Novinka, která se týká evropského prostoru. Týká se to ale jen určitých řidičů, pokud jste třeba z Brna, můžete být na 99 % v klidu.
Den dětí. Pro někoho je první červnový den svátek mládí, pro jiného termín zásadních změn v přihlašování vozidel dovezených ze zahraničí. V redakci AutoŽivě jsme zachytili zprávu od našich blízkých evropských spoluobčanů. Platí, že v Maďarsku je od 1. června 2025 možné registrovat ojeté vozy dovezené z jiných zemí EU nejen na státních oficiálních testovacích stanicích, ale i na soukromých nezávislých testovacích stanicích.
Doposud fungovaly státní kontroly STK, teď jsou i soukromé
Jde o to, že ojeté vozy dovezené z jiných zemí EU budou moci být přihlášeny prostřednictvím státních oficiálních testovacích stanic. A také na soukromých, nezávislých stanicích technické kontroly. Oznámilo to Ministerstvo stavebnictví a dopravy (ÉKM), které je za danou oblast zodpovědné. V redakci AutoŽivě toto téma zpracováváme, protože v Maďarsku žije velká a silná česká komunita, řidičská komunita, a ta by to měla vědět. Změna by mohla výrazně urychlit registraci automobilů. Plus je tady podle našich maďarských zdrojů zřejmá výhoda, snížení stávajícího přetížení oficiálních stanic.
Během procedury přihlášení vozidla jde o zjednodušené posouzení technického stavu, kdy se kontrolují průvodní dokumenty ojetých vozů, zejména ze zemí Evropské unie, jako je osvědčení o registraci a technický průkaz vozidla. K tomu dosud soukromé stanice nebyly oprávněny. Poplatek za službu je v přepočtu z forintů asi 680 Kč. Nicméně bude zřejmě od příštího roku zvýšen na 1 655 Kč. U nás je systém jiný. Máme tady síť privátních stanic STK, kde se realizují takzvané dovozové technické. A je to. Nicméně, abychom byli úplní s informacemi.
Jak se u nás přihlašují auta z dovozu? Všechno začíná už samotným výběrem auta v zahraničí. Ať už jde o Německo, Rakousko, Itálii nebo třeba Polsko, vždy je zásadní ověřit, že vůz má kompletní dokumentaci, tedy technický průkaz, doklad o odhlášení z registru v zemi původu. A samozřejmě kupní smlouvu, tu sice k registraci nepotřebujete, pro možné řešení konfliktů s prodávajícím ale ano. Bez potřebných papírů se v Česku nehnete z místa, a pokud někdo tvrdí, že to zvládnete i bez nich, nevěřte mu.
COC list je jakýsi rodný list auta se všemi technickými údaji
První krok po příjezdu do Česka je návštěva stanice technické kontroly. Tady se provádí takzvaná dovozová technická prohlídka. Ta je o něco důkladnější než běžná STK. Kontroluje se nejen technický stav vozu, ale i shoda identifikačních údajů, tedy VIN, typ motoru, rozměry pneumatik a další detaily, které by laik možná přehlédl, ale úředník na STK rozhodně ne. Co dál? Pokud je vše v pořádku, dostanete protokol o technické způsobilosti k provozu v ČR. Bez tohoto papíru se na úřad ani neobtěžujte chodit, protože bez něj vám auto do registru nezapíšou.
Když máte v ruce dokumenty z STK, můžete se vydat na úřad obce s rozšířenou působností, kde se provádí samotné přihlášení vozidla do registru. Tady je potřeba předložit všechny dokumenty, technický průkaz ze zahraničí, malý i velký, pokud byly vydány. Protokol z dovozové technické prohlídky. Jsou tady výjimky u nových vozidel, ale v obecné rovině a u starších aut je to takto. Dále je třeba mít sjednané povinné ručení, doložené zelenou kartou.
Povinné ručení lze sjednat i bez vydané SPZ, stačí VIN
Na dotaz, že nejde uzavřít povinné ručení bez registrační značky, odpovídám, že jde. Podle VIN. S tímto a s občanským průkazem pak člověk míří na registr. Úředník si všechno pečlivě zkontroluje, a pokud je vše v pořádku, vystaví vám český technický průkaz a přidělí registrační značky. Ne hned, trvá to nějakou dobu, takže na úřad budete muset ještě jednou.
Tady je dobré připomenout, že za přihlášení auta ze zahraničí se platí správní poplatek, který je v současnosti 800 Kč. Pokud si chcete nechat vystavit značky na přání, připravte si dalších 5 000 Kč za každou tabulku. Další položkou je ekologická daň, která se platí za starší vozy nesplňující emisní normy Euro 3 a vyšší. Výše této daně se pohybuje od 3 000 do 10 000 Kč podle stáří a emisní normy vozu. Pokud kupujete auto s normou Euro 3 a vyšší, ekologickou daň neplatíte. A je hotovo.