Malý knoflík na bezpečnostním pásu auta může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí

Bezpečnostní pásy na sobě mají důležitý a praktický prvek. I když o něm řidiči nevědí, denně ho nevědomky využívají.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
Další 0 fotografie
                   

Bezpečnostní pás není žádnou novinkou, naopak je znám už více než sto let. Přesto existují motoristé, kteří jej odmítají používat. Důvody k argumentaci předkládají různé. Od obavy ze zranění samotným pásem až po nemožnost opustit rychle automobil v případě nehody. Dlouhodobé studie však potvrzují, že bezpečnostní pás má své opodstatnění a reálně zachraňuje zdraví a životy.

Bezpečnostní pás je tady přes sto let a má svůj smysl

Prvním, kdo s ideou bezpečnostního pásu přišel, byl zřejmě na konci devatenáctého století vynálezce George Cayley. Premiéru si pás neodbyl v automobilu, ale v roce 1913 v letectví, kde byl posléze hodně používán. Paralelně s jednoduchým pásem přišel na svět v roce 1903 pětibodový pás, autorem by Louis Renault. Z pětibodového pásu vznikl, díky automobilce Volvo, pás tříbodový. V podstatě takový, jaký známe dnes.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Některé speciální konstrukce se snažily o to, aby byl řidič po zavření dveří povinně ukotven v sedačce jakýmsi skeletem, nešlo ale o koncept, který se měl stát úspěšným. Dnes zajišťuje povinnost poutání legislativa a nepříjemný zvuk, který začne automobil po chvíli jízdy bez pásu vydávat. U nás platí povinnost pás používat podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Existuje několik málo výjimek, porušení může být potrestáno připsáním dvou bodů do karty řidiče.

Doba povinnosti poutat se pouze mimo město je pryč

Dávnou historií je doba, kdy se v autě nemuselo pásat vůbec anebo třeba jen při jízdě mimo město. Pás v obci je povinný, pro mladší ročníky, od 1. ledna 1990. Oponenti bezpečnostních pásů argumentují tím, že pás může řidiče při nehodě zranit. Tak trochu zapomínají na fakt, že zranění od volantu je destruktivnější. Jiné hlasy se obávají toho, že při nehodě s požárem řidič nestačí kvůli pásům uniknout.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Také těhotné řidičky mají strach, že pás může ohrozit nenarozené dítě. Pásy se obvykle rozdělují podle počtu bodů, jimiž je pasažér připoután. Tedy ve kterých je pás spojen s vozidlem. Sportovní pásy v závodních sedadlech mají například 5, 6 i 7 styčných bodů. V osobních autech běžného typu jsou obvykle pásy tříbodové. Ty mají na sobě speciální detail, který ne každý zná. Každopádně pás je v autě už řadu dekád, a přesto ne každý řidič ví, že je na něm nad přezkou plastový výlisek, jakýsi výstupek, knoflík. A k čemu slouží.

Pokud jsou pásy rizikem, bezpečnostní vliv přesto převažuje

Jde o jakýsi omezovač přezky, když jsou pásy svinuté a jsou ve svislé poloze. Spona se díky výlisku neposouvá a drží na svém místě, díky čemuž nemusíme hledat pás někde dole mezi sedadlem a sloupkem. Existuje také malé riziko, že spona zapadne mezi dveře a rám a dojde k poškození laku. Nejde o nijak sofistikované a komplikované technické řešení. Naopak je to drobnost, ovšem chytrá a praktická. Pás je díky plastovému knoflíku tam, kde má být. Nepřekáží a nepoškozuje lak automobilu.

Galerie

Další 0 fotografie

Používáte bezpečnostní pásy?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články