Nové logo Mercedesu? Značka ho ve vší tichosti změnila. Teď postrádá eleganci, styl i noblesu předchůdce

Svět se mění a s ním i věci, které člověk běžně pokládá za stabilní a neměnné. Včetně loga skutečně staré automobilky.

i Zdroj fotografie: Mercedes
                   

Jsou věci, které se v automobilovém světě dějí s velkou pompou, tiskovými konferencemi, světly reflektorů a nekonečnými proslovy o tradici, inovaci a budoucnosti. A pak jsou tu změny, které přijdou tak tiše, že si jich všimnete až ve chvíli, kdy se zadíváte na kapotu nového Mercedesu a začnete přemýšlet, jestli vás náhodou nešálí zrak. Mercedes totiž potichu, téměř konspirativně změnil své slavné logo.

Logo staré víc jak sto let teď zničila digitaliazace, už je jiné

Ikonickou třícípou hvězdu, která už více než sto let zdobí vozy, klíčky, volanty a sny všech, kdo si na značku se sídlem ve Stuttgartu potrpí. A co je na tom nejpikantnější? Zatímco jiné automobilky by kolem takové změny roztočily mediální kolotoč, Mercedes mlčel. V redakci AutoŽivě si nepotrpíme na okázalé marketingové výstupy, jsou leckdy spíše k smíchu než cokoli jiného. Ale tady by to jeden čekal. Upřesním jednu věc, zmínil jsem kapotu auta. Tam změnu ale nepoznáte, musíte porovnat s logem na tiskovinách nebo oficiálních papírech. Takže o co jde?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Mercedes Benz

Žádné fanfáry, žádné tiskové zprávy, žádné video s generálním ředitelem, který by s vážnou tváří vysvětloval, proč je právě teď ten správný čas na nový vizuální styl. Prostě ticho. A tak se člověk musí ptát, zda je to skromnost, nebo spíš obava z reakce veřejnosti? Když jsem poprvé zahlédl nové logo na oficiálních vizualizacích, měl jsem pocit, že jde o nějaký grafický žert, možná o aprílový vtípek designérů, kteří si chtěli vyzkoušet, jak by vypadala hvězda bez všech těch lesků, stínů a 3D efektů. Jenže pak jsem zjistil, že to není vtip, ale realita.

Hvězda na kapotě byla synonymem luxusu a stylovosti

Mercedes skutečně přešel na nové logo, které je ploché, minimalistické a – jak se dnes říká – digitálně přívětivé. Pryč jsou doby, kdy hvězda působila jako šperk, který byste si nejraději pověsili na krk. Pamatuji si, jak se hvězdy kradly z aut a ti největší frajeři je nosili na krku. Dokud je tedy naštvaný majitel nedopadl a nezbil. Mluvím o dobách, kdy byl jeden Mercedes v celé čtvrti, takže vypátrat pachatele šlo docela snadno. Teď je to čistě bílý symbol na černém pozadí, bez jakýchkoli prostorových efektů, bez lesku, bez stínu. Řekl bych bez emocí.

iZdroj fotografie: Mercedes

Prostě hvězda, která se tváří, že je tu odjakživa, ale zároveň jako by říkala: „Všimli jste si vůbec, že jsem jiná?“ A právě v tom je ta ironie, Mercedes mění jeden z ikonických symbolů automobilové historie a tváří se, že se vlastně nic neděje. Rád bych připomenul něco málo z historie. Stačí připomenout, že legendární trojcípá hvězda pochází z roku 1909. Má symbolizovat vizi společnosti Daimler, motory pro poušť, vodu a vzduch. Od začátku dvacátého století prošel vzhled hvězdy nesčetnými změnami. Od zlatého originálu přes vavřínový věnec až po dnešní skutečně puristický design.

Na autech se logo nemění, na firemních tiskovinách ano

Zajímavé je, že změna loga se netýká jen samotných aut, ale i celé vizuální identity značky, od webových stránek přes propagační materiály až po firemní dokumenty. Všude teď najdete novou, minimalistickou hvězdu, která má symbolizovat čistotu, inovaci a důraz na budoucnost. Četl jsem o tom v německém Autobildu. Tam bylo také zmíněno vysvětlení německého mluvčího značky. Firemní zdroje prozrazují, že změna záměrně proběhla interně. Nový vzhled má za cíl učinit prezentaci značky modernější, přehlednější a efektivnější.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Samozřejmě i digitálnější, protože nový plochý design jednoduše lépe funguje na obrazovkách. Nicméně mluvčí značky prý uvedl, že s aktualizací firemního designu omezuje Mercedes-Benz černou jako dominantní barvu ve vzhledu značky. A že 2D verze loga značky Mercedes-Benz je takto pro tištěná a digitální média modernější a vizuálně konzistentnější. Nicméně 3D hvězda se bude i nadále objevovat na automobilech a architektonických prvcích. Myslím, že na elektromobilech se logo tváří jinak, ale ruku do ohně za to nedám. Zde budu moc rád za vaše vyjádření v komentářích pod článkem. Je logo na elektrických Mercedesech jiné? A co na zjednodušené logo říkáte?

Mělo by se logo změnit i na autech?

Zdroj: Autobild
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články