První německé město je bez proudu kvůli elektromobilům. Černé scénáře se začínají naplňovat, kdy se dočkáme u nás?

Čím dál rozšířenější nabíječky pro čím dál nenasytnější elektromobily mohou v důsledku způsobit, že obcím a městům „dojde proud“. Opravdu jsou elektromobily taková výhra?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Skeptické předpovědi odpůrců elektromobility o tom, jak s přibývajícím množstvím vozidel na baterie (které je pochopitelně nutné dobíjet) a se stejně vzrůstajícím počtem nabíječek dojde dřív nebo později k situaci, že to stávající rozvodná síť zkrátka nezvládne a vypoví své služby, se možná opravdu naplní. A možná to bude dřív než později. Nejnovější zprávy z německého Kielu totiž hovoří přesně o těchto případech. Pojďme se na možná rizika „elektromobilního blackoutu“ nyní podívat společně.

Příklon ke Green Dealu a odklon od jádra a uhlí nese první (trpké) ovoce

Jak totiž uvádí německý magazín Focus online, v Oranienburgu je elektrická síť na pokraji kolapsu. K této situaci vedly roky zanedbávaných investic a neočekávaný nárůst poptávky v důsledku energetické transformace, mj. masivního rozmachu tepelných čerpadel a nárůstu počtu nabíječek elektromobilů. Město nyní muselo přistoupit k razantnímu kroku, aby problém vyřešilo. Což je situace, která vytváří v jinak bohatě dimenzované německé energetické soustavě určitý precedens.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

Možná umocněný tím, že Německo se velmi razantně přiklonilo k tzv. Green Dealu, postupně utlumuje uhelné elektrárny (to by se ještě dalo pochopit) a po havárii v japonské Fukušimě se i definitivně odklonilo od jádra (to už se chápe podstatně hůře). Jinými slovy, Němci chtějí svoje energetické potřeby řešit z velké části z obnovitelných zdrojů. Ze slunce, z vody, z větru. Což je sice chvályhodný počin (a třeba takovému Norsku nebo Portugalsku se to již v podstatě povedlo), jenže tam jsou pro to trochu odlišné podmínky.

Vsadit vše na elektřinu z obnovitelných zdrojů se nemusí vyplatit

V Portugalsku je podstatně tepleji, fotovoltaiky tam fungují velmi efektivně, stejně jako farmy větrných elektráren v moři a u moře nebo elektrárny využívající energii odlivu a přílivu. Norsko má naopak velmi silnou soustavu vodních elektráren danou členitým reliéfem krajiny, podobně jako silné větrné parky. Německo sice také disponuje mohutnými zdroji obnovitelné energie, nicméně jako velká a na průmyslu založená země má taky adekvátní spotřebu. A bude hůř, s přibývajícím množstvím elektromobilů. A klimatizací. A tepelných čerpadel.

VW kupuje doly na suroviny do baterií, o budoucnosti je rozhodnuto. Koncern chce být „papežštější než papež“

Město Oranienburg severně od Berlína s téměř 50 000 obyvateli tak již informovalo Spolkovou síťovou agenturu, která je podřízena ministerstvu hospodářství Roberta Habecka, že v jeho vysokonapěťové elektrické síti již není dostatek energie pro zásobování dalších domácností nebo dokonce firem. Stalo se tak prvním městem v Německu, které vyhlásilo stav nouze. Možnosti dodávek ve městě Oranienburg byly vyčerpány, řekl Peter Grabowsky, generální ředitel komunálních služeb.

Oranienburg ve stavu nouze a připojovací/stavební uzávěry

Důsledkem čehož se nové registrace nebo nová zvýšení výkonu domovních přípojek již neschvalují. Nebudou žádná nová tepelná čerpadla ani žádné další nabíječky elektromobilů. A co je zřejmě nejhorší: dokonce ani nové obchodní a průmyslové oblasti nelze připojit k síti a zásobovat elektřinou. To je opravdu něco, co pro energeticky vždy soběstačné Německo bylo kdysi čímsi nepředstavitelným. Opravdu jsou si Němci stále jisti tím, že odpojit uhlí a jádro byl ten nejlepší nápad?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Volkswagen mění plány elektrifikace. Němci si uvědomili, že tudy cesta nevede a jdou rozdrtit Teslu

Oranienburg byl dosud rychle rostoucí komunitou na předměstí spolkového hlavního města. Stěhují se tam rodiny, které chtějí utéct od ruchu velkoměsta, ale oceňují jeho blízkost. Stěhují se tam i komerční podniky, protože zde nacházejí levnější prostor než v Berlíně a láká je dobré dopravní spojení. Za posledních 20 let zde našlo nový domov kolem 10 000 obyvatel, což je na středně velké město v Braniborsku vzácné. Radnice Oranienburgu propaguje své vlastní město těmito slovy:

„Oranienburg je krásné město. Nachází se na řece Havel. Do Oranienburgu se stěhuje stále více lidí. Přichází stále více firem. V Oranienburgu mají k dispozici vše, co potřebují k dobré práci. A navíc: jste blízko Berlína.“ (z webu města)

Proto je Oranienburg tak mimořádně důležitý pro rozvoj hospodářství dané oblasti. Ale idylický příběh růstu města nyní dostává citelnou trhlinu. Z jednoduchého důvodu: protože mu dochází energie. A protože se k místní síti připojuje stále více dříve neznámých odběratelů elektřiny, síť začíná být přetížená a kolabuje. „Potřeba elektřiny v našem rostoucím městě se enormně rozvinula,“ řekl správce komunálních služeb Grabowski.

Vedení města se kaje a omlouvá. Kdo za to ale vlastně může?

A pokračuje: „Tento vývoj nás nesmírně mrzí. Komunální společnosti spolu s provozovatelem vysokonapěťové sítě E.DIS Netz usilovně pracují na dočasném řešení, které by odstranilo úzké místo, dokud nebude uvedena do provozu nová rozvodna městských sítí Oranienburg.“ Starosta Alexander Laesicke k tomu dodává: „Potřeba elektřiny v našem rostoucím městě se vyvíjela citelně rychleji, než se očekávalo. To ukazuje na nutnost rychle rozšířit infrastrukturu. Usilovně pracujeme na tom, abychom zcela nezpomalili rozvoj města, ale abychom zajistili dostatek energie pro firmy i obyvatele.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Celé to má jeden háček. Stavba nové rozvodny, o které je nyní již rozhodnuto, potrvá čtyři až pět let. Není jasné, jak bude do té doby „přechodné řešení“ vypadat. A jak město zajistí energii pro své občany a firmy. Jinými slovy: Došlo k případu, že příliš mnoho moderní techniky „vysálo“ energii města dříve, než se kdy čekalo. Zřejmě opravdu dochází na slova zmíněná v úvodu článku. Jak to vidíte vy? Může tohle nastat i u nás? Dejte nám vědět do diskuze pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že tohle může nakonec nastat i u nás?

Zdroj: Focus
Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články