Český sen o lidovém SUV s nejnižší možnou cenou? Jásejte, nový Fiat se vyšvihl. Předčil sám sebe, sesadí z trůnu nejen Dacii Duster

Fiatu se pod křídly Stellantisu nebývale daří a svůj stěžejní model – Pandu – posouvá do kdysi zapovězeného hájemství. Nová Panda tak dokáže ohrozit nejen Dacii, ale i Škodu.

i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Fiat se v posledních zhruba deseti letech konečně našel, zjistil, s čím se mu kdy dařilo a bude dařit, a pustil se do práce. Doby malých přehmatů s velkými důsledky jsou snad již definitivně zažehnány, pod křídly Stellantisu (a s jeho penězi v zádech) je nakročeno k světlým zítřkům, a pokud se nestane něco mimořádného (což však u Italů nelze nikdy vyloučit), měl by osud značky být definitivně zachráněn. A dokonce Fiat začíná vystrkovat růžky i tam, kde by to nikdo nečekal. Pojďme se na to podívat společně.

Italům ani Francouzům bych se rozhodně neposmíval

A vezmu to s dovolením malinko ze široka. Kdož moje články pravidelně čtete, víte, že rozhodně nezastávám negativní náhled na onu českou klasiku „Ford, Fiat a fšechny francouzský“. Ani zdaleka ne. Beru tuto vpravdě originální formulaci jen jako český pokus o vtip, neb úplně stejně by šla „napasovat“ negativní konotace na nepovedené série 1.4 a 1.8 TSI od VW, na konstrukční omyl motorů N63 Twin Turbo BMW s dvěma turbodmychadly, umístěnými mezi (!!!) hlavami válců a další německé „lahůdky“. Na ně vtipná říkanka nebude?

Fiat přesně pochopil, v čem je dobrý. A snaží se to rozvíjet

Nemyslím si tedy, že by Fiat byl důvodem pro jakkoli špatnou pověst. Notabene pokud poslední roky „svědomitě“ vyrábí oblíbenou a robustně provedenou Pandu, pokud umí z pětistovky udělat tolik limitovaných edic, z nichž některé by opravdu stály za hřích, a pokud se vzdá nesmyslných nápadů na přebrandované SUV typu Fiat Freemont. Což tedy Fiat opravdu nebyl. A zapomene na marketingové „úlety“ typu jiného jména pro Alfu Milano, stejně jako italského původu u malého Toppolina.

„Držitelé Fiatů, pozor. Vaše auta mohou být zabavena kvůli nečekanému zákonu,“ ozvalo se od úředníků. Co je nutné zkontrolovat?

iZdroj fotografie: Fiat

Které je mimochodem samo o sobě kouzelné a zcela naplňuje původní myšlenku Fiatu o motorizaci apeninského poloostrova a posléze celé Evropy. Pokud se tedy v jeho případě budete schopni povznést nad to, že mu v zádi „nevrčí“ malý dvouválec (či více válec), ale tiše ševelí elektromotor, pod podlahou jsou baterie a cena je jakákoli, jen ne opravdu lidová. Zbytek ale zcela souhlasí. Malé auto do úzkých italských uliček, dokonalý parťák na léto pro dva. A možná i na zimu.

Další SUV od Fiatu nebude rozhodně přeznačkovaný Dodge

Zmíněný Fiat Freemont (neboli původně Dodge Journey) jsem však nezmínil náhodou. Je to totiž jen několik dní‚ co Fiat ohlásil „novou variantu nové Pandy“. Malé SUV s přídomkem „Grande“ má uvést na trh novou rodinu modelů Panda. Nejnovější model, který bude (jaká to změna) k dispozici také se spalovacími motory, představuje novou kapitolu v historii nejslavnějšího italského užitkového vozu. Jenže to hlavní teprve přijde: následovat má ještě větší SUV, a to už může být skutečný prodejní hit.

Alfa Romeo bude svoje nové (a levné) SUV vyrábět Čechům přímo pod nosem. Kdysi nemožné se stalo skutečností

Nemusím asi čtenářům našeho magazínu popisovat, jaká kategorie vozidel bude v podstatě vždy slavit úspěch a na co se dá vsadit „bank“ a zřejmě neprohrajete. Jsou to pochopitelně kompaktní SUV, Dacia s Dusterem by mohla vyprávět. A že nový Duster trochu narostl? To jsme přesně chtěli. A že Bigster bude sedmimístný? I to jsme chtěli, protože v této cenové kategorii se již vydělává lépe než u kompaktních SUV. A naprosto stejně přemýšlí i u FIATu.

Nový model na benzín je od Stellantisu překvapivá změna

Nástupce malého „Panda SUV“ tedy bude logicky větší auto, které by mělo přijít na trh již v roce 2025. Jak je vidět z uniklých studiových renderů, a především z velmi povedených špionážních záběrů „paparazziho“, jenž si nechává říkat au_tospotter, můžeme uvnitř vidět i volič automatické převodovky. To proto, že SUV nebude výhradně elektrické. Fiat by měl být dostupný v benzinovém hybridu o výkonu 101 koní ze spalovací části a 113 koní z části elektrické. Což je skvělá zpráva, na zcela nový automobil od Stellantisu.

Je nakonec dost možné, že nová „Velká Panda“ bude sdílet plošinu s novým Opelem Frontera. To by ovšem pro Fiat znamenalo zásadní skok. A pro nový Duster, Bigster i náš Kamiq celkem jisté ohrožení dosavadních pozic. Nechme se tedy překvapit, budeme vás o všech novinkách obratem informovat. Zůstaňte s námi.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Jaké auto byste si do 500 000 Kč pořídili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články