Nová daň pro majitele SUV do stáří 10 let: Patří mezi ně i to vaše? Majitelé sáhnou hluboko do kapsy

Fyziku člověk neoblbne, i kdyby si to leckdy moc přál. Perpetuum mobile neexistuje a velká auta nejsou ekologická, včetně těch elektrických.

i Zdroj fotografie: Jan Novotný pro AutoŽivě
                   

Obliba automobilů podle typu karoserie se mění. Před sametovou revolucí to byly zejména sedany, které vládly našim silnicím. Pak se objevily kombi, ruku v ruce s tím, jak se změnilo spotřební chování lidí. A také ruku v ruce s nutkavou potřebou převážet více zavazadel. Ale i jen čistě proto, že motorista potřeboval mít pocit, že zvládne převézt všechno, co si usmyslí, i kdyby k tomu nikdy nemělo dojít.

Sedan je dnes okrajová záležitost, lidi chtějí kufr a výhled

Pak se objevila SUV a ta vládnou světu dodnes. Většina výrobců téměř úplně nahradila své modelové řady vyššími a většími vozy. Některé automobilky vlastně zrušily vše kromě SUV, nebo chcete-li crossoverů. Nissan s Qashqaiem je toho příkladem. Je třeba uznat, že právě japonskému výrobci tento krok ve své době vyšel. Přestože si kombíky a sedany stále najdou svou klientelu, jde o minoritní podíl. Víc a víc řidičů kupuje SUV.

iZdroj fotografie: S vědomím Sharjah Off Road History Museum

Tyto vozy však v budoucnu pravděpodobně čeká vysoká daň. SUV jsou totiž přesným opakem toho, za co Evropská unie v posledních letech bojuje. Zvyšující se obliba má podle kritiků za následek vyšší emise pevných částic, oděru z pneumatik a zvyšující se počet nárazů chodců a cyklistů. To ale, jak se ukazuje, nemusí být pro fanoušky SUV ten největší problém. Jeden nedávný průzkum údajně prokázal, že průměrné moderní SUV vypouští více CO2 než běžné auto před deseti lety.

Agresor v luxusním SUV nabral na kapotu muže, který chránil svou rodinu. Video je důkaz, vše řeší policie

Statistiky mají vycházet z nejnovější zprávy organizace na ochranu životního prostředí. Ekologičtí fanatici žádají zdanění SUV. A zohlednění toho, že mají tato auta vysokou hmotnost. SUV jsou větší a těžší, s většími motory, než byla auta dřív. Benzínové a naftové motory jsou sice mnohem čistší než před deseti roky, ovšem všechna zlepšení a optimalizace účinnosti byly podle kritiků zatíženy nárůstem hmotnosti a zvýšeným počtem SUV na silnicích.

Velká auta s velkými motory = velké emise. A co elektromobily?

Zpráva navrhuje, aby byly od řidičů vybírány daně na základě emisí jejich aut. Také uvádí, že průměrné SUV vypouští v průměru o 20 procent více CO2 ve srovnání s konvenčním autem. Údaje obsažené ve zprávě navíc naznačují, že bohatství společnosti má vliv na emise CO2. Na základě všech údajů autoři zprávy požadují vyšší daň na nejbohatší a nejvíce znečišťující řidiče. Zaslepenost zcela ignoruje zjevný fakt týkající se elektromobility.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Elektrické vozy, které mají být příkladem čisté mobility, zatěžují podle jiných studií životní prostředí mnohem více než auta se spalovacími motory. To ale jako kdyby nikdo nechtěl slyšet. U nás nic takového zatím nehrozí, faktem je, že takto drceni jsou řidiči spalovacích aut zejména ve Velké Británii. Londýnský starosta s příznačným jménem Khan je typickou ukázkou do sebe zahleděného politika, který nebere ohled na lidi. A ždímá jejich rozpočty, jak jen může. A ospravedlňuje to ekologií.

Souhlasíte s daněmi na SUV?

Zdroj: Guardian
Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články