Nové dopravní značky zavedeny v ČR, ale řidiči je neznají. Jedou policii do náruče pro mastné pokuty a trestné body

Nevědomost není omluvou pro porušování předpisů. Kdo nezná nové dopravní značky, zaplatí za to, v lepším případě pouze penězi.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Tak schválně, znáte všechny nové dopravní značky? Já ano. To se nechlubím. Znám je jen proto, že jsem si dělal letos autoškolu a musel jsem se všechno naučit. Být to jinak, tedy že bych si skupiny na řidičáku nerozšiřoval, tak bych měl jasné mezery. To přiznávám. Na českých silnicích se objevily nové dopravní značky. Mají logicky vliv na bezpečnost a plynulost provozu. A ano, jejich neznalost může vést k vysokým pokutám.

Značky se mění, volský potah už nepotkáte, e-koloběžku ano

Tyto nové značky jsou součástí novely vyhlášky o provozu na pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost letos v lednu. Zatímco některé značky prošly pouze menšími úpravami, objevily se i zcela nové symboly. Ty je potřeba znát. Mezi nejvýraznější novinky patří značka „Sdílená zóna“ a „Konec sdílené zóny“, které označují oblasti, kde se mohou pohybovat jak chodci, cyklisté, tak i automobily.

i

Tato zóna má za cíl zklidnit dopravu a optimalizovat využití veřejného prostoru v městských centrech a obcích. Řidiči by si zde měli být vědomi toho, že maximální povolená rychlost v těchto zónách je omezena na 20 km/h. Jinak řečeno, pozor na to, když si tam stoupnou policajti s trojnožkou. Na 100 % změří každého. Tedy jinak řečeno, riziko, že podjedete vyšší než povolenou rychlostí, je značné.

Audi změnilo logo tak výrazně, že 99,9 % lidí nepozná rozdíl. Najde ho jen pozorný milovník značky

Další novinkou je značka „P+D“, to znamená Park and Drive. Tato značka slouží k označení parkovišť, kde mohou řidiči nechat svá auta a pokračovat v cestě jako spolujezdci v jiném voze. Je to variace na již známé značky P+R (Park and Ride). Ta je oblíbená především v Praze, kde řidiči nechávají auta na okraji města a do centra se pohybují hromadnou dopravou. Značka P+D však popisuje sdílenou jízdu. Upřímně, neznám z vlastní praxe.

i

Jezdím sám, stopaře neberu, nikoho cizího nevozím. A matka se se mnou bojí jezdit. No nic. Znát značku, a vlastně koncept jako takový, je praktické. Například pro kolegy z práce, kteří se rozhodnou jezdit do cílové destinace zaměstnání jedním autem. Výraznou novinkou je značka, která označuje servisní místa pro vypouštění chemických toalet u karavanů a obytných vozidel. Tento symbol má sloužit k identifikaci míst, kde mohou majitelé obytných vozidel bezpečně vypustit odpadní vody nebo vyčistit chemické toalety. To dosud nebylo v České republice standardem. Zavedení této značky reaguje na rostoucí popularitu karavaningu.

Vypustit záchod kdekoli? Ne, jen tam, kde to dovoluje značka

No, nevím, karavanem nejezdím, neznám problematiku. Chápu ale, že jen tak vypustit nádrž s exkrementy do kanálu na ulici nelze. Věc má zabránit nelegálnímu vypouštění odpadních vod do přírody. To je běžný problém, který ohrožuje životní prostředí. Jestli to napraví značka, to si nejsem jistý. A tím chci říct, že značka lidi chovat se slušně k životnímu prostředí nepřinutí.

Další novinkou v oblasti dopravního značení je symbol e-koloběžky. Tento symbol se bude objevovat na značkách označujících nabíjecí místa pro elektrokoloběžky nebo na zákazových značkách, které omezují vjezd těmto dopravím prostředkům. V osobní rovině je to zase něco mimo oblast mého zájmu. Nejezdím ani karavanem, ani na elektrické koloběžce. Chápu ale, že se v posledních letech e-koloběžky staly velmi populárními, zejména ve velkých městech.

i

Tam jsou často využívány pro rychlou osobní dopravu. Nový symbol má přinést více přehlednosti do městské dopravy. Má zajistit, že řidiči těchto jednostopých vozidel budou mít jasnou představu o tom, kde mohou jezdit a kde ne. Do českého dopravního značení byla také nově zařazena značka, která označuje vozidla terénních sociálních služeb. Značka umožňuje autům, jež poskytují péči o seniory nebo osoby se zdravotním postižením, zastavit na speciálně vyhrazených parkovacích místech.

Elektrická koloběžka na značce? Před pár lety nemyslitelné

Novela vyhlášky přináší také změnu v podobě nového policejního terčíku, který slouží k řízení dopravy zejména v rámci takzvaného kyvadlového provozu. Terčík má červenou a zelenou stranu, policisté tím určují, kdy mohou pokračovat v jízdě a kdy musí zastavit. To je nejméně závažná věc ze všech novinek. Je tedy nezbytné, aby se řidiči seznámili s těmito novými dopravními značkami a jejich významem. Nové značení je výsledkem snahy ministerstva dopravy přizpůsobit se současným trendům v oblasti dopravy a reagovat na potřeby moderního provozu.

i

Ať už jde o ekologické dopravní prostředky, jako jsou e-koloběžky, nebo o potřebu zajištění hygienických standardů pro majitele karavanů, všechny tyto změny mají přispět k tomu, aby byla doprava na českých silnicích bezpečnější a efektivnější. Pokud se řidiči těmito značkami nebudou řídit, hrozí jim pokuty. Mohou být velmi vysoké. Je důležité se s těmito novinkami seznámit a dodržovat pravidla, která jsou s nimi spojena. Nevědomost hříchu nečiní, zde neplatí. Kdo překročí zákon a poruší pravidla, byť z neznalosti, zaplatí za to.

Znáte všechny nové značky?

Zdroj: Besip
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články