Poslední verze Škody Octavia RS je skvělý kompromis pro rodinu i řidiče s potřebou si užívat každodenní jízdu. Není předražená a dokonce šokuje spotřebou.
Škoda Octavia RS je v Česku skutečnou legendou. A můžeme na ni být právem hrdí. Dokonce i v poslední generaci po faceliftu pokračuje RSko v tradici rychlého, a přitom všestranného vozu, který mimo jiné dominuje prostorností svého obřího zavazadelníku.
Oproti předchozím generacím přišla Octavia RS o možnost volby v manuálu a i naftová varianta je patrně nenávratně pryč. Co však tomuto hodně pohlednému vozu zůstalo, to je jeho nadprůměrná dynamika, vysoký komfort a celkově neodiskutovatelné charisma sportovně dobře laděného liftbacku a kombi.
Jediná varianta motoru
Aktuálně se nová Octavia RS prodává s jedinou motorizací, kterou je přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI s výkonem 195 kW (265 koní) a točivým momentem 370 Nm. RSko zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy v případě liftbacku, přičemž kombík je jen o desetinu vteřiny pomalejší.
Maximální rychlost byla elektronicky omezená na 250 km/h a automatická 7stupňová DSG převodovka si podle mého názoru zaslouží jedině chválu. Ještě více mě ale potěšila spotřeba poslední Octavie RS, která se v kombinovaném režimu reálně pohybuje mezi 6,8 a 7,5 litry.
Návykový sportovní režim
Nejzajímavější jízdní projev RSko předvádí v režimu Sport, kde oceníte ostřejší reakci při sešlápnutí plynového pedálu, tužší i přesnější řízení a k tomu sportovní zvuk z výfuku. Velmi zajímavý je charakter podvozku, kterému nechybí uzávěrka diferenciálu a který byl navíc oproti klasické Octavii snížený o 15 mm.
A pokud by vám to bylo málo, za příplatek je možné na voze získat i adaptivní DCC tlumiče. Každopádně i z pohledu podvozku lze jedině konstatovat, že auto je vhodné jak na denní běžné ježdění, tak na zábavnou sportovní jízdu, která je tady tak trochu návyková. Ale nesmíte přitom zapomínat i na zvýšení spotřeby, která bude při dynamické jízdě překračovat 12 litrů. Ale ani to není žádné drama, že?
V čem trumfne čtyřka trojkové RSko?
Ale víte co? Pojďme se spolu podívat na to, v čem je poslední RSko jiné oproti předchozí, tedy třetí generaci. Když opomeneme mnohem hezčí a sportovněji více laděný exteriérový design, tak poslední RSo má o 20 koní vyšší výkon (245 vs. 265 k), ovšem akcelerací si čtyřková RS polepšila jen o 0,3 vteřiny, což je dáno především její vyšší hmotností.
Nová Octavia RS má lépe odhlučněný interiér, kvalitnější audio a řadě řidičů může vyhovovat elektronická uzávěrka diferenciálu spolu s přesnějším řízením, které tu bezesporu je. Celkově působí poslední verze tak nějak vyzráleji ve smyslu jistějšího podvozku i motorizace, která ochotněji pracuje v celém spektru otáček. Samozřejmě výrazný benefit je tu i v podobě elektroniky (od jízdních asistentů až po infotainment).
Méně surovosti a konec manuálu
Na druhou stranu na poslední verzi najdeme i záležitosti, které už ve srovnání s předchozí generací tak skvělé nejsou. Předně věřím, že mnozí řidiči postrádají dieselový motor, respektive jakoukoli jinou možnou volbu než TSI. Také je škoda, že se na ostřejší jízdě podepisuje vyšší váha poslední verze. Pocitově je auto rozhodně komfortnější, ale také méně zábavné. Jako kdyby si automobilka řekla, že klíčoví jsou pro ni u tohoto modelu usedlejší zákazníci. Mně osobně na čtyřkové verzi chybí určitá sportovní surovost, kterou trojka ještě stále disponovala. Navíc mě mrzí, že z nabídky RS zmizela manuální převodovka, která mě vysloveně bavila u dvojkové verze, kterou jsem léta vlastnil.
No a pak je tu ještě jeden rozdíl, a to cenový. Poslední liftback se prodává od 1 059 000 korun a kombík startuje na 1 099 900 korunách. Předchozí verze byla o více než 100 000 Kč levnější, a tím pádem i pro řadu motoristů dostupnější.
Opravdu moc dobrá volba, ale…
Nejnovější Škoda Octavia RS je sportovní i rodinný vůz v jednom, což je fajn. Motor 2.0 TSI je výborný, dostatečně výkonný i úsporný. Moderní výbava, komfort, prostornost – to všechno tu je a pořád v relativně dostupné cenovce. Jen je opravdu škoda, že automobilka ořezala variabilitu motorů a že se jí nepodařilo udržet původní hmotnost. Tohle sice pořád je RSko, ale už nějak moc poplatné době. Trochu mu chybí obratnost a původní sportovní drsnost, která mě na předchozích generacích tak bavila.
