Německý gigant od VW je na bankrot, automobilová Evropa se hroutí jako domeček z karet. Kdy to potká Škodu?

Pokud si na konci roku 2024 a v hluboké krizi autoprůmyslu dokážete říct o navýšení mezd, zřejmě jste ztratili kontakt s realitou. A je jedno, jestli to je v Čechách, nebo v Německu.

i Zdroj fotografie: Andreas Praefcke / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Téměř denně publikované nové a nové články o tom, jak VW zřejmě opravdu přistoupí k uzavření tří svých továren na německém území a propustí nejméně 30 000 (!!!) lidí, mne popravdě naplnily docela smutkem. Nejsem a ani nebývám zrovna přehnaně sentimentální, nicméně jsem z generace „Husákových dětí“, která VW pamatuje v plném rozkvětu. Tedy na vrcholu sil a jako důkaz toho, že Německo je a bude supersilnou velmocí. To všechno se nyní hroutí jako domeček z karet. Proč vlastně? Pojďme se na to podívat společně.

30 000 živitelů rodin bude doma muset oznámit nemilou zprávu

Strávil jsem včera minimálně hodinu čtením všech článků k danému tématu, co jsem jich jenom objevil, a jakkoli se (nejen německým) automotivem zabývám dobrých 25 let a leccos si dokážu dát do souvislostí, odvodit nebo rychle analyzovat, nebyl jsem na konci toho „čtenářského maratonu“ popravdě příliš chytřejší než před jeho začátkem. Anebo druhá varianta: všechno už to bylo řečeno a napsáno minimálně 1 000x, a tak už to v podstatě nikoho nepřekvapí. To možná nakonec spíš. Což, dohromady složeno, dává celkem tragický obrázek.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Tragický ponejvíce pro těch zhruba 30 000 zaměstnanců, co je čeká propuštění. Je mi jich líto, pochopitelně. Jenže každá mince má dvě strany. I tato. Tou druhou stranou je, že zaměstnanci u VW (nebo alespoň jejich zastoupení v podobě odborové organizace IG Metall, takto jednoho z nejsilnějších odborových kolosů v Německu) přišli v září na jednání s vedením VW s požadavkem na zvýšení mezd o 7 %. Aby následně dostali studenou sprchu v podobě toho, že mzdy se naopak sníží o 10 %, zmrazí, a navíc dojde k propouštění.

Ztráta kontaktu s realitou jen na straně odborů, nebo i u zaměstnanců?

Chápu, musela to být opravdu studená sprcha. Jenže: zaměstnanci VW již léta patří k nejlépe odměňovaným pracovníkům v německém průmyslu. Až by se dalo říci, že nadstandardně odměňovaným. I za nekvalifikovanou práci měsíčně 3 000 euro? Žádný problém. To je ale v příkrém rozporu minimálně s dvěma skutečnostmi: Poprvé, takovou mzdu jinde v Německu zas tak často (za nekvalifikovanou dělnickou práci) neobjevíte. A podruhé: žádat v dnešní krizi o další zvýšení mezd je známka naprosté ztráty kontaktu s realitou.

iZdroj fotografie: Julia Roesler / Creative Commons / CC-BY-SA

Jestli si totiž neuvědomíte, co se kolem vás děje, a jen v duchu desítky let zaběhlých zvyklostí jdete na další jednání s vedením firmy se žádostí o navýšení mezd, tak chyba není na straně vedení. Ale ve vás. Nepíše se ani rok 1994, ani 2004, dokonce ani 2014. Píše se rok 2024, Volkswagen (a celá automobilová Evropa s ním) jsou v opravdu hluboké krizi, a pokud se z ní má dostat, úplně bezbolestně to už v této fázi zřejmě nepůjde. Nemohu soudit, jak moc to bude bolet členy správní rady a jak moc to bude bolet jednoho každého z dělníků, ale tak už to na tom světě zkrátka chodí.

