Záznam o nehodě je základ, když ale řidič neví nebo je vyšší škoda či neznámý pachatel, bez policejní asistence to nepůjde.
Záleží, kdy tento článek vyjde, respektive kdy ho budete číst. Buď je to otázka několika dnů, než věc začne platit. Anebo už platí. Totiž od 1. července je tady změna, která se dotkne opravdu každého, kdo usedá za volant. Nejde o žádnou drobnost, která by se dala přehlédnout nebo odložit na později, ale o zásah do každodenní reality všech řidičů, ať už jezdí denně do práce, rozvážejí děti do školy, nebo si jen občas vyrazí na výlet. Nová pravidla, která vstupují v platnost právě od začátku prázdnin, přinášejí úpravy, které mají za cíl zvýšit bezpečnost, zjednodušit administrativu a zároveň přinést větší přehlednost do systému, jenž byl často terčem kritiky.
Nehoda od prázdnin bude řešena jinak, než jsme zvyklí
Vláda schválila zvýšení limitu škody, při které je povinnost volat k nehodě policii, a to hned dvojnásobně, ze 100 000 Kč na 200 000 Kč. Přiznám se, že když jsem tuhle informaci poprvé četl, musel jsem si ji ověřit z několika zdrojů, protože podobné změny se nedějí každý rok. A přitom právě tahle hranice je něco, co v praxi řešíme častěji, než by se mohlo zdát. Každý, kdo někdy boural nebo byl svědkem nehody, ví, jak stresující je rozhodovat, jestli už je škoda „za sto“, nebo ještě ne, a jestli je potřeba volat policii, nebo stačí vyplnit záznam o nehodě a vyřešit vše s pojišťovnou. Přiznávám, že já volal policii vždy. Tedy jen jednou jsem nevolal.
To když jsem při cestě na Vysočinu skočil se svým BMW do pole. Nic se nestalo, jen to odnesl jeden patník. Ale to je majetek třetí osoby, k tomu nedodržení bezpečné vzdálenosti, no však víte. No nic, zpátky k těm limitům. Doteď platilo, že pokud při nehodě nevznikla škoda vyšší než 100 000 Kč, nebyl nikdo zraněn a nedošlo k poškození majetku třetí osoby (například svodidel, dopravního značení nebo plotu), stačilo sepsat záznam o dopravní nehodě, podepsat ho všemi účastníky a každý si šel po svém. Policii bylo nutné volat jen v případě, že škoda přesáhla tuto hranici, někdo byl zraněn nebo došlo k poškození věcí, které nepatří účastníkům nehody.
Sto nebo dvě stě tisíc Kč, to je základní rozdíl v novinkách
Jenže hranice 100 000 Kč už v dnešní době často neodpovídala realitě. Stačí se podívat na ceny náhradních dílů, lakování nebo práce v servisu, i menší ťukanec na novějším autě se může vyšplhat na desítky tisíc, a pokud jde o moderní vozy s asistenčními systémy, senzory a drahými světlomety, není problém dostat se přes sto tisíc i při relativně malé nehodě. Na tohle v redakci AutoŽivě odpovídáme na dotazy čtenářů docela často. Lepší je volat, stačí jedno světlo u nejnovějšího Mercedesu nebo Porsche a 100 000 Kč je tady.
Právě proto přichází změna, která limit posouvá na 200 000 Kč. V praxi to znamená, že pokud se srazí dvě auta a celková škoda na obou nepřesáhne tuto částku, není nutné volat policii, pokud nejsou zranění a nedošlo k poškození majetku třetí osoby. Stačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, domluvit se s druhým řidičem a vše řešit přes pojišťovnu. Policie tak bude volána jen k vážnějším nehodám, kde je škoda opravdu vysoká, nebo kde je situace komplikovaná, například když se účastníci neshodnou na viníkovi, někdo je pod vlivem alkoholu, nebo dojde ke zranění. Změna má několik důvodů.
Když řidič neví, jak určit výši škody, je lepší zavolat policii
Jednak odráží realitu dnešních cen v autoservisech, jednak má ulevit policii, která se často musela zabývat i drobnými nehodami, kde šlo spíš o administrativu než o skutečné vyšetřování. Zároveň to znamená větší odpovědnost pro samotné řidiče, bude na nich, aby správně odhadli výši škody a vše pečlivě zdokumentovali. Pokud někdo podcení rozsah poškození a škoda se později ukáže vyšší než 200 000 Kč, nic se neděje. Řidič nemůže mít problém s pojišťovnou, která by odmítla plnění nebo krátila pojistné jen proto, že neumí odhadnout náhradní díly. Podle mě to je jen síto pro to, aby lidi nevolali policii k mírně odřenému nárazníku.
Je důležité být při vyplňování záznamu o nehodě pečlivý, pořídit dostatek fotografií. To ale pro pozdější dokazování. A pokud si člověk není jistý, raději policii přivolat. Z vlastní zkušenosti vím, a to jsem odborník, že odhadnout škodu na místě není vždy jednoduché. Moderní auta mají spoustu skrytých částí, které mohou být poškozené, i když to na první pohled nevypadá. Nárazník může být jen lehce poškrábaný, ale pod ním může být ohnutý nosník, poškozený chladič nebo rozbitý radar asistenčních systémů.
Právě proto doporučuji být opatrný a raději se přiklonit k variantě, kdy policii zavoláte, pokud máte jakékoliv pochybnosti. Zvýšení limitu na 200 000 Kč je podle mého názoru krok správným směrem, který odpovídá dnešní době a cenám oprav. Není to ale důvod, aby se řidiči báli zavolat policii. Když to udělají, nic jim, kromě dlouhého čekání, než se hlídka uráčí, nehrozí.