročné auto, a s ohledem na specificky český, „antiFiatovský přístup“ jej navíc seženete levně. A je poměrně chytře sestavené i vyrobené, kdo jej má, jezdí a jezdí.

iZdroj fotografie: Fiat

Trochu „snobskou“ variantou je Alfa 156/159, nebo 147 se stejným motorem, ale to už jsou spíše vozy pro nadšence a fandy značky, Alfa 147 je navíc opravdu malá. Doporučuji nejjednodušší, osmiventilovou verzi motoru Multijet, disponující výkonem 88 kW / 120 koní, byť ani šestnáctiventilovou volbou nic nezkazíte. Jen si přidáte 30 koní plus (110 kW / 150 koní). A kdo má opravdu napnutý rozpočet, stejný motor je i ve starším Stilu. Které seženete doslova za pár korun.

Japonsko mívá trumfy v rukávu

Dalším zajímavým kompaktem je dnes už jednou probíraná Toyota – a sice model Auris se stejnou 1,4 D-4D od Toyoty, o němž platí v zásadě to stejné, co o menším Yarisu. Z Japonska bych ještě doporučil Civic od Hondy v sedmé generaci s motorem 2,2 i-CDTi, který pravda jezdí poněkud svižněji, než zmíněný Auris. Poněkud dost. 140 koní sice nevypadá kdovíjak extra, nicméně Civic s nimi na stovku zrychlí pod 9 sekund. A vše korunuje slušnou spolehlivostí. Jak že byl ten slogan Hondy? First Man, then Machine?

iZdroj fotografie: Honda

Střední / vyšší střední třída

A jsme v kategorii, kde v „naftových“ Čechách vládne Passat, případně Audi A6. Měl bych možná jiný tip. A s ním zpátky k Volvu z úvodu. A sice model V70 pokud chcete kombi, nebo S60/S80, pokud chcete sedan. Vždy s motorem 2,4D, buďto v první verzi 120kW (bez filtru pevných částic), nebo s její novějším provedením, plnícím Euro 4 (a majícím bezúdržbový filtr pevných částic). Speciálně V70 je i ve své starší druhé generaci (2000-2007) stále velmi pohledné a robustní auto, o novější třetí (2007-2016) nemluvě.

iZdroj fotografie: Volvo

A jeden zajímavý tip. Nezaslouženě kritizovaná, ale možná tím spíš zajímavá je Laguna III od Renaultu. Renault si po neúspěchu druhé generace Laguny dal s jejím nástupcem hodně záležet, a na výsledku je to znát. Její motor 2.0 dCi nabízí uspokojivou spolehlivost (a jako bonus turbo s vodním chlazením), k doporučení jsou všechny čtyři výkonové varianty 96, 110, 127 a 131 kW. Kromě liftbacku přichází Laguna jako vždy i s pohodlným a prostorným kombi, které by mohlo být tipem na rodinný kočár.

Magické Coupé dodnes ohromí

Ale! Laguna této generace skrývá ještě jednu zajímavost. Či spíše unikát. Nevím, jestli sportovní úspěchy motorů Renault ve Formuli 1, nebo psychedelické verze jejich Méganů RS způsobily, že vzniklo i opravdu nádherné kupé Laguna Coupé GT. A krom třiapůllitrového šestiválce z Nissanu 350Z má pod kapotou i dvoulitrový (tichý a kultivovaný) diesel, tady naladěný na 110 / 131 kW. Dostanete (stejně jako v GT verzích s karoserií sedan) řízení všech kol 4Control, které i po letech kupodivu funguje.

iZdroj fotografie: Renault

Každopádně vybírejte jen vozy s prověřenou historií a zkontrolujte funkce převodovky, 400 Nm u silnějšího motoru jim dává zabrat. Nutností (jako u všech dieselů) jsou výměny olejů max. po 15 000 km, a celková péče a neodfláknutý servis. Když však najdete opravdu udržovaný a majitelem hýčkaný exemplář, i dnes vám vyrazí dech, jak to auto vypadá. Speciálně zezadu pak není nepodobné Aston Martinu. Jenže tenhle „francouzský Aston“ jezdí do 8 litrů nafty a stojí zlomek toho, co britský vzor. Mít tu možnost, vezmu si bílou, verzi Monaco. Všemi deseti.