Volkswagen si na nynější krizi zadělává dobře 20 let

Rozumím tomu, že přijít třeba po 20 letech práce pro VW domů s tím, že od zítřka jsem bez práce, a neumím tedy zajistit rodinu, je pochopitelně nelehké. Když se to vynásobí 30 tisíci, je to mega těžké. O tom není diskuse. A navíc nikdo z těch dělníků tu krizi přímo nezpůsobil. Ani nemohl, pochopitelně. Jako většina podobných velkých věcí je to ve finále „složenina“ z desítek, stovek a tisíců malých, menších nebo také docela velkých problémů a omylů, kterých se Volkswagen za posledních 20 až 25 let dopustil. Tady jsou v kostce některé z nich:

Hlavní přešlapy, chyby a omyly Volkswagenu za posledních 20 let podle Michala Sztolára:

  1. Podvod s emisemi a aféra Dieselgate se všemi jejími důsledky, zejména ztrátou důvěry a omezením možnosti vyjednávání o dalších normách/nařízeních ze strany EU.
  2. Nedomyšlený a zbytečně megalomanský přechod na úplnou elektromobilitu, který se nyní firmě vrátil jako bumerang.
  3. ID.3 byl od samého počátku chybně nastavený, designem i konstrukcí, v důsledku jeho propadu na trhu firma přišla o možnou pověst lídra v elektromobilech. Nastal pravý opak. VW měl tehdy jedinečnou šanci „zabodovat“, a promarnil ji.
  4. Nehlídání nákladovosti a ziskovosti v jednotlivých závodech, štědré mzdy bez ohledu na hospodářské výsledky firmy, a především aktuální situaci na trhu.
  5. Neuspokojivé portfolio, vysoké ceny produktů neadekvátní jejich hodnotě.

Jak to vidím já: 3 opravdu fatální chyby EU, kvůli nimž je automobilová Evropa tam, kde je. Tedy v koncích

Nyní jsme tak „daleko“, že neexistuje snadné a bezbolestné řešení. Naopak. Jak třeba uvádí britské Financial Times, došlo i na vážně míněná ultimáta ze strany vedení. „Ubezpečuji vás, že vedení společnosti to myslí naprosto vážně. Nejedná se o žádné kličkování v rámci kolektivního vyjednávání,“ řekla Daniela Cavallová, šéfka podnikové rady Volkswagenu, zaměstnancům v největším závodě automobilky ve Wolfsburgu a pohrozila přerušením jednání.

Krize autoprůmyslu postihne i subdodavatele, možná ještě ve větší míře

Tisíce dělníků na místě přesto pískaly a požadovaly navýšení mezd a neuzavírání žádného ze závodů. Já jim rozumím, ale ta čísla jsou zkrátka neúprosná. Místo navýšení o 7 % dojde k celkovému snížení zhruba o 18 procent, to je ale pořád myslím ještě „zlaté“ s ohledem na to, co se děje za branami koncernu. Krize se totiž pochopitelně dotýká i jeho dodavatelů. Jak totiž uvádí třeba německý týdeník Wirtschafts Woche, jeden z hlavních dodavatelů automobilek, společnost WKW, je v aktuálně v insolvenci.

Automobilový gigant oznámil bankrot, Čína nelítostně likviduje konkurenci. Jak problém vyřeší Češi?

A to přitom nejde o žádnou malou firmu. WKW podle vlastních informací zaměstnává po celém světě zhruba 3 800 lidí, většinu v pobočkách Velbert a Wuppertal. Za rok 2022 firma dosáhla ročního obratu 591 milionů eur. A vozy Mercedes, Volkswagen a BMW často sjíždějí z výrobní linky s ozdobnými lištami od WKW. Dodavatel pro automobilový průmysl vyrábí také funkční komponenty, systémy střešních zábradlí, teplosměnné trubky pro klimatizační systémy automobilů a hliníkové profily pro průmyslové aplikace. 

Německé firmy hlásí jedna za druhou propouštění a zavírání továren

Podobně pak například další z gigantů: koncern Continental oznámil už počátkem roku 2024 rušení více než 7 000 tisíc míst. A nevyhne se to ani závodům Continentalu v Čechách. V Brandýse nad Labem oznámil jeden z největších dodavatelů automobilek (nejde přitom zdaleka jen o pneumatiky, jak si někteří myslí) zrušit v následujících dvou letech přibližně 200 míst v administrativě, propouštění se nevyhne ani závodu v Jičíně.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jinými slovy. Tohle není veselá situace, ani trochu. Dobře už bylo. Závěrem bych to asi nevystihnul lépe než sám generální ředitel VW Thomas Schäfer, který poznamenal: „V německých továrnách nejsme dostatečně produktivní a v současnosti jsou výrobní náklady o 25 až 50 procent vyšší, než jsme plánovali. Některé německé závody jsou tedy dvakrát dražší než konkurence.“ A o tom to přesně je. Co s tím? Napadá vás něco? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články