Nové štítky pneumatik: Zjistíme přilnavost i to, kolik vydrží

                   

Většina věcí, které Evropská unie vymyslí a které prosazuje, se často řadí do kategorie zbytečných, obtěžujících, nebo možná i šikanózních. Čas od času se ale objeví návrh, který má určitou logiku a může řidičům skutečně pomoci. Máme na mysli štítky pneumatik, které jsou povinné od roku 2012. Řada řidičů sice vybírá pneumatiky podle nezávislých testů, ale ti co tak nečiní, se mohou orientovat právě podle štítku. A tento identifikátor čekají zajímavé změny.

Co na štítku najdeme?

Pokud se na štítek pneumatiky podíváme nyní, zjistíme z něho tři věci. Tou první je její valivý odpor a s ním související ekologičnost pneumatiky. Ta je zde znázorněna symbolem stojanu u benzinové pumpy a dále písmeny A – G, které mají ukazovat na to, jak si daná pneu v této kategorii stojí a jaký má vliv jak na spotřebu vozu, tak i na ekologii.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Druhým parametrem, který je na současném štítku pneumatiky, je informace o tom, jak se guma chová na mokru. To je zde znázorněno celkem pochopitelným piktogramem a dále také škálou písmen od A do G. A do jedné takové kategorie je pneu zařazena.

Třetí informací, kterou se ze současných štítků dozvíme, je její celková hlučnost. Ta je znázorněna ikonou reproduktoru se třemi zvykovými vlnami, které jsou vybarvené podle toho, jak je pneumatika hlučná. Tato informace je dále doplněna i přesnou hodnotou decibelů.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Nově zjistíme její chování na sněhu

Stávající štítek má své nevýhody a chybí v něm například informace o tom, jak se pneumatika chová na sněhu a zda je vůbec pro toto období určena. A právě tyto symboly, související se zimním využitím by měly být novinkou u štítků, které chce Evropská unie nově zavádět. To by mohla být pro mnoho lidí velmi důležitá informace.

Plánují se i další věci

Na současné podobě, kterou Evropská unie zveřejnila, se tak navíc objevily jenom piktogramy ukazující na možnost jejího zimního použití. Otázkou je, nakolik bude tento návrh ještě modifikován, aby se zde objevily i informace o tom, jak se daná pneumatika na sněhu reálně chová.

Dále nelze zapomínat na to, že se mluví i o tom, že by na štítek pneumatik měly být přidány i další informace. A to o tom, kolik pneumatika vydrží. Tedy orientační data o tom, jaký kilometrový nájezd zvládne, nebo data o tom, jaká je její odolnost vůči oděru. Jednoduše řečeno, podle některých návrhů by mělo být možné ze štítku zjistit, jak dlouho nám daná pneu vydrží. Tedy kolik let na ní bude možné jezdit.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Komplikace pro výrobce

I když nové energetické štítky mohou být dobrým vodítkem pro nákup – jelikož se z nich budeme moci dozvědět opět o něco více než nyní, tak nová pravidla mohou dělat vrásky na čele výrobců. Jak proto, že lidé nyní lépe zjistí, jak na tom jejich pneumatiky skutečně jsou, tak hlavně proto, že bude třeba podrobit pneumatiku dalším novým testům. Ty stávající, kdy se zjišťoval například valivý odpor, hlučnost nebo chování na mokru, byly celkem jednoduché.

Pokud ale dojde ke schválení návrhů, kdy se bude na štítku uvádět i to, kolik kilometrů pneumatika zvládne a jak je odolná, bude to vyžadovat především dlouhodobé testování. A to od jejich nasazení až po dobu, kdy bude pneumatika kompletně sjetá. Nutno říci, že i když se to nezdá, tak během své životnosti pneumatiky mohou běžně ztratit i 2 kilogramy své váhy. Jednoduše tím, jak se opotřebovávají.

Nejenom na papíře, ale i v mobilu

Štítek pneumatik čeká ještě jedna zajímavá inovace. A to taková, že nově nebudou štítky k dispozici jenom v klasické tištěné podobě na pneumatice. Jejich součástí bude také QR kód. Ten si bude možné načíst prostřednictvím mobilního telefonu a tak si jednoduše zobrazit všechna důležitá fakta pohodlně prostřednictvím displeje zařízení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články