Jaké jsou dlouhodobé stálice na trhu ojetých aut? Když to ale rozdělíme podle kategorií, u malých vozů dominuje jeden region výroby.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Vzít, nebo nevzít? Dilema, co se vrací jako bumerang. Přesněji řečeno, kterou ojetinu pořídit a které se obloukem vyhnout, abyste v servisu nevykrváceli na drahých opravách? Koupě ojetého auta je pokaždé tak trochu ruská ruleta. Buď trefíte kus, který odpracuje víc než leckteré nové auto z autosalonu. Nebo utopíte víc peněz v opravách, než kolik stála koupě. V redakci AutoŽivě jsme dali dohromady žebříček vozů, u nichž je riziko průšvihu prakticky na nule. Jasně, výjimky existují, vadný kus se najde vždycky.
Výjimky existují, v dobrém i špatném slova smylu, tak pozor
Jenže některé modely jsou tak spolehlivé, že je bez váhání doporučíte komukoli. Nebavíme se o žádných exkluzivních supersportech. Ale o normálních autech, která stojí na každém parkovišti u supermarketu. Jestli sháníte ojetinu a řešíte, kam poslat své poctivě vydřené peníze, následující řádky vám ušetří nervy i peněženku. Vycházíme z vlastních zkušeností AutoŽivě, opřených o žebříčky spolehlivosti ADAC a rozhovory s našimi spřátelenými mechaniky. A hned si ujasněme, spolehlivost není jen to, že v zimě neumře baterie. Jde o celkovou odolnost proti závadám, cenu oprav a frekvenci povinných návštěv servisu.
V našem žebříčku se na vrcholu drží značky a modely, které by mnozí čekali. Plus pár kousků, které překvapí. Jedničkou s rezervou je Toyota Corolla. Ano, ta Corolla, kterou leckdo odsoudí jako nudu pro důchodce. Jenže tahle „nuda“ je v realitě synonymum spolehlivosti. Corolla prostě jede. A jede. A jede. Data jsou neúprosná — průměrný věk těchto aut v provozu je přes 10 let a i po 200 000 kilometrech většina majitelů řeší jen běžný servis. A pokračujeme. Druhá příčka patří modelu Honda Civic.
Japonská auta jsou obvykle typická svou spolehlivostí
Tady už mluvíme o autě, které má reputaci nejen držáka, ale i zábavného parťáka. Civic proslul motory, které snesou drsnější zacházení a přitom si drží nízkou spotřebu. A tady je ta ironie. Zatímco část majitelů Civicu své vozy „tuní“ a snaží se je přiblížit závodním speciálům, naprostá většina jezdí v sérii a bez potíží dá i 300 000 kilometrů. Bronz bere Mazda 3. Vůz, který kromě spolehlivosti servíruje i kus japonského šarmu. Mazda 3 sklízí chválu za jízdní vlastnosti a solidně postavený interiér. A to nejlepší?
Ani po letech se zevnitř nic neozývá, nic neskřípe a všechno funguje, jak má. Jestli chcete auto, které potěší oko i při každodenním drilu, Mazda 3 je jasná trefa. A pro fanoušky německé preciznosti? Čtvrtá pozice patří modelu Volkswagen Golf. Ano, Golf je stálice, která figuruje snad v každém žebříčku spolehlivosti. Není se co divit. Robustní stavba, kvalitní materiály a široká paleta motorů. To jsou atributy, které dělají z Golfu univerzálního parťáka na všechno. Podle statistik najede Golf do první vážnější opravy přes 180 000 kilometrů. To už je slušná porce, ne?
Nejde jen o asijskou produkci, máme v ohni i české železo
Pátou příčku bere Škoda Octavia. V Česku fenomén, a ne jenom kvůli patriotismu. Spolehlivost, dostupné díly a jednoduchá technika dělají z Octavie ideální volbu pro každodenní ježdění bez zbytečných nervů. A co víc? I starší Octavie s nájezdem přes 250 000 kilometrů často jezdí bez velkých investic. Za cenu nové Fabie pořídíte ojetou Octavii s bohatou výbavou a pořád spolehlivou technikou. A ano, Suzuki Swift, malý, ale v disciplíně spolehlivost jednoznačně první liga.
