Které ojetiny jsou sázka na jistotu? Tady je seznam nejspolehlivějších aut z druhé ruky

Jaké jsou dlouhodobé stálice na trhu ojetých aut? Když to ale rozdělíme podle kategorií, u malých vozů dominuje jeden region výroby.

i Zdroj fotografie: Bazar AHOS / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Vzít, nebo nevzít? Dilema, co se vrací jako bumerang. Přesněji řečeno, kterou ojetinu pořídit a které se obloukem vyhnout, abyste v servisu nevykrváceli na drahých opravách? Koupě ojetého auta je pokaždé tak trochu ruská ruleta. Buď trefíte kus, který odpracuje víc než leckteré nové auto z autosalonu. Nebo utopíte víc peněz v opravách, než kolik stála koupě. V redakci AutoŽivě jsme dali dohromady žebříček vozů, u nichž je riziko průšvihu prakticky na nule. Jasně, výjimky existují, vadný kus se najde vždycky.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Výjimky existují, v dobrém i špatném slova smylu, tak pozor

Jenže některé modely jsou tak spolehlivé, že je bez váhání doporučíte komukoli. Nebavíme se o žádných exkluzivních supersportech. Ale o normálních autech, která stojí na každém parkovišti u supermarketu. Jestli sháníte ojetinu a řešíte, kam poslat své poctivě vydřené peníze, následující řádky vám ušetří nervy i peněženku. Vycházíme z vlastních zkušeností AutoŽivě, opřených o žebříčky spolehlivosti ADAC a rozhovory s našimi spřátelenými mechaniky. A hned si ujasněme, spolehlivost není jen to, že v zimě neumře baterie. Jde o celkovou odolnost proti závadám, cenu oprav a frekvenci povinných návštěv servisu.

iZdroj fotografie: Toyota

V našem žebříčku se na vrcholu drží značky a modely, které by mnozí čekali. Plus pár kousků, které překvapí. Jedničkou s rezervou je Toyota Corolla. Ano, ta Corolla, kterou leckdo odsoudí jako nudu pro důchodce. Jenže tahle „nuda“ je v realitě synonymum spolehlivosti. Corolla prostě jede. A jede. A jede. Data jsou neúprosná — průměrný věk těchto aut v provozu je přes 10 let a i po 200 000 kilometrech většina majitelů řeší jen běžný servis. A pokračujeme. Druhá příčka patří modelu Honda Civic.

Japonská auta jsou obvykle typická svou spolehlivostí

Tady už mluvíme o autě, které má reputaci nejen držáka, ale i zábavného parťáka. Civic proslul motory, které snesou drsnější zacházení a přitom si drží nízkou spotřebu. A tady je ta ironie. Zatímco část majitelů Civicu své vozy „tuní“ a snaží se je přiblížit závodním speciálům, naprostá většina jezdí v sérii a bez potíží dá i 300 000 kilometrů. Bronz bere Mazda 3. Vůz, který kromě spolehlivosti servíruje i kus japonského šarmu. Mazda 3 sklízí chválu za jízdní vlastnosti a solidně postavený interiér. A to nejlepší?

iZdroj fotografie: Mazda

Ani po letech se zevnitř nic neozývá, nic neskřípe a všechno funguje, jak má. Jestli chcete auto, které potěší oko i při každodenním drilu, Mazda 3 je jasná trefa. A pro fanoušky německé preciznosti? Čtvrtá pozice patří modelu Volkswagen Golf. Ano, Golf je stálice, která figuruje snad v každém žebříčku spolehlivosti. Není se co divit. Robustní stavba, kvalitní materiály a široká paleta motorů. To jsou atributy, které dělají z Golfu univerzálního parťáka na všechno. Podle statistik najede Golf do první vážnější opravy přes 180 000 kilometrů. To už je slušná porce, ne?

Nejde jen o asijskou produkci, máme v ohni i české železo

Pátou příčku bere Škoda Octavia. V Česku fenomén, a ne jenom kvůli patriotismu. Spolehlivost, dostupné díly a jednoduchá technika dělají z Octavie ideální volbu pro každodenní ježdění bez zbytečných nervů. A co víc? I starší Octavie s nájezdem přes 250 000 kilometrů často jezdí bez velkých investic. Za cenu nové Fabie pořídíte ojetou Octavii s bohatou výbavou a pořád spolehlivou technikou. A ano, Suzuki Swift, malý, ale v disciplíně spolehlivost jednoznačně první liga.

iZdroj fotografie: S vědomím Davids Biler

Toyota Aygo je také stále vnímána jako spolehlivá. A VW Up! od roku 2016? Ten je rovněž mimořádně spolehlivý. Jsou tu i černé ovce. Smart Forfour a Fortwo. Dvojka notoricky náchylná k poruchám. V nižší střední třídě je spousta aut s nízkou poruchovostí. Vede BMW, za ním Audi a VW, celkově s velmi nízkými čísly závad. To ale neplatí u vyšší kategorie BMW, kde řada 5 naopak ukazuje, jak vypadá poruchovost v praxi.

