Norové otestovali flotilu elektromobilů v reálném provozu. Vyjeli baterii až na nulu. Tyto značky ukázaly, kdo je pánem

Pár let a situace se dramaticky změnila. EV vozy ujedou víc než sto kilometrů na jedno nabití, jenže ani tak je nikdo nechce.

i Zdroj fotografie: Zeekr
                   

Evropa není zase tak malá, jak by si člověk občas mohl myslet. Ano, v kontextu mezinárodní bezpečnostní situace jsou tady Spojené státy na straně jedné a pak Rusko. Ale co do vzdálenosti je i Evropa napříč vcelku rozsáhlým územím. Tak rozsáhlým, že se často informace z jedné strany kontinentu nedostanou na druhou stranu. A to je škoda, pokud jde o užitečná data. Třeba Norsko je od nás už dost daleko. A tak jen málokdo ví, co je NAF. Místní automobilová federace srovnatelná s ADAC. Tedy Norský autoklub. Instituce, která nedávno uspořádala letní ročník svého El Prix – největšího srovnávacího testu elektroaut na světě.

Norský autoklub vyzkoušel EV vozy až na dřeň, Čína vede

Kromě tradičního dotažení „až na nulu“ tentokrát pečlivě zaznamenala i to podstatné pro skutečné plánování cest. Kolik kilometrů je před autem ve chvíli, kdy na displeji zbývá 20 % a 10 % baterie. Podmínky byly realistické, teploty mezi 7 a 17 °C, tedy nic nelidského, ale ani ideální laboratorní klima. A napříč 27 aktuálními modely to ukázalo jednoznačný trend. Trend, který už nějakou dobu visí ve vzduchu. Tesla a několik čínských značek mají náskok. Pět let vývoje v souhrnu udělalo své. Průměrný přírůstek dojezdu u modelů, které NAF hodnotil, narostl zhruba o 200 km. Konkrétní letošní čísla jsou vyloženě zajímavá. Rovných 20 z 27 aut ujelo v testu víc než 492 km.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To už je hranice, při níž se dálniční přesuny v klidu plánují s jedinou pauzou na kávu a nabíječku. Králem absolutní vzdálenosti se stal Lucid Air, který dosáhl 829 km do zastavení. Přičemž už při 20 % zůstávající kapacity měl za sebou 641 km. V okamžiku 10 % svítilo na tachometru najetých 722 km. Zajímavé ale je, že ve srovnání s WLTP homologací 960 km šlo o minus 131 km. Tedy přibližně 13 %. Což připomíná, že i když jsou laboratorní hodnoty užitečné pro ilustraci, realita a aerodynamika, hmotnost a softwarové řízení energie si v terénu vyberou svou daň.

Čínské baterie jasně vládnou světu, to nikdo jiný neumí

Na opačné straně pomyslného hřiště předvedla Tesla, proč se o ní v souvislosti s efektivitou mluví pořád dokola. Model 3 dojel na 721 km. A co je důležité pro plánování, už při 10 % měl za sebou přibližně 625 km a při 20 % 560 km. Přičemž drobná vložka s přesností měření dodává kontext, auto samo ukazovalo 728,8 km. GPS naměřila 721 km, tedy rozdíl asi 1,11 %. Model Y v součtu dopadl tak, že proti WLTP hodnotě 586 km přidal na reálné trase 66 km a dosáhl 652 km. To je zhruba +11,2 % nad homologaci. V rámci této disciplíny výkon, který se nevidí každý den. Ještě než se ztratí v davu, stojí za to projít si další jména.

iZdroj fotografie: Zeekr

Tabulka NAF pracuje se třemi milníky, a to 20 %, 10 % a zastavení. Tím pádem dovoluje přesněji číst „užitečný dojezd“. Tedy to, co řidič skutečně využije; BMW iX xDrive 60 mělo 534 km při 20 %, 592 km při 10 % a 691 km do zastavení. Polestar 3, to jsou čísla 536/556/681 km. Audi A6 e‑tron 539/594/656 km. Polestar 4 511/587/627 km, Ford Capri 477/540/616 km, Volkswagen ID.7 GTX Tourer 460/528/595 km, Zeekr 7X 489/543/593 km, Opel Grandland 461/513/583 km.

Statistika není nuda, čísla ukazují, co ujedou auta na 20 %

Volvo EX90 517/577 km (hodnota při 20 % tentokrát v přehledu chyběla), Kia EV3 444/502/574 km, BYD Tang 452/508/572 km, Porsche Macan 4 428/482/548 km, Ford Explorer 418/475/537 km, Hongqi EHS7 420/471/524 km, BYD Sealion 7 410/462/523 km, Peugeot e‑5008 402/468/516 km, MG S5 399/442/492 km, Mercedes Classe G 358/413/467 km, Volkswagen ID.Buzz 347/402/454 km, Voyah Courage 360/405/452 km, Lotus Emeya R 355/404/450 km, MG Cyberster 340/393/429 km a Škoda Elroq 334/359/422 km.

iZdroj fotografie: Škoda

Audi Q6 e‑tron patřilo mezi případy, kdy realita lehce zaostala. Tedy 582 km podle WLTP oproti 563 km v testu. Ale přidává se poznámka pod čarou, že její tachometr patřil mezi nejpřesnější, s rozdílem jen 0,1 % proti GPS. Když bych to měl za sebe nějak okomentovat, řeknu asi toto. Vidím jasný pokrok proti tomu, co uměly elektromobily dříve. Před pár lety byl dojezd s plnou baterií třeba 120 km. Dnes je to jiné. Otázka na vás a budu rád za komentáře pod článkem: Jsou dnešní elektrická auta tak dobrá, že si je koupíte? Já za sebe mohu říct jedno. Já ne.

Koupíte si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články