Toyota Aygo je také stále vnímána jako spolehlivá. A VW Up! od roku 2016? Ten je rovněž mimořádně spolehlivý. Jsou tu i černé ovce. Smart Forfour a Fortwo. Dvojka notoricky náchylná k poruchám. V nižší střední třídě je spousta aut s nízkou poruchovostí. Vede BMW, za ním Audi a VW, celkově s velmi nízkými čísly závad. To ale neplatí u vyšší kategorie BMW, kde řada 5 naopak ukazuje, jak vypadá poruchovost v praxi.
Bavorák má dvě tváře, levné modely doporučíme, vyšší asi ne
Dobře si vede také Seat. Mercedesy třídy A a B se jeví jako spolehlivé, ale Citan má problémy napříč všemi ročníky. Další držáci? Mazda CX-5, Mitsubishi ASX a Volvo XC 40. Několik modelů střední třídy ale padá dolů. Toyota C-HR je ukázkový případ s velmi vysokou poruchovostí. A značky Dacia, Renault, Peugeot a Ford? Na starších kusech si vedou obzvlášť bídně. To pro vás není novinka, o poruchovosti Dacie píšeme na AutoŽivě často. V rámci střední třídy dál vedou pozitivní příklady Audi a BMW, za nimi Mercedes.
Nejspolehlivější ojetiny (doporučené modely)
- Toyota Corolla – synonymum spolehlivosti, i po 200 000 km většinou jen běžný servis.
- Honda Civic – odolné motory, bez potíží zvládne i 300 000 km.
- Mazda 3 – spolehlivá technika + kvalitní interiér, nic nevrže ani po letech.
- Volkswagen Golf – univerzální držák, první vážnější opravy až po cca 180 000 km.
- Škoda Octavia – jednoduchá a levná na servis, spolehlivá i po 250 000 km.
- Suzuki Swift – malý vůz, ale ve spolehlivosti jednoznačně první liga.
- Toyota Aygo – malé městské auto s dobrou pověstí.
- VW Up! (od r. 2016) – velmi nízká poruchovost.
- BMW (nižší třída, např. řada 1, 2) – překvapivě spolehlivé kusy.
- Audi (nižší a střední třída) – nízká poruchovost dle statistik.
- Seat (vybrané modely) – drží si dobré skóre spolehlivosti.
- Mercedes třídy A a B – v nižší třídě obstojí dobře.
- Mazda CX-5 – SUV s velmi nízkou poruchovostí.
- Mitsubishi ASX – prověřený model s dlouhou životností.
- Volvo XC40 a XC60 – mezi kompaktními a středními SUV patří k těm lepším.
- VW Passat – vyšší střední třída se solidní spolehlivostí.
- Mercedes (vyšší střední třída) – dobrá volba, pokud chcete prémiovku.
- Porsche (vybrané spalovací modely) – v benzínu či dieselu doporučitelné.
I když jeho spolehlivost nedosahuje úrovně prvního jmenovaného. Spolehlivé zůstávají i Volvo XC60 a VW Passat. Naopak tradiční bolestí jsou rodinné koráby typu Ford Mondeo a S-Max, případně VW Sharan a Seat Alhambra. Ve vyšší střední třídě bych kvůli spolehlivosti sázel na Mercedes, případně za víc peněz na Porsche. Ale ne v elektrice. U Mercedesu navíc přetrvávají známé potíže starší třídy E. Závěr? U levnějších aut bych se držel spíš japonských značek. A upřímně, platí to i pro dražší segment. Evropa má na poruchy docela smůlu.
Rizikové a poruchové modely (doporučeno se vyhnout)
- Smart Forfour / Fortwo – notoricky nespolehlivé, časté poruchy.
- BMW řada 5 (vyšší třída) – ukázkově vysoká poruchovost.
- Mercedes Citan – problémy ve všech ročnících.
- Toyota C-HR – překvapivě velmi vysoká poruchovost.
- Dacia (starší kusy) – časté a závažné závady.
- Renault, Peugeot, Ford (starší modely) – špatná spolehlivost, drahé opravy.
- Ford Mondeo, S-Max – rodinné vozy s vyšší poruchovostí.
- VW Sharan, Seat Alhambra – rodinné MPV, známé problémy se spolehlivostí.
- Mercedes třída E (starší ročníky) – dlouhodobě problematické.