Pokud si na konci roku 2024 a v hluboké krizi autoprůmyslu dokážete říct o navýšení mezd, zřejmě jste ztratili kontakt s realitou. A je jedno, jestli to je v Čechách, nebo v Německu.
Téměř denně publikované nové a nové články o tom, jak VW zřejmě opravdu přistoupí k uzavření tří svých továren na německém území a propustí nejméně 30 000 (!!!) lidí, mne popravdě naplnily docela smutkem. Nejsem a ani nebývám zrovna přehnaně sentimentální, nicméně jsem z generace „Husákových dětí“, která VW pamatuje v plném rozkvětu. Tedy na vrcholu sil a jako důkaz toho, že Německo je a bude supersilnou velmocí. To všechno se nyní hroutí jako domeček z karet. Proč vlastně? Pojďme se na to podívat společně.
30 000 živitelů rodin bude doma muset oznámit nemilou zprávu
Strávil jsem včera minimálně hodinu čtením všech článků k danému tématu, co jsem jich jenom objevil, a jakkoli se (nejen německým) automotivem zabývám dobrých 25 let a leccos si dokážu dát do souvislostí, odvodit nebo rychle analyzovat, nebyl jsem na konci toho „čtenářského maratonu“ popravdě příliš chytřejší než před jeho začátkem. Anebo druhá varianta: všechno už to bylo řečeno a napsáno minimálně 1 000x, a tak už to v podstatě nikoho nepřekvapí. To možná nakonec spíš. Což, dohromady složeno, dává celkem tragický obrázek.
Tragický ponejvíce pro těch zhruba 30 000 zaměstnanců, co je čeká propuštění. Je mi jich líto, pochopitelně. Jenže každá mince má dvě strany. I tato. Tou druhou stranou je, že zaměstnanci u VW (nebo alespoň jejich zastoupení v podobě odborové organizace IG Metall, takto jednoho z nejsilnějších odborových kolosů v Německu) přišli v září na jednání s vedením VW s požadavkem na zvýšení mezd o 7 %. Aby následně dostali studenou sprchu v podobě toho, že mzdy se naopak sníží o 10 %, zmrazí, a navíc dojde k propouštění.
Ztráta kontaktu s realitou jen na straně odborů, nebo i u zaměstnanců?
Chápu, musela to být opravdu studená sprcha. Jenže: zaměstnanci VW již léta patří k nejlépe odměňovaným pracovníkům v německém průmyslu. Až by se dalo říci, že nadstandardně odměňovaným. I za nekvalifikovanou práci měsíčně 3 000 euro? Žádný problém. To je ale v příkrém rozporu minimálně s dvěma skutečnostmi: Poprvé, takovou mzdu jinde v Německu zas tak často (za nekvalifikovanou dělnickou práci) neobjevíte. A podruhé: žádat v dnešní krizi o další zvýšení mezd je známka naprosté ztráty kontaktu s realitou.
Jestli si totiž neuvědomíte, co se kolem vás děje, a jen v duchu desítky let zaběhlých zvyklostí jdete na další jednání s vedením firmy se žádostí o navýšení mezd, tak chyba není na straně vedení. Ale ve vás. Nepíše se ani rok 1994, ani 2004, dokonce ani 2014. Píše se rok 2024, Volkswagen (a celá automobilová Evropa s ním) jsou v opravdu hluboké krizi, a pokud se z ní má dostat, úplně bezbolestně to už v této fázi zřejmě nepůjde. Nemohu soudit, jak moc to bude bolet členy správní rady a jak moc to bude bolet jednoho každého z dělníků, ale tak už to na tom světě zkrátka chodí.
Volkswagen si na nynější krizi zadělává dobře 20 let
Rozumím tomu, že přijít třeba po 20 letech práce pro VW domů s tím, že od zítřka jsem bez práce, a neumím tedy zajistit rodinu, je pochopitelně nelehké. Když se to vynásobí 30 tisíci, je to mega těžké. O tom není diskuse. A navíc nikdo z těch dělníků tu krizi přímo nezpůsobil. Ani nemohl, pochopitelně. Jako většina podobných velkých věcí je to ve finále „složenina“ z desítek, stovek a tisíců malých, menších nebo také docela velkých problémů a omylů, kterých se Volkswagen za posledních 20 až 25 let dopustil. Tady jsou v kostce některé z nich:
Hlavní přešlapy, chyby a omyly Volkswagenu za posledních 20 let podle Michala Sztolára:
- Podvod s emisemi a aféra Dieselgate se všemi jejími důsledky, zejména ztrátou důvěry a omezením možnosti vyjednávání o dalších normách/nařízeních ze strany EU.
