Nová výstražná kontrolka v autech: Kdy se vám rozsvítí a co způsobí? Neznalost neomlouvá

Auta se mění, vyvíjejí, objevují se nové kontrolky a řidiči je musí znát. Kdo neví, co svítí, zaplatí obratem mastnou sumu za servis.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Automobil je dnes komplikovaným strojem, respektive soustavou nejrůznějších mechanických, termodynamických a digitálních zařízení. Ta dohromady fungují jako celek. Celek, který má za účel přepravovat lidi a náklad z místa na místo. Tak tomu bylo dřív, dnes už má auto samozřejmě další a další funkce. Jak by řekli marketingoví „experti“ některých značek, tak dokonce „spojují lidi“ nebo „vytvářejí přátelství“. No nic, tohle asi nemá cenu řešit.

Kontrolky je třeba brát vážně, a když svítí, řešit daný problém

Když se něco rozbije, obvykle to dá auto najevo rozsvícením výstražného symbolu. A jsme u jádra pudla. Znáte všechny kontrolky, které se mohou rozsvítit ve vašem autě? Pochybuji, z laiků je nezná skoro nikdo. „A opravdu, znám mechaniky, kteří v tom mají také dost guláš,“ říká odborník na servis evropských a japonských pan Pavlíček. Každá éra v automobilovém průmyslu přichází s inovacemi. Ty nejen, že zlepšují pohodlí a bezpečnost řidičů, ale také pomáhají udržovat vozidlo v optimálním stavu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jednou z takových inovací je nový indikátor instalovaný do nejnovějších modelů automobilů. Upozorňuje řidiče na ochranu motoru před negativními účinky nízkých teplot. Takovým novým ukazatelem, symbolem, jsou oranžové hodiny s vykřičníkem. „Jistě přitahují pozornost řidičů,“ podotýká expert Pavlíček, „ti tento piktogram povětšinou neznají, nikdy ho neviděli.“ Jeho cílem je snižovat negativní účinky chodu studeného motoru. „To dobře znají zkušení mechanici,“ říká odborník Pavlíček. Při nízkých teplotách totiž motorový olej houstne.

Benzínové motory v ojetých autech, které podle odborníků nejvíce žerou olej. Renomované značky jsou bohužel mezi nimi

Jinak řečeno, změny teploty ovlivňují viskozitu oleje a účinnost mazání. Tento jev může vést k zrychlenému opotřebení a selhání součástí motoru. Pro laickou představu si řekněme, že je stroj, v něm olej. Když teplota klesne, z oleje se stane „med“. A ten nemaže. Existují i opačné extrémy, kdy se z relativně hustého oleje ve vysoké teplotě stane „vodička“. Nový systém s oranžovými hodinami a vykřičníkem omezuje maximální otáčky motoru na začátku jízdy v podmínkách nízkých teplot.

Kdo nemaže, ten nejede. Dříve nebo později motor zkolabuje

Tím umožňuje vozidlu postupně se přizpůsobovat provozním požadavkům. Systém chrání motor před nadměrným zatížením v prvních minutách jízdy. To „zaručuje“ vyšší spolehlivost a prodlužuje to životnost vozidla. A to s sebou nese, jak jinak, dlouhodobé úspory. Novinka má ještě druhou světlou stránku, tou je pozitivní vliv na spotřebu paliva, protože motor již od počátku pracuje v optimálních podmínkách.

To znamená nižší provozní náklady vozidla, což je přínosné zejména z dlouhodobého hlediska. Kromě informování řidiče o dočasném snížení otáček motoru má nový indikátor také edukativní funkci. Připomíná řidičům nutnost, či dokonce povinnost pečovat o auto a vnímat jeho potřeby ve ztížených podmínkách. Systém přispívá k dlouhodobému zachování kondice motoru a celkové spolehlivosti vozidla.

iZdroj: Depositphotos

„Nový indikátor s oranžovými hodinami a vykřičníkem představuje krok směrem k moderní a efektivní péči o vozidlo,“ říká expert Pavlíček. „Je to technologický pokrok, který nejen pomáhá ušetřit peníze na provozních nákladech, ale také zvyšuje bezpečnost a spolehlivost automobilu“. A podle odborníka jde také o moderní způsob, jak nutit řidiče, aby se starali o svá auta a nebrali olejový servis na lehkou váhu.

Znáte všechny kontrolky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články