Nevědomost hříchu nečiní zní sice jako výmluva hezky, ale neobstojí to. Pravidla se musí respektovat, i ta nová, zatím nezažitá.
Vánoce jsou za dveřmi, pomalu stříháme pomyslný metr tohoto roku. Rok 2025 přinesl na české silnice čtyři změny, které by si zasloužily mnohem větší pozornost, než jaké se jim aktuálně dostává. Mnoho řidičů o nich buď vůbec nemá tušení, nebo nad nimi mávne rukou s tím, že „ono to nějak dopadne“. V redakci AutoŽivě už jsme na ně upozorňovali, ale stále vnímáme určitou neznalost, ne nevědomost. Desítky tisíc to stálo na pokutách řidiče, kteří ignorovali novou složku silniční kontroly, o tom za chvíli. Výrok typu „já to nevěděl“ je irelevantní.
Kdo nezná pravidla, lituje. Jen těžko se na to může vymlouvat
Neznalost za volantem se neomlouvá. Novinky dokážou ovlivnit nejen každodenní komfort, ale i výši pokut, pojištění nebo samotné oprávnění k řízení. Mnoho lidí už například netuší, že nový řidičský průkaz si dnes už nemusí vyzvedávat osobně na úřadě. Zní to jako banalita, ale kdo někdy strávil dopoledne v přecpané čekárně, dobře ví, že to není nevýznamná úleva. Nový systém funguje přes Portál dopravy, kde je žádost předvyplněná, poplatek lze zaplatit online a vše je vyřízeno během pár minut. Hotový průkaz pak čeká na výdejním boxu.
Jejich počet zaručuje dostupnost téměř v každém okrese. Do stejné kategorie úlev patří i prodloužení platnosti evidenční kontroly při převodu vozidla. Místo třiceti dnů zůstává nově v platnosti až dva roky. To je změna, která má své opodstatnění. Lidé často kupují ojetiny v klidu a ne vždy se jim podaří auto ihned převést. Takže dosavadní třicetidenní lhůta byla zbytečně krátká. Druhou zásadní úpravou je posunutí hranice škody, při které je nutné k dopravní nehodě přivolat policii. Dříve to bylo sto tisíc korun, nově dvojnásobek, tedy dvě stě tisíc.
Přední světlo s matrixem, karbonové lízátko a je to víc jak sto
Opatření reaguje na aktuální realitu. Díly, laky i služby autoservisů dramaticky zdražily a nehody, které se dřív „vešly“ do nižší částky, dnes snadno přesáhnou sto tisíc. Pro policii je to vítané ulehčení, protože se tak sníží počet případů, které musejí formálně sepisovat. Jakkoli mluvit o ulehčení práce policie je dost diskutabilní. Pro řidiče je zde větší prostor k dohodě na místě. Kdo už někdy čekal tři hodiny na hlídku kvůli ťukanci na parkovišti, ten dobře ví, o jaký posun jde. Zároveň s tím vznikla i nová Inspekce silniční dopravy, instituce, která má převzít část pravomocí v dohledu nad řidiči a přepravci.
Jejím úkolem je kontrolovat nejen profesionální dopravce, ale i běžný provoz tam, kde policie nemůže být. Inspekce má fungovat i preventivně. Kompetence je kontrolovat technický stav vozidel, přetěžování nebo používání neoprávněného oprávnění. Tady to je ten příklad z úvodu článku. Astronomické pokuty už padly, psali jsme o tom. Třetí významná změna se dotkla traktorů a obecně zemědělské techniky. Dosud mohla mladá generace usednout za volant rychlejšího traktoru už od sedmnácti let, pokud měla řidičák skupiny T. Tomu je však konec. Od července platí, že k řízení moderních, rychlých traktorů bude nutné mít oprávnění skupiny C nebo alespoň C1, navíc absolvovat dopravně psychologické vyšetření a mít i profesní způsobilost.
Pravidla ohledně traktorů se změnila, zemědělci to ale vědí
Legislativci tím reagují na stále složitější a rychlejší zemědělskou techniku – traktory dnes často překračují i osmdesát kilometrů v hodině, a to už je zcela jiná dynamika než dříve. Navíc musí být nově opatřeny dvěma registračními značkami a vztahuje se na ně i mýtné a silniční daň. Je to z pohledu státní správy logický krok – na rozdíl od minulosti totiž mnohé z těchto strojů běžně jezdí po běžných komunikacích a opotřebovávají je. Do čtvrté kategorie spadá novinka, o které se zatím mluví méně, ale její dopad může být obrovský, takzvaná poptávková doprava. Princip je jednoduchý, propojuje veřejnou dopravu s prvky taxi služby.
Cestující si může přes aplikaci nebo jiný systém objednat spoj mezi zastávkami či určenými body a systém dynamicky přizpůsobí trasu podle aktuální poptávky. V praxi to znamená, že autobus nebo mikrobus pojede jen tehdy a tam, kde je skutečně potřeba, čímž se ušetří čas i palivo. Poslední novinkou je zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnice. Ano, teď mám na mysli 150 km/h, určitě jste o tom už slyšeli.
Dálnice v ČR a maximální rychlost 150 km/h? Ano, to platí
Jde o trasu na dálnici mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným u Českých Budějovic. Jde o první praktické ověření, zda lze na moderních úsecích dálnic bezpečně zavést vyšší rychlost, aniž by došlo ke zvýšení nehodovosti. Já věřím, že ano. Pokud vás napadá další novinka, budu moc rád za vaše doplnění v komentářích dole pod článkem. Určitě ale není přehnané říct, že 2025 je, spíše už byl, rokem, kdy stát udělal kus práce pro modernizaci dopravy. Co přinese příští rok, se zatím uvidí.