- Nedomyšlený a zbytečně megalomanský přechod na úplnou elektromobilitu, který se nyní firmě vrátil jako bumerang.
- ID.3 byl od samého počátku chybně nastavený, designem i konstrukcí, v důsledku jeho propadu na trhu firma přišla o možnou pověst lídra v elektromobilech. Nastal pravý opak. VW měl tehdy jedinečnou šanci „zabodovat“, a promarnil ji.
- Nehlídání nákladovosti a ziskovosti v jednotlivých závodech, štědré mzdy bez ohledu na hospodářské výsledky firmy, a především aktuální situaci na trhu.
- Neuspokojivé portfolio, vysoké ceny produktů neadekvátní jejich hodnotě.
Nyní jsme tak „daleko“, že neexistuje snadné a bezbolestné řešení. Naopak. Jak třeba uvádí britské Financial Times, došlo i na vážně míněná ultimáta ze strany vedení. „Ubezpečuji vás, že vedení společnosti to myslí naprosto vážně. Nejedná se o žádné kličkování v rámci kolektivního vyjednávání,“ řekla Daniela Cavallová, šéfka podnikové rady Volkswagenu, zaměstnancům v největším závodě automobilky ve Wolfsburgu a pohrozila přerušením jednání.
Krize autoprůmyslu postihne i subdodavatele, možná ještě ve větší míře
Tisíce dělníků na místě přesto pískaly a požadovaly navýšení mezd a neuzavírání žádného ze závodů. Já jim rozumím, ale ta čísla jsou zkrátka neúprosná. Místo navýšení o 7 % dojde k celkovému snížení zhruba o 18 procent, to je ale pořád myslím ještě „zlaté“ s ohledem na to, co se děje za branami koncernu. Krize se totiž pochopitelně dotýká i jeho dodavatelů. Jak totiž uvádí třeba německý týdeník Wirtschafts Woche, jeden z hlavních dodavatelů automobilek, společnost WKW, je v aktuálně v insolvenci.
A to přitom nejde o žádnou malou firmu. WKW podle vlastních informací zaměstnává po celém světě zhruba 3 800 lidí, většinu v pobočkách Velbert a Wuppertal. Za rok 2022 firma dosáhla ročního obratu 591 milionů eur. A vozy Mercedes, Volkswagen a BMW často sjíždějí z výrobní linky s ozdobnými lištami od WKW. Dodavatel pro automobilový průmysl vyrábí také funkční komponenty, systémy střešních zábradlí, teplosměnné trubky pro klimatizační systémy automobilů a hliníkové profily pro průmyslové aplikace.
Německé firmy hlásí jedna za druhou propouštění a zavírání továren
Podobně pak například další z gigantů: koncern Continental oznámil už počátkem roku 2024 rušení více než 7 000 tisíc míst. A nevyhne se to ani závodům Continentalu v Čechách. V Brandýse nad Labem oznámil jeden z největších dodavatelů automobilek (nejde přitom zdaleka jen o pneumatiky, jak si někteří myslí) zrušit v následujících dvou letech přibližně 200 míst v administrativě, propouštění se nevyhne ani závodu v Jičíně.
Jinými slovy. Tohle není veselá situace, ani trochu. Dobře už bylo. Závěrem bych to asi nevystihnul lépe než sám generální ředitel VW Thomas Schäfer, který poznamenal: „V německých továrnách nejsme dostatečně produktivní a v současnosti jsou výrobní náklady o 25 až 50 procent vyšší, než jsme plánovali. Některé německé závody jsou tedy dvakrát dražší než konkurence.“ A o tom to přesně je. Co s tím? Napadá vás něco? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!