MPV aneb když je rodina na prvním místě

Kategorie, které v Čechách naprosto převahou vládlo koncernové trio Sharan/Alhambra/Galaxy, byť v první generaci bylo Galaxy jen přeznačkovaným Sharanem. S rozdělením cest obou výrobců však dalo vzniknout nejen novému Fordu Galaxy s motory 2,0 TDCi, ale i jeho sportovnější verzi S-Max. A ta způsobila malé zemětřesení na poli toho, jak dobře může jezdit „rodinný dostavník“. Může, a dokonce skvěle. Galaxy přitom nejezdí o nic hůře, jen má zkrátka vyšší stavbu, pochopitelně.

iZdroj fotografie: Ford

Motor 2.0 TDCi je přeznačkovaný dvoulitr od PSA, který „doma“ nese označení HDi. V Galaxy byl až do roku 2015 naladěn na 103 nebo 120 kW, a ani po letech s ním nejsou problémy. 120kW verzi bych preferoval i před 2,2 TDCi, zejména co se spotřeby týče, oproti základním 103 kW je porce výkonu navíc na tak velký a těžký vůz cenná. Čímž nechci říct, že by se základní dvoulitr vyloženě loudal, ale pokud pojedete častěji v pěti a více lidech, oceníte určitě silnější provedení. Spotřebou jsou si oba dvoulitry navíc velmi blízké.

Galaxy je pak jedno z nejpovedenějších MPV, které kdy kdo udělal. Prostorný, do detailu vyřešený interiér, pro mladé a početné rodiny navíc nabízející 3 sedačky s ISOFIX kotvením ve druhé řadě a do podlahy sklápějící se třetí řadu. Jenž navíc odveze i objemnější postavy, než vítězky v moderní gymnastice v kategorii mladších žákyň. Jakmile začnete podobné auto opravdu dokonale využívat (a třeba zjistíte, jak snadno do něj dostanete horské kolo „na stojáka“), nebudete chtít už nikdy žádné SUV ani vidět.

iZdroj fotografie: Ford

Závěrem? Koupě každého ojetého vozu, diesely pochopitelně nevyjímaje, vyžaduje pečlivější a někdy i trochu „detektivní“ způsob zjišťování informací o daném vozidle. Jen tak se vyhnete nepříjemným překvapením, které by vás v dalších měsících mohly přijít na nemalé peníze. Více k této problematice přinášíme v infoboxu přiloženém níže. A držíme palce, ať jsou vaše další kilometry s vybraným dieselem jen šťastné a spokojené!

Rady AutoŽivě.cz pro nákup každého ojetého auta

U každého nákupu ojetého vozu je dobré dodržet několik základních postupů, abyste ve finále koupili opravdu to, co prodejce deklaruje a co vy budete platit. A především, aby vám auto sloužilo další roky k plné spokojenosti. S ohledem na složitost dieselů a jejich náchylnost k závadám to při nákupu vozidel s dieselovým motorem platí minimálně ještě jednou tolik.

Při nákupu tedy:

  • důsledně trvejte na doložení veškeré servisní historie, ideálně včetně faktur ze servisu, na kterých bude patrné, co a kdy se měnilo/opravovalo
  • ujistěte se a nechte si prodejcem přímo sdělit, jaké další výdaje (a kdy) vás v nejbližší době čekají
  • trvejte na prohlídce vaším mechanikem (nebo někým z vašich známých, kdo se vyzná v autech), a to včetně prohlídky vozu zespodu
  • nechte si vozidlo předvést při zkušební jízdě minimálně 15 minut dlouhé
  • pokud kupujete diesel, není od věci přijít k prodejci nečekaně a nechat si diesel nastartovat zcela studený (pokud stojí na ploše a jsou teploty pod bodem mrazu tím lépe). Z ochoty naskočit a zvuku, který přitom motor vydává mechanik leccos pozná
  • domluvte si (pokud to je možné) jasně definovanou záruku na nečekané technické vady v co nejdelším trvání, a nechte případně do smlouvy dopsat ujednání, že v případě závady bude tato bezplatně prodejcem odstraněna

Galerie

Dalších 28 fotografií
Dalších 28 fotografií

Fandíte více naftě nebo benzínu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články