Velké automobilky udělaly razantní krok: Už brzy kvůli tomu nebudeme mít čím jezdit, „naše“ auta ze silnic definitivně zmizí

Jakmile v Německu skončily dotace na nákup elektromobilů, jejich prodeje rázem spadly na samé dno. Výrobci začínají chápat, že jejich auta chce bez pobídek málokdo. Jenže co s tím?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Situace na německém trhu elektromobilů je po rázném ukončení dotací loni v prosinci mírně řečeno neveselá. Plnou vahou dopadlo břímě velmi špatné prodejnosti elektromobilů (bez dotačních pobídek) na výrobce a prodejce a důsledky se pomalu začínají projevovat. Volkswagen hlásí omezování výroby u svých ID. modelů, ustupuje od plánů na prodej podílů ve své bateriové jednotce a značka Audi zmenšuje svou řadu elektromobilů. Avšak zdaleka nejen to. Pojďme se na to podívat společně.

Šéf BMW má v mnohém pravdu, EU to vidí jinak

Není to přitom tak dávno, co jsme přinesli reportáž o (celkem revolučním) projevu šéfa BMW, ve kterém se snaží udržet paralelní výrobu spalovacích motorů s těmi elektrickými. A argumentuje přitom jednak neutuchající poptávkou po spalovacích jednotkách ze strany zákazníků BMW, jednak desítkami let trvajícím vývojem, v neposlední řadě ale i nedostatečnou připraveností dobíjecí sítě. Jedna z jeho vět v projevu pomalu možná vstoupí do dějin:

Oliver Zipse, šéf BMW: „Myslíte si, že regiony jižní Itálie budou mít do dvanácti let nabíjecí stanice v každé vesnici?“

Šéf BMW opovrhuje elektromotory a chce zpátky naftu i benzín: Ukončí jako první značka výrobu elektromobilů?

Odpověď je jednoduchá. Nebudou. Nyní se již začíná jevit, že Zipse viděl do budoucnosti. Se zpomalením zavádění elektromobilů a návratem plug-in hybridů z vedlejší koleje už opatrný přístup BMW nevypadá jako tak špatný nápad. „V Německu letos nevypadá poptávka po elektrických vozidlech dobře,“ řekl Jan Burgard, vedoucí konzultantů pro strategii automobilového průmyslu Berylls. „Horní část trhu EV je téměř nasycená a v nižším segmentu do 25 000 eur je toho málo v nabídce.“

Prodeje se zastavily, v Německu se drahými EV nasytil trh a levné nejsou

Po letech prudkého růstu je tak prodej elektromobilů stále těžší. V Evropě mizí štědré vládní dotace a v USA se na tyto pobídky kvalifikuje méně vozidel. I když řada nových modelů a možností leasingu s lehkým závazkem přilákala pozornost elektrických nadšenců, několik let po revoluci elektrických vozidel zůstává infrastruktura a cena automobilů překážkou širokému rozšíření. Ceny se jen velmi neochotně dostávají na akceptovatelnou úroveň, kde navíc levné elektromobily nemají často čím zaujmout potenciální klienty.

iZdroj fotografie: Cadillac

Jak mimo jiné uvádí magazín Automotive News, v Německu mají tržby letos klesnout o 14 procent v reakci na prosincové zrušení dotací vládou, což je podle skupiny VDA první pokles od roku 2016. Píšeme rok 2024, to je o 8 let později. A poprvé pokles. Nesvědčí to náhodou o něčem? Celosvětově pozorovatelé trhu omezili předpovědi uprostřed přetrvávající reality, že elektromobily jsou mnohem méně dostupné než ekvivalentní auta se spalovacím motorem – navzdory cenové válce, kterou zahájila Tesla.

Největší problém Německa? Dobíjecí infrastruktura

Ministr dopravy Spolkové republiky Německo Volker Wissing na novoroční recepci Asociace automobilového průmyslu v Berlíně chválil německé automobilky a vychvaloval jejich technologii jako „oslavovanou v zahraničí“. Na otázku, co by vláda mohla udělat pro posílení německého trhu s elektromobily, ministr dopravy nabídl obratem jedinou myšlenku: „Dobíjecí infrastrukturu.“ Na této frontě však Berlín zaostává. A to tak, že nečekaně velkou měrou. Posuďte sami:

V říjnu 2022 Wissing představil ambiciózní strategii investovat 6,3 miliardy eur (zhruba 158 miliard korun) do celostátní infrastruktury, která by v roce 2030 zvýšila počet nabíjecích stanic v Německu na jeden milion.

Výsledek? Nejde to zdaleka tak rychle, jak se plánovalo. K loňskému září bylo v Německu podle úřadu pro infrastrukturu pouze asi 105 000 funkčních veřejných dobíjecích stanic. Při současném tempu výstavby, poznamenal VDA, bude Německo muset ztrojnásobit své tempo, pokud chce dosáhnout svého cíle pro rok 2030.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

iZdroj fotografie: BMW

Další překážkou pro nástup EV je cena. Koalice musí splnit svůj cíl dostat do roku 2030 na silnice 15 milionů EV, jinak bude čelit chybějícím emisním cílům. V listopadu 2023 byl pouze asi 1 milion (neboli 2 % všech aut) na německých silnicích plně elektrických. Bez dalších dotací se někteří analytici domnívají, že dosažení cíle pro rok 2030 bude výzvou. „Myslím, že z dnešního pohledu je nereálné dosáhnout do roku 2030 15 milionů elektromobilů na německých silnicích,“ řekl Burgard, automobilový konzultant.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Tak to bychom měli. V prosinci skončily dotace a hned v únoru začíná být jasné, že to s těmi elektromobily zase nebude tak horké. A to ani v sousedním bohatém Německu. Co teprve u nás? Jak to vidíte vy? Povede se v dohledné době „překlopit“ český vozový park na pohon elektřinou? A pokud myslíte, že nikoli, pak proč? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Povede se vládě dostat Čechy do elektromobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články