Nove superpalivo E20 na čerpací stanici: Co je zač? Jaká auta ho smí tankovat? A kdo má „privilegium“?

Speciální palivo má pomoci snížit emise CO2, některá auta ale doslova zabije. Nesmí ho tankovat kdokoli, je jen pro vyvolené.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Německé čerpací stanice se stávají místem, kde se odehrává tichá, ale o to zásadnější revoluce. Nemám z toho radost a vzápětí vysvětlím proč. Možná jste si už všimli, že se na stojanu objevilo označení E20. Pro někoho jen další záhadná zkratka, pro jiného signál, že se automobilový svět opět posouvá o krok dál. V redakci AutoŽivě jsme situaci prověřili a stojan s tímto „tajemným označením“ se nachází na čerpací stanici v německém Mannheimu.

Nový benzín není prémiový, starším autům vyloženě škodí

Co vlastně znamená E20, kdo si může dovolit natankovat toto nové „superpalivo“ a proč byste měli zbystřit, pokud často jezdíte do Německa nebo vlastníte modernější vůz? Přiznám se, že když jsem poprvé zahlédl nápis E20 na čerpací stanici, vybavila se mi celá řada otázek. Není to tak dávno, co jsme si zvykali na E10, které nahradilo klasický Natural 95 a vyvolalo vlnu diskusí mezi motoristy i odborníky. Nejenom u v Německu. Jde o evropskou záležitost, palivo s desetiprocentním podílem ethanolu je i na našich stanicích.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pro nás v redakci AutoŽivě je to důvod tankovat především prémiová paliva, která mají podíl stále pětiprocentní. Nicméně, teď tu máme E20, tedy benzín s dvaceti procenty bioetanolu. A právě to je klíčový rozdíl, který může být pro některé řidiče zásadní. Zatímco E10 obsahuje deset procent bioetanolu, E20 jde ještě dál a přidává další dávku složky. Výsledkem je palivo, které má být šetrnější k životnímu prostředí, ale zároveň klade vyšší nároky na techniku. Nahrazení fosilního benzinu bioetanolem může údajně pomoci až k 80% snížení emisí skleníkových plynů v závislosti na výrobním procesu.

Více etanolu znamenená větší zátěž pro techniku motoru

Super E10 s 10% podílem bioetanolu má údajně potenciál ušetřit až tři miliony tun CO₂ ročně. Jak? Bioetanol se vyrábí z obnovitelných zdrojů, jako je cukrová řepa, brambory a obilí. Německé úřady a provozovatelé čerpacích stanic se netají tím, že E20 je zatím v testovacím režimu. První veřejná čerpací stanice s tímto palivem byla tedy otevřena v Mannhaimu, konkrétně v areálu společnosti CropEnergies. Není to náhoda – právě tato firma patří mezi průkopníky v oblasti alternativních paliv a dlouhodobě se snaží posouvat hranice možného.

iZdroj fotografie: Anna Shvets / Creative Commons / CC-BY-SA

Zajímavé je, že E20 se v Německu prodává pod označením „Super E20“, což má zjevně evokovat jak vyšší ekologickou hodnotu, tak i určitou exkluzivitu. Není to palivo pro každého a rozhodně ne pro každý vůz. Pokud vlastníte starší automobil, který byl konstruován na klasický benzín nebo maximálně na E5, měli byste se E20 obloukem vyhnout. Musíte se mu vyhnout. Důvod je prostý, vyšší obsah bioetanolu může poškodit palivový systém, těsnění, nebo dokonce motor samotný. Výrobci automobilů proto jasně uvádějí, které modely jsou pro E20 vhodné.

Vyloženě nová auta E20 zvládnou, starou Felicii to zabije

V současnosti jde především o novější vozy, které byly vyvinuty s ohledem na vyšší podíl biopaliv. Typicky se jedná o modely vyrobené po roce 2012, ale spíše novější. Zde platí, že je nutné ověřit si konkrétní kompatibilitu. Německý autoklub ADAC doporučuje, aby si každý řidič před tankováním E20 pečlivě prostudoval manuál svého vozu nebo se obrátil na autorizovaný servis. Zajímavé je, že některé automobilky už dnes deklarují plnou kompatibilitu s E20 u svých novějších modelů. Naopak u starších vozů může být situace komplikovanější.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Předpokladem pro to, aby řidiči mohli natankovat benzin s až 20% podílem bioetanolu, je úprava normy pro benzín (DIN EN 228). Ta v současnosti povoluje maximální obsah etanolu pouze 10 objemových procent. V této souvislosti německý ADAC požaduje odpovídající změnu normy nebo vytvoření normy nové. Takové, která by umožnila používání paliv šetrnějších ke klimatu. Výrobci automobilů by také museli technicky schvalovat vozidla pro použití s ​​E20. Budou muset, protože tohle určitě projde. Cena paliva E20? Experti odhadují, že bude pravděpodobně zhruba na stejné úrovni jako cena paliva Super E10. Stará auta tento benzín nezvládnou. Bojím se toho, že se politici věci chytnou a bude to další krok, jak se zbavit starších aut.

Chcete E20 tankovat?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články