Nové pravidlo pro chodce: Řidiči v údivu. Před přechodem je povinnost zvednout ruku a dát znamení

Podívat se z očí do očí, zvednout ruku a pak teprve vstoupit na přechod. Cokoli jiného hraničí s rizikem pro chodce.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Přednost chodce na přechodu je stálým tématem. Pořád tady jsou lidé, kteří nevědí, jak se na přechodu chovat. Ať už z pozice chodce, nebo řidiče. Když se chodec přibližuje k přechodu pro chodce, je důležité, aby si uvědomil, že i on má povinnosti a odpovědnost za svou bezpečnost a za hladký průběh dopravního provozu. Přechod pro chodce není absolutní zárukou bezpečí. Zákon sice garantuje chodci na přechodu přednost před vozidly, ale ne přednost absolutní. Před vstupem na přechod se doporučuje důkladně rozhlédnout a navázat oční kontakt s řidičem.

Vstoupit na přechod bez rozhlédnutí je první z fatálních chyb

Chodec musí respektovat pravidla silničního provozu. Důležité je, aby se chodec choval předvídatelně a dával řidičům jasný signál o úmyslu přejít. Řidiči musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Co to znamená? Že se musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohli vozidlo zastavit. A nejde jenom o jednoho řidiče, jde o všechny.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem jeden, pak musí učinit totéž nejen motoristé jedoucí stejným směrem, ale i řidiči protijedoucích aut. Platí také, že motoristé nesmí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou odbočují. Chodci mají rovněž jasné povinnosti a rozhodně nemají na přechodu pro chodce absolutní přednost. Před vstupem na přechod se musí přesvědčit, jestli mohou bezpečně přejít, aniž by ohrozili sebe či ostatní účastníky silničního provozu.

Nebyl to dobrý předjížděcí manévr. Chodec utíkal jako o život, traktor se málem převrátil

Chodci musí brát ohled na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel. Co to znamená? Že musí odhadnout, jestli auta stihnou bezpečně zastavit. V žádném případě nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se automobilem. Chodci nesmí vstupovat na přechod, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy, a co víc, musí dávat přednost tramvaji. Je dobré vědět, že by chodec měl vstupovat na přechod až ve chvíli, kdy se ujistí, že ho řidiči zaznamenali a zastavují. Opakuji, přímý oční kontakt s řidičem je v tomto ohledu klíčový.

Chodci a řidiči musí komunikovat, neverbálně samozřejmě

Proč? Protože dává oběma stranám možnost ujistit se, že jsou všichni v bezpečí. Co je víc než oční kontakt? Gesto, jasný signál, že o sobě obě strany ví. Nedávno se objevily návrhy na změnu povinnosti chování chodců před přechody. Takové, které by mohly výrazně ovlivnit způsob, jakým se chodci a řidiči navzájem upozorňují na záměr přecházet silnici. Co by to mělo znamenat v reálu? Podle zmíněných návrhů by chodci mohli být povinni před vstupem na přechod pro chodce zvednout ruku na znamení, že chtějí přejít. To by mělo zvýšit jejich viditelnost a přispět k bezpečnějšímu pohybu na přechodech.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Ne, netýká se české legislativy, tohle aktuálně řeší v sousedním Polsku. Jsou země, kde zvednutí ruky před přechodem patří mezi doporučené, nikoliv však povinné chování chodců. Stanovit to jako povinnost, to není tak jednoduché. Pokud by chodec na zvednutí ruky zapomněl, co by to znamenalo? Pokutovala by to policie? A jaký vliv by to mělo na dopravní pravidla a na právní odpovědnost řidičů?

Bude to platit a začne policie vybírat pokuty? To se ještě neví

Je otázka, jak by byla tato novinka v praxi prosazována. Byla by povinnost zvednutí ruky například kontrolována policií? A jak by takové přestupky byly sankcionovány? Zavádět pravidla, která nelze efektivně vynucovat, nedává smysl. A ze zkušenosti vím, že chodci velmi často navazují s řidiči před přechody oční kontakt. A také že dávají znamení, že přechází. Takže podle mého pohledu je možná zavádění povinnosti zbytečné. Myslím, že by stačila edukace, třeba kampaň, kde by tohle bylo jako doporučení.

iZdroj fotografie: Policie

Za mne je důležité, aby chodci pochopili, že musí na přechodu dávat pozor. Je nebezpečné, když se z člověka na přechodu stane takzvaně zombie s mobilem. Tedy člověk, který nevnímá okolí, jde s pohledem upřeným na mobilní telefon. Neví, co se děje, klidně vstupuje na přechod pro chodce, kam zamíří jen po letmém periferním pohledu. A ani se nepodívá, jestli jede nějaké auto a jestli vstoupit na přechod je bezpečné. Apeluji ze své pozice na chodce, aby navazovali s řidiči oční kontakt. A aby klidně mávli na řidiče a dali jim vědět, že chtějí přecházet. Lepší jedno rychlé gesto než pak (v lepším případě) týdny v rekonvalescenci.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Mělo by to platit i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články