Nová automobilka chce ovládnout Česko i Evropu. Koupila „známou“ značku za 63 miliard Kč

Ofenziva jede, vývojová kostra a klíčové bloky hardware i software vznikají s ohledem na víc než jeden produkt a víc než jednu značku.

i Zdroj fotografie: ChangAn
                   

Když se někdo rozhodne dobýt evropské trhy, nesmí nic podcenit. Správný tah se pozná podle toho, jak moc má promyšlený každý krok a jak málo spoléhá na náhodu. V případě ChangAn Automobile to nevypadá na metodu pokus–omyl. Ale na přesně řízenou operaci, která má začátek, rámec i jasně dané milníky. V Německu proběhla letos na jaře akce s programovým názvem „Sdílení budoucnosti“, na které firma oficiálně představila své tři klíčové modely pro starý kontinent. CHANG-AN, DEEPAL a AVATR.

I kdyby se povedlo všechno, názvy modelů nejsou evropské

Nešlo jen o symbolický špendlík do mapy, ale o další fázi širšího plánu. V něm se Evropa nebere jako jeden z mnoha trhů, ale jako prostor, kde se musí postavit celý ekosystém. Od výzkumu přes výrobu a dodavatelský řetězec až po prodej a každodenní provozní péči o zákazníka. Výsledek má být zřejmý. Hlubší spojení se zdejšími řidiči, které nestojí na jednorázové kampani. Ale na investicích do místních talentů, do spolupráce s regionálními partnery. A také do toho, aby inteligentní a udržitelná mobilita nebyla fráze, ale produkt s reálnou hodnotou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: ChangAn

V redakci AutoŽivě už jsme zažili řadu nových značek, rychlokvašek. Tohle ale zatím vypadá na promyšlenou strategii. Na podiu se vedle slov objevily i konkrétní modely. Evropskou premiéru si odbyl DEEPAL S07. S ním se značka netají ambicí vklouznout do vkusu evropského publika. To klade důraz na technologii i kvalitu zpracování. Po něm byly avizovány další dvě novinky, CHANG-AN E07 a DEEPAL S05. S plánem uvedení v pozdějších termínech. Směr, který se tím zrcadlí, je zřejmý.

Snaha je jasná a podpořená penězi, ale český zákazník je jiný

Inteligence a elektrifikace nejsou ozdoby prospektu, ale těžiště nabídky, k němuž se firma opakovaně upíná jako ke své konkurenční výhodě. Přispívá k tomu i zázemí, které není v dnešním automobilovém světě běžné. ChangAn se opírá o globální, dobře propojený systém výzkumu a vývoje, který pokrývá šest zemí a deset lokalit. Na projektech pracuje více než 18 000 zaměstnanců výzkumu a vývoje z 31 zemí a regionů. Ti využívají 16 technologických výzkumných a vývojových center, 17 technologických společností a 180 laboratoří, včetně těch na národní úrovni. Může to znít jako přehled v ročence, ale v praxi právě taková infrastruktura rozhoduje o tom, jak rychle se přenese nápad z obrazovky inženýra do sériového výrobku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je třeba doplnit, že jde podle všeho o čínskou státní firmu. Tohle není krok jednoho nadšence, kterému mohou dojít peníze. Posuneme se v čase blíže současnosti a je tady reálný vstup na evropský trh. Ne jenom prezentace vizí. Nová China Changan Automobile Group vyráží do Dánska s prvním vozem. Tím je SUV Deepal S07. Vysvětlit, proč zrovna Dánsko, by se dalo skrz daně a postoj k elektromobilitě i novým značkám.

Evropa se dřív nebo později čínským značkám zcela otevře

Technika v S07 tvoří základ pro chystanou Mazdu 6e. Sdílení centrálních komponent a platformy není přitom marketingová zkratka. Nutně musí padnout otázka, jestli tahle značka bude i na českém trhu. Já myslím, že se někdo najde. Někdo, kdo si tady zastoupení otevře. Pokud to nepůjde přímo direktivně od samotné centrály v rámci oficiální sítě. Kolik by takové auto stálo? Nevím, zatím jsem nenarazil ani na dánské ceny. Jestli bych si takové auto koupil? Ne, nikdy. Nepořídím si auto, které bude posílat data o mně kamsi do čínských úložišť.

Bude tohle prodejní trhák?

Zdroj: ChangAn
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články