Nová Dacia má šetřivý motor, ujede 1 200 km a odveze 7 lidí. A je levnější než Hyundai nebo Škoda. Budoucí národní hit?

Nový Jogger překvapuje silnějším čtyřválcem i hybridní technologií. Moderní interiér a odhalená cena ale způsobí šok i u konkurence. Jak moc se Dacia změnila? Rozhodně nejde jen o facelift.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Když jsem se poprvé dozvěděl, že Dacia chystá novinku modelového roku 2025 se zcela novým (a především čtyřválcovým) motorem o objemu 1,8 litru, navíc s hybridní technologií, v duchu jsem tiše zavýsknul. Ano, moje slabost pro Dacii je obecně známa, možná tak trochu souvisí s tím, že „vždy fandím slabším“ a mám rád příběhy, které se k jednotlivým značkám vážou. Pravda, s tím „slabším“ už bych poněkud brzdil, ale zbytek platí. Pojďme se na novinku podívat společně.

Jeden z nejzásadnějších nedostatků Dacie úspěšně odstraněn

A dopovím to hned s tím „slabším kusem“: Dacia se z původního otloukánka skupiny Renault a terče posměchu stala sebevědomou automobilkou, co v duchu nejlepšího kapitalismu generuje balíky peněz a již rozhodně není tou slabší jednotkou v koncernu. Naopak, její mimořádně chytře navržená modelová politika způsobuje bolení hlavy v nejvyšších patrech správních budov evropských značek, Volkswagen z toho nevyjímaje. Kdo by to ještě před deseti lety řekl?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Dacia

Dacia se tak stala synonymem dostupné mobility, ale teprve kombinace většího spalovacího agregátu a hybridního pohonu ukazuje, že letos míří výš než kdykoli předtím. Co si budeme povídat, nejen pro mne byl tříválec, který se dosud v Daciích používal opravdu zhusta, tak trochu překážkou. Tedy pravda psychologickou. Ano, funguje, a ano, dokáže být i celkem úsporný. Ale asi jsem ze staré školy a ono okřídlené sousloví „objem ničím nenahradíš” vyznávám jako mantru už drahnou řádku let.

Objem ničím nenahradíš, ani v roce 2025

A protože něco vím i konstrukci spalovacích motorů, ctím podobně ideální objem zhruba 500 ccm / válec. Z čehož vychází čtyřválcový dvoulitr jako takřka ideální jednotka, a „osmnáctistovka“ má k němu už hodně blízko. A když se spojí s hybridem, podobně jako u motoru Dacie, dostáváme se opět k takřka ideální pohonné soustavě. 155 koní je pak hodnota, která ještě donedávna byla Dacii takřka zapovězena. V kombinaci s mild hybridní technologií (kterou Renault opravdu umí) navíc nestoupne ani spotřeba.

Dacia uvede naprostou bombu, rozmetá Audi na prach. Lepší auto není, zkrátka totální hit, který uvede do rozpaků nejen konkurenci

Pohonná jednotka je použita už u nového Bigsteru a osobně by to rozhodně byla moje volba, pokud bych tedy volil nějakou Dacii. Posuďte sami: čtyřválcový motor o výkonu 109 koní je doplněn elektromotorem o výkonu 49 koní, baterií o kapacitě 1,4 kWh (280 V) a inovativní multimodovou automatickou převodovku bez spojky. Baterie se dobíjí za jízdy rekuperací energie při brzdění a zpomalování, čímž se dosáhne až 80 % doby jízdy po městě plně na elektřinu.​ To nezní špatně, co říkáte?

iZdroj fotografie: Dacia

Popravdě, jak tak nad tím přemýšlím, čím dál víc mi vychází nový Jogger modelového roku 2025 jako celkem unikátní automobil, nemající v podstatě přímou konkurenci. Až si říkám, jestli by to třeba nebylo auto pro mne. Na to, aby odvezlo kolo, má kufr celkem velký, v nouzi pobere sedm lidí a (KONEČNĚ) s LCD „palubkou“ (novinka pro 2025) se dostává do společnosti zcela soudobých, moderních aut. Nebo vy snad víte o nějakém podobném, s cenou kolem půl milionu a podobným motorem? Schválně mi ho napište do diskuse, těším se!

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články