Bavorák má dvě tváře, levné modely doporučíme, vyšší asi ne

Dobře si vede také Seat. Mercedesy třídy A a B se jeví jako spolehlivé, ale Citan má problémy napříč všemi ročníky. Další držáci? Mazda CX-5, Mitsubishi ASX a Volvo XC 40. Několik modelů střední třídy ale padá dolů. Toyota C-HR je ukázkový případ s velmi vysokou poruchovostí. A značky Dacia, Renault, Peugeot a Ford? Na starších kusech si vedou obzvlášť bídně. To pro vás není novinka, o poruchovosti Dacie píšeme na AutoŽivě často. V rámci střední třídy dál vedou pozitivní příklady Audi a BMW, za nimi Mercedes.

Nejspolehlivější ojetiny (doporučené modely)

  1. Toyota Corolla – synonymum spolehlivosti, i po 200 000 km většinou jen běžný servis.
  2. Honda Civic – odolné motory, bez potíží zvládne i 300 000 km.
  3. Mazda 3 – spolehlivá technika + kvalitní interiér, nic nevrže ani po letech.
  4. Volkswagen Golf – univerzální držák, první vážnější opravy až po cca 180 000 km.
  5. Škoda Octavia – jednoduchá a levná na servis, spolehlivá i po 250 000 km.
  6. Suzuki Swift – malý vůz, ale ve spolehlivosti jednoznačně první liga.
  7. Toyota Aygo – malé městské auto s dobrou pověstí.
  8. VW Up! (od r. 2016) – velmi nízká poruchovost.
  9. BMW (nižší třída, např. řada 1, 2) – překvapivě spolehlivé kusy.
  10. Audi (nižší a střední třída) – nízká poruchovost dle statistik.
  11. Seat (vybrané modely) – drží si dobré skóre spolehlivosti.
  12. Mercedes třídy A a B – v nižší třídě obstojí dobře.
  13. Mazda CX-5 – SUV s velmi nízkou poruchovostí.
  14. Mitsubishi ASX – prověřený model s dlouhou životností.
  15. Volvo XC40 a XC60 – mezi kompaktními a středními SUV patří k těm lepším.
  16. VW Passat – vyšší střední třída se solidní spolehlivostí.
  17. Mercedes (vyšší střední třída) – dobrá volba, pokud chcete prémiovku.
  18. Porsche (vybrané spalovací modely) – v benzínu či dieselu doporučitelné.

I když jeho spolehlivost nedosahuje úrovně prvního jmenovaného. Spolehlivé zůstávají i Volvo XC60 a VW Passat. Naopak tradiční bolestí jsou rodinné koráby typu Ford Mondeo a S-Max, případně VW Sharan a Seat Alhambra. Ve vyšší střední třídě bych kvůli spolehlivosti sázel na Mercedes, případně za víc peněz na Porsche. Ale ne v elektrice. U Mercedesu navíc přetrvávají známé potíže starší třídy E. Závěr? U levnějších aut bych se držel spíš japonských značek. A upřímně, platí to i pro dražší segment. Evropa má na poruchy docela smůlu.

Rizikové a poruchové modely (doporučeno se vyhnout)

  • Smart Forfour / Fortwo – notoricky nespolehlivé, časté poruchy.
  • BMW řada 5 (vyšší třída) – ukázkově vysoká poruchovost.
  • Mercedes Citan – problémy ve všech ročnících.
  • Toyota C-HR – překvapivě velmi vysoká poruchovost.
  • Dacia (starší kusy) – časté a závažné závady.
  • Renault, Peugeot, Ford (starší modely) – špatná spolehlivost, drahé opravy.
  • Ford Mondeo, S-Max – rodinné vozy s vyšší poruchovostí.
  • VW Sharan, Seat Alhambra – rodinné MPV, známé problémy se spolehlivostí.
  • Mercedes třída E (starší ročníky) – dlouhodobě problematické.

Je vaše auto spolehlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články