Některá auta mají automat s přímou, jiné s klikatou dráhou. Přišli jsme na důvod

                   

Koupit si auto s automatem je pro mnoho lidí jasná volba. Automatická převodovka má výhodu především v tom, že odpadá nutnost řazení. Stačí navolit jednu ze 4 možností podle toho, co chceme dělat. Ne vždy je to ale až tak jednoduché. Některé vozy mají řadicí páku automatu s přímou dráhou, kde se řadí snadno pohybem nahoru a dolů. U jiných je dráha klikatá. A to může způsobovat komplikace. A proč něco takového je?

Není to jenom o designu

Mnoho lidí se domnívá, že přímá a klikatá dráha převodovky je pouze designovým prvkem, kdy je třeba jasně říci, že ta klikatá vypadá na první pohled přece jenom lépe. Dost možná sportovněji, nehledě na to, že mnohým může lehce připomínat i manuál. Ano, design v daném směru může hrát roli. Vozy s rovnou dráhou řadicí páky jsou spíše elegantnější, zatímco ty s klikatou mohou působit sportovněji. Nejde však o ten hlavní rozdíl.

Obě fungují stejně

Rozdíl není v podstatě ano v tom, jak automatická převodovka funguje. Jako řidiči navolíme na voliči buď D pro jízdu dopředu, nebo R pro jízdu dozadu. A poté už necháme vše na voze. V tomto rozdíl také není. Přesto jeden existuje a má poměrně jasnou logiku.

Jeden prvek navíc

Pokud se podíváme řadicí páky s přímou dráhou řazení, najdete na nich takzvanou pojistku. Tu je nutné mezi řazením některých rychlostních stupňů stisknout, jinak zařazení nebude možné. Tato pojistka je zde proto, aby se zamezilo riziku náhodného přepnutí rychlostního stupně, kdy se o řadicí páku třeba jenom zavadí.

A jak je to u automatů s klikatou dráhou? Tam pojistka obvykle není, protože rychlost nelze zařadit jenom jednoduchým nahoru nebo dolů. Je třeba zvolit nejprve správný směr, a to často doleva nebo doprava a až potom dále. Díky tomu je riziko náhodného přepnutí na jiný rychlostní stupeň v podstatě nulové.

Samozřejmě vždy je jenom v rukách designérů a konstruktérů, jakou možnost zvolí, ale onen hlavní rozdíl je většinou právě v existenci, popřípadě neexistenci oné konkrétní pojistky na řadicí páce.

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články