Suzuki dostalo novou tvář, jezdí jen za 3,6 l/100 km a stojí 163 000 Kč. Češi ho milují, ale koupit si ho nesmějí

Cena nového auta je nízká a neuvěřitelná, přesto zcela skutečná. Jednu chybu ale pro českého zákazníka tohle auto má.

i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Pokud se vám zdá, že nová auta v posledních letech bez výjimky zdražila, že z nabídky zmizelo všechno „normální”, co by dávalo smysl do města i na delší cesty, že jsou tady jen divná auta za nesmyslnou cenu, tak ten dojem není od věci, v evropské realitě prostě auto za rozumné peníze jen tak nekoupíte. Jenže to je právě to slůvko „evropské”. Jakmile poodstoupíte od bruselských lejster a podíváte se, co se děje jinde, je to jinak. Pak přijdete na to, že svět se malých a lehkých aut se spalovacím motorem jen tak vzdát nehodlá. Důkaz?

Ještě před pár lety bylo jako nové i u nás, teď už ho nekoupíme

Kdysi i u nás populární Suzuki Alto, které v Japonsku nejenže dál žije, ale po aktuální modernizaci působí svěžeji než kdy předtím. Navíc jezdí za hodnoty, po kterých tu můžeme maximálně pokukovat na papíře. Ať už máme na „záchranu planety” tisíc a jednu teorii, jedno je jednoduchá matematika. Malé auto, malý motor, malá hmotnost, malá potřeba energie při výrobě i při provozu. Když se zeptáte v Bruselu, jak moc takový stroj zatěžuje svět, dostanete odpovědi plné čísel u CO2. Nuly jen v případě, že koly točí elektromotor a účet za energii se v metodikách kouzelně skryje pod rohožku.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Suzuki

Realita provozu, přenosové soustavy, výroby baterií a náročnosti výroby velkých a těžkých SUV? To je najednou vedlejší. V Japonsku na to jdou jinak. Rozum říká, že kompaktní vůz do města dává smysl, a stát to svým způsobem potvrzuje otevřenou podporou segmentu kei cars. Tady tedy nevznikla potřeba poslat Alto k ledu. Ne tak, jak se stalo v Evropě. Měl jsem tohle auto, kdysi. A bylo super. Soused ho měl chvíli také a miloval ho. Stejně jako děda mého kamaráda ze školy.

Nová generace vypadá dospěleji, maskuje malé rozměry

Mimochodem na fotkách k článku dávám z nostalgie generaci, která byla v Evropě ještě jako doma. Ale naopak, devátá generace přišla už v roce 2021 a teď prošla modernizací. Ta přidala jak na vzhledu, tak na efektivitě. Změny na první pohled? Nové čelní partie, přeprofilovaný nárazník a výraznější nasávání vzduchu v jeho dolní části. K tomu ještě jeden otvor v místě původní masky, který svým tvarem připomíná decentní „knírek“. Zezadu si všimnete „kšiltu otočeného dozadu“, tedy nového střešního spoileru. Nejde jen o ozdobu.

iZdroj fotografie: Suzuki

Všechno dohromady přineslo posun v aerodynamice, byť přesný koeficient odporu vzduchu Suzuki neuvádí. Přesto je výsledek měřitelný na čerpací pistoli. Po faceliftu Alto jezdí za 3,6 litru na 100 km. V mild-hybridní verzi padla hodnota průměru na 3,55 l/100 km. Ne, není to bajka ze zeleného PR letáku. Je to důsledek jednoduché kombinace rozměrů a techniky. Vůz má zhruba 3,4 metru na délku, je to pětidveřový hatchback pro reálné ježdění po městě a příměstských trasách. Bez ambicí být vším pro všechny. A takový přístup se příjemně promítne i do ceníku.

Pohon 4×4 v této kategorii je skutečně nečekanou výjimkou

Pohon je postavený na 0,66litrovém tříválci, tedy přesně podle japonského receptu. Zákazník si může vybrat mezi atmosférickou variantou a mild-hybridem. V obou případech spojených s bezstupňovou automatickou převodovkou CVT. A protože Japonsko se malých aut nebojí ani v zimě a v horách, lze si Alto objednat nejen jako předokolku, ale dokonce i se systémem 4×4. To je u takhle drobného hatchbacku docela neobvyklá, o to praktičtější volba. Klíčové je, že právě aerodynamické úpravy pomohly snížit spotřebu mild-hybridu na oněch 3,55 l/100 km. To z Alta udělalo nejméně žíznivé benzinové auto na japonském trhu.

iZdroj fotografie: Suzuki

Řeč není o laboratorních testech, ale o sériovém, normálně použitelném modelu. Interiér zásadní architektonické zemětřesení nezažil a upřímně, proč by měl? V rámci faceliftu přišly smysluplné drobnosti. Lepší konektivita multimediálního systému a nově možnost ovládat klimatizaci na dálku přes mobilní aplikaci. To je přesně ten typ funkce, který člověk docení každodenně, aniž by se chlubil sousedům. U vyšších výbav přibyl kůží obšitý volant a chromové dekory klik dveří. Tedy maličkosti. Cena? V přepočtu na koruny auto vyjde asi na 163 tisíc korun. Jenže to není realita Evropy. I kdyby sem auto mělo přijít, tak se clem, DPH a dovozem se rázem dostaneme určitě přes 330 tisíc Kč. A pak už to zase přestane dávat smysl.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Líbí se vám Alto?

Zdroj: Suzuki
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články