Jsme součástí Evropské unie, a tím pádem je daná jedna věc. Co s v Bruselu upeče, to si u nás na českých sinicích také sníme.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Evropská unie nám chystá novinku za novinkou. Není dne, abychom neřešili nějaké legislativní změny, velmi často s ohledem na řidičské průkazy. Aktuální zpráva se týká právě jich, právě řidičských průkazů. Malá plastová kartička, kterou většina z nás nosí v peněžence, se má podle Bruselu zase měnit. Zásadně, změna není jen o designu nebo barvě, i když i na to samozřejmě dojde. Evropská unie údajně přišla s návrhem, který má podle jejich slov „zmodernizovat a zjednodušit“ celý systém řidičských oprávnění napříč členskými státy.
Jednotný řidičák v rámci EU pouze online by byl fajn, ale QR?
Co to znamená pro evropské řidiče? Tedy pro nás? Připravme se na pár překvapení, protože změny nemají být jen kosmetické. Dotknou se samotného způsobu, jakým budeme v budoucnu řídit, cestovat a dokazovat, že za volantem nejsme úplní amatéři. Takže co všechno se chystá? Začněme tím nejviditelnějším, fyzický řidičák, jak ho známe dnes, má být postupně nahrazen digitální verzí. Digitální řidičský průkaz, který si stáhnete do mobilu. Už žádné hledání plastové kartičky v peněžence, když vás zastaví policejní hlídka.
Stačí vytáhnout telefon a ukázat QR kód. Funguje to tahle například v Německu. Jenže si říkám, na co kartička, když u nás být vůbec doklad nemusí? Je to podle mého názoru krok nazpátek. Jestli to klapne, tak podle EU by to mělo být realitou už v příštích letech. Samozřejmě pro ty, kteří si potrpí na tradice a mají rádi vůni plastu, zůstane (údajně) možnost mít i fyzickou verzi. Ale ruku na srdce, kdo z nás si dnes ještě tiskne fotky z dovolené?
Je to stejně „moderní“. Další zásadní novinkou má být sjednocení platnosti řidičských průkazů napříč celou EU. Dnes je to takový mišmaš, někde platí řidičák 10 let, jinde 15, a v některých státech dokonce údajně až 20 let. Nově by měla být platnost stanovena na 15 let pro běžné kategorie, tedy osobní auta a motocykly, a na 5 let pro profesionální řidiče, tedy náklaďáky a autobusy. Jestli to chápu správně, tak EU také chce, aby řidiči pravidelně procházeli lékařkou kontrolou a byli fit nejen fyzicky, ale i psychicky. Mluví se o povinných testech pro seniorní řidiče.
Lékařské zkoušky pro seniory? Žádný strach, u nás už je máme
Opět, u nás už tohle funguje, takže tady snad EU nevymyslí nic horšího. Nově by mělo být možné získat řidičák už od 17 let. Ano, sedmnáctiletí za volantem. Mladí řidiči budou muset jezdit pod dohledem zkušeného mentora. To v praxi znamená, že tatínek nebo maminka budou sedět vedle a kontrolovat, jestli jejich potomek nešlape na plyn víc, než je zdrávo. Že je vám to povědomé? Jistě, u nás už to platí, takže tady jsme zase o krok před Evropskou unií. A co by to bylo za evropskou směrnici, kdyby se nezaměřila i na ekologii a bezpečnost?
Nové návrhy prý totiž počítají s tím, že řidiči budou muset prokázat znalosti nejen dopravních předpisů, ale i základů ekologické jízdy. Tohle nevím, jestli není nějaká fikce nebo šílená představa zelených politiků. Ale pokud se o tom mluví, reálně hrozí, že to nějaký úředník v Bruselu vezme za své a pokusí se to protlačit. Když to vezmu kolem a kolem. Podle dohody bude muset každý, kdo skládá řidičské zkoušky, v budoucnu ve všech zemích EU podstoupit lékařskou prohlídku nebo poskytnout vlastní prohlášení o zdravotním stavu?
EU zbytečně vymýšlí to, co u nás už funguje a dává smysl
Netýká se nás to, už to u nás platí. Reforma si klade za cíl do roku 2030 zavést v celé EU standard digitálních řidičských průkazů, ke kterým bude možné přistupovat například prostřednictvím chytrého telefonu. Jak jsem říkal, pro nás krok nazpět, teď nepotřebujeme žádný doklad. Tak uvidíme, co nakonec bude či nebude platit a jak se nás to dotkne. Můj osobní názor je, aby se hlavně nic zbytečně nekomplikovalo. Co funguje, ať se nechá tak, jak to je.