Nová daň pro majitele SUV do stáří 10 let: Patří mezi ně i to vaše? Majitelé sáhnou hluboko do kapsy

Fyziku člověk neoblbne, i kdyby si to leckdy moc přál. Perpetuum mobile neexistuje a velká auta nejsou ekologická, včetně těch elektrických.

i Zdroj fotografie: Jan Novotný pro AutoŽivě
                   

Obliba automobilů podle typu karoserie se mění. Před sametovou revolucí to byly zejména sedany, které vládly našim silnicím. Pak se objevily kombi, ruku v ruce s tím, jak se změnilo spotřební chování lidí. A také ruku v ruce s nutkavou potřebou převážet více zavazadel. Ale i jen čistě proto, že motorista potřeboval mít pocit, že zvládne převézt všechno, co si usmyslí, i kdyby k tomu nikdy nemělo dojít.

Sedan je dnes okrajová záležitost, lidi chtějí kufr a výhled

Pak se objevila SUV a ta vládnou světu dodnes. Většina výrobců téměř úplně nahradila své modelové řady vyššími a většími vozy. Některé automobilky vlastně zrušily vše kromě SUV, nebo chcete-li crossoverů. Nissan s Qashqaiem je toho příkladem. Je třeba uznat, že právě japonskému výrobci tento krok ve své době vyšel. Přestože si kombíky a sedany stále najdou svou klientelu, jde o minoritní podíl. Víc a víc řidičů kupuje SUV.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: S vědomím Sharjah Off Road History Museum

Tyto vozy však v budoucnu pravděpodobně čeká vysoká daň. SUV jsou totiž přesným opakem toho, za co Evropská unie v posledních letech bojuje. Zvyšující se obliba má podle kritiků za následek vyšší emise pevných částic, oděru z pneumatik a zvyšující se počet nárazů chodců a cyklistů. To ale, jak se ukazuje, nemusí být pro fanoušky SUV ten největší problém. Jeden nedávný průzkum údajně prokázal, že průměrné moderní SUV vypouští více CO2 než běžné auto před deseti lety.

Agresor v luxusním SUV nabral na kapotu muže, který chránil svou rodinu. Video je důkaz, vše řeší policie

Statistiky mají vycházet z nejnovější zprávy organizace na ochranu životního prostředí. Ekologičtí fanatici žádají zdanění SUV. A zohlednění toho, že mají tato auta vysokou hmotnost. SUV jsou větší a těžší, s většími motory, než byla auta dřív. Benzínové a naftové motory jsou sice mnohem čistší než před deseti roky, ovšem všechna zlepšení a optimalizace účinnosti byly podle kritiků zatíženy nárůstem hmotnosti a zvýšeným počtem SUV na silnicích.

Velká auta s velkými motory = velké emise. A co elektromobily?

Zpráva navrhuje, aby byly od řidičů vybírány daně na základě emisí jejich aut. Také uvádí, že průměrné SUV vypouští v průměru o 20 procent více CO2 ve srovnání s konvenčním autem. Údaje obsažené ve zprávě navíc naznačují, že bohatství společnosti má vliv na emise CO2. Na základě všech údajů autoři zprávy požadují vyšší daň na nejbohatší a nejvíce znečišťující řidiče. Zaslepenost zcela ignoruje zjevný fakt týkající se elektromobility.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Elektrické vozy, které mají být příkladem čisté mobility, zatěžují podle jiných studií životní prostředí mnohem více než auta se spalovacími motory. To ale jako kdyby nikdo nechtěl slyšet. U nás nic takového zatím nehrozí, faktem je, že takto drceni jsou řidiči spalovacích aut zejména ve Velké Británii. Londýnský starosta s příznačným jménem Khan je typickou ukázkou do sebe zahleděného politika, který nebere ohled na lidi. A ždímá jejich rozpočty, jak jen může. A ospravedlňuje to ekologií.

Souhlasíte s daněmi na SUV?

Zdroj: Guardian
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články