Asijská výroba tohle nezvládla, dokonce ani evropská se svými lidovými vozy. Nejvíce vyráběný motor pochází z druhé strany oceánu.
Ne, není to 1.9 TDI, jak by si jistě řada českých nadšenců a řidičů přála. Oslnění Octavií předchozích generací je fajn. A ano, tohoto motoru se vyrobila kvanta, napříč celým koncernem VW. Ale není to nejvíce vyráběný motor na světě. Když se řekne nejvyráběnější automobilový motor na světě, globálně si asi většina lidí vybaví některý z japonských nebo německých gigantů. Toyota, Volkswagen, možná Honda. Značky, které jsou synonymem pro masovou produkci a určitou spolehlivost. Jenže skutečnost je úplně jinde, než by leckdo čekal.
Nejprodávanější motor světa nemají na svědomí Němci
Největší legendou v počtu vyrobených kusů je motor, který má kořeny v Americe, v srdci General Motors. Small block V8 od GM, to je pojem, který rezonuje nejen mezi fanoušky amerických muscle cars, ale i mezi technickými nadšenci po celém světě. Více než 100 milionů vyrobených kusů. To je číslo, které se v automobilovém světě jen tak nevidí. A není to jen o kvantitě, ale i o kvalitě a univerzálnosti. Small block od GM poháněl a stále pohání nejen osobní auta, ale i pick-upy, dodávky, sportovní vozy, a dokonce i lodě nebo letadla.
Tohle je prostě motor, který se stal legendou nejen díky svému výkonu, ale i díky tomu, jak snadno se dal přizpůsobit nejrůznějším aplikacím. Pokud bych měl popsat, co vlastně small block znamená, je to především kompaktní osmiválec s rozumnými rozměry a hmotností, který se poprvé objevil v roce 1955 v Chevroletu. První generace měla objem 4,3 litru. Small block? Tedy malý blok? Ano, v porovnání s big blockem, který byl skutečně velký. Objem na tehdejší dobu nebyl nijak přehnaný. Díky konstrukci s rozvodem OHV a jednoduchou stavbou se stal rychle oblíbeným nejen mezi běžnými řidiči, ale i mezi závodníky.
Motor je univerzální a konstrukčně téměř nezničitelný
Právě jednoduchost a robustnost jsou vlastnosti, které small block provázejí dodnes. Není to žádný high-tech zázrak plný elektroniky, ale poctivý kus železa, který vydrží i hrubší zacházení a přitom dokáže nabídnout výkon, který v padesátých a šedesátých letech bral dech. Vzpomínám si, jak jsem poprvé slyšel zvuk small blocku naživo. Ten charakteristický hluboký baryton, který se line z výfuku, je něco, co se nedá zaměnit s ničím jiným. Ať už jde o klasický Chevrolet Camaro, Corvette nebo třeba pick-upy, všude tam small block našel své místo. A není divu, že se stal základem pro celou řadu úprav a tuningových projektů.
První generace small blocku se tedy vyráběla v různých objemových variantách. Od původních 265 cu in přes slavný 283, 327 až po legendární 350, který se stal doslova synonymem pro americký osmiválec. Tady se s dovolením odkloním od metrického systému. Tato čísla jsou legendární. Výkony se pohybovaly od 162 koní v základní verzi až po více než 370 koní v některých sportovních úpravách. Zajímavé je, že blok motoru byl vždy z litiny. To zajišťovalo nejen pevnost, ale i dlouhou životnost. Vstřikování paliva se objevilo samozřejmě až později, původní verze byly vybaveny karburátory, které umožňovaly snadné ladění a úpravy.
Jmenuje se malý, ve skutečnosti je to ale pořádný macek
Small block se rychle stal oblíbeným nejen mezi běžnými řidiči, ale i mezi závodníky. Právě díky své jednoduchosti a možnosti úprav se stal základem pro mnoho závodních speciálů, dragsterů i silničních muscle cars. V Americe je běžné, že si lidé small block koupí jako tzv. „crate engine“, tedy kompletní motor v bedně, který si pak sami namontují do svého projektu. Tohle je něco, co v Evropě prakticky neexistuje, a je to škoda. Právě díky tomu se motor stal tak rozšířeným a oblíbeným.
Zajímavé je, že small block prošel za svou existenci několika generacemi a desítkami různých objemů a výkonových variant. Od původních 4,3 litru až po moderní verze s objemem přes 6 litrů a výkonem přes 400 koní. Přitom základní konstrukce zůstala po celou dobu prakticky stejná. Blok z litiny, rozvod OHV, jednoduché vstřikování nebo karburátor, podle doby výroby. Právě tahle konzervativnost a zároveň možnost neustálých úprav a vylepšení je důvodem, proč small block přežil tolik dekád a proč se ho vyrobilo tolik milionů kusů.
Závěrem se podíváme na konkurenci. Například na legendární motory od zmiňovaného Volkswagenu nebo Toyoty. I když jsou velmi rozšířené, na small block prostě nemají. Například motor VW EA827, který poháněl miliony Golfů, Passatů a dalších modelů, se dostal na zhruba 40 milionů vyrobených kusů. Toyota 2ZR-FE je považována za jeden z nejspolehlivějších motorů posledních dekád. Má na kontě kolem 20 milionů kusů. Small block od GM je tak s více než 100 miliony vyrobených motorů naprosto nedostižný. Jeden by řekl, že small block přežije navždy. Jakkoli mám obavy, že ho stejně dostihne a zabije elektřina.