Nová povinnost od EU pro české řidiče: Asistent přinutí auto přejet do pravého pruhu? Konec levoproudařů

Jak moc by pomohlo, kdyby auta začala sjíždět z levého pruhu do pravého automaticky, bez zásahu řidiče? Možná by zmizely kolony.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Nedávno jsem narazil na jeden starší článek z jednoho dánského odborného webu o autech. Jak už víte, tak v redakci AutoŽivě monitorujeme veškeré dění v evropském automobilovém prostoru a Dánsko není výjimkou. V článku šlo o to, že se dánští úředníci rozhodli, že je potřeba zatočit s věčným problémem levoproudařů a přinést do provozu trochu toho pořádku. Tedy s tím, že řidiči na dálnici jezdí v levém pruhu a pravý nechávají volný, jestli jsem to pochopil správně. A jak to udělali? No přece tím nejjednodušším způsobem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Když neodbočí řidič, tak to za něj nově podle EU udělá automat

Novým opatřením, které doslova donutí odbočit vpravo. Žádné zbytečné brouzdání v levém pruhu, žádné „já jedu rychleji než ostatní, tak tady zůstanu“. Teď už to bude jinak. Jde o zavedení nové povinnosti na elektronické asistenty do aut, které si budou muset všichni řidiči nechat namontovat do auta. Asistent sleduje okolí vozu, a jakmile řidič jede v levém pruhu, ale nepředjíždí, asistent převezme řízení a automaticky odbočí do pravého pruhu. Fungovat to má samozřejmě pouze pro auta vybavené řídícími jednotkami.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Veterány ale nejsou mimo hru. Tam je to na řidiči. V rámci nových dánských předpisů je řidič povinen mimo manévr předjíždění zařadit se ihned do pravého pruhu. Pokud to neudělá, hrozí mu pokuta v přepočtu z dánských korun na ty české asi ve výši 10 000 Kč. Od policie na místě, přes kamery, mýtné brány, jakkoli. V levém pruhu prostě nikdo nesmí jezdit. Od Dánska je to jen „kousek“ do Bruselu, myslím tím v rámci konceptu EU. Ale i vzdušnou čarou, když na to dojde. Takže tenhle nesmysl je už na pořadu dne.

Evropská unie prosazuje plošný zákaz naftových motorů. O auta přijdeme ze dne na den. Dokonce i Euro 5 a Euro 6 jsou ohroženy

Čeká se na Evropský parlament, který to schválí jako směrnici pro všech 27 členských států. Teď s pravdou ven, dřív než se začnete kácet. Posledních pár vět je moje představa. A článek, jakkoli jsem si vždy myslel, že Dánové nemají smysl pro humor, vyšel 1. dubna. Šlo o aprílový žert. Takže to neplatí, je to fikce. Nicméně mě to přivedlo k serióznímu zamyšlení. Problém jízdy v levém pruhu tady je, vnímám ho dennodenně. A myslím, že je třeba, aby byl tento problém řešen. Dálnice je především o plynulosti a bezpečnosti a tomu je potřeba přizpůsobit i styl jízdy. Řeknu to jinak, pravý pruh není jen pro kamiony a pomalá auta.

Je to realita, řidiči jedou v levém pruhu pomalu a brzdí provoz

Pokud je pravý pruh volný, měli byste v něm jet i vy. Pokud chcete předjíždět, použijte levý pruh, ale jakmile je předjíždění u konce, šup zpátky doprava. A teď si představte tu situaci: jedete po dálnici, v pravém pruhu nikdo, v levém pruhu se vezete vy a za vámi se začínají hromadit auta. Co uděláte? No přece uhnete doprava a necháte rychlejší projet. Není to žádná věda, jen trochu ohleduplnosti. Bohužel to ale nefunguje. Přestože zákon (náš „oblíbený“ 361/2000 Sb.) jasně říká, že mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. A hotovo. Tady není prostor pro improvizaci a nepochopení. Co když se vám někdo lepí na zadek a bliká? Inu, v takovém případě je nejlepší zachovat klid a nenechat se vyprovokovat. Uvolněte mu cestu a nechte ho projet. Není důvod riskovat nehodu kvůli nějakému nervóznímu řidiči. A co se týče rychlosti, i tady platí pár základních pravidel.

Rychlost je 130 km/h, ale není nutné jet tímto tempem neustále

V České republice je maximální povolená rychlost na dálnici 130 km/h, ale to neznamená, že musíte jet pořád na plný plyn. Přizpůsobte rychlost aktuálním podmínkám, hustotě provozu a stavu vozovky. A pokud jedete v koloně, držte si dostatečný odstup od auta před vámi. Ideální je takový odstup, abyste v případě nouze stihli bezpečně zabrzdit. Teď si představte, že jedete po dálnici v hustém provozu a najednou se před vámi objeví kolona. Co uděláte? Zapnete varovné blinkry a začnete brzdit. Tím upozorníte ostatní řidiče na nebezpečí a snížíte riziko hromadné nehody.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Plus, jakmile se začne zpomalovat a řadit provoz za sebe, je nutné utvořit záchranářskou uličku. Pomůže pravidlo pravé ruky, kdy palec je levý pruh, pak mezera pro uličku a další prsty jsou ostatní pruhy. Znovu, při znalostech legislativy nemůže řidič udělat chybu. Když to všechno uzavřu, tak tím, že připomenu jednoduchá pravidla. V levém pruhu se nejezdí, tím se jen předjíždí. Je nutné dodržovat bezpečný odstup od auta před sebou. Když se začne tvořit kolona, je nutné stavět se tak, aby vznikla ulička pro vozy IZS. Proč to tedy nefunguje a co je třeba udělat, aby to fungovat začalo? Budu rád za vyjádření v komentářích pod článkem. A ne, vyšší pokuty opravdu věci nepomohou.

Jak jezdíte po dálnici?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články