Bude existovat nový důvod pro zákaz řízení. Vláda rozhodla, řidiči se bouří. Souhlasíte s odebráním řidičského průkazu?

Přijít o papíry nechce žádný řidič, nicméně porušovat pravidla provozu se nesmí. Zejména pokud se jedná o skutečně riskantní přestupky.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Víte, že tradičně informujeme o novinkách v automobilismu jak u nás, tak u našich sousedů. V redakci AutoŽivě pravidelně píšeme o tom, co nového je v Německu, Rakousku, ale i na Slovensku a samozřejmě v Polsku. Právě tam se začínají „řidiči plašit“. V Polsku se rýsuje zásadní zpřísnění pravidel. Vláda na jednání Rady ministrů 2. září 2025 schválila návrh novely předpisů a posunula ho do parlamentní fáze, přičemž cíl je jasný. Tvrději udeřit na ty, kteří hrubě porušují rychlostní limity. A zacílit především na úseky, kde jsou následky nehod nejtragičtější.

Kdy odebrat řidiči jeho řidičský průkaz? Když jede moc rychle

K současnému režimu, kdy je řidičský průkaz zadržován na tři měsíce za překročení povolené rychlosti o více než 50 km/h v obci, má přibýt nová, zcela explicitní situace. To, že úřady zasáhnou stejně nekompromisně i mimo obec. Nově má být totiž obligatorní tří­měsíční pozastavení řidičského oprávnění také za překročení o více než 50 km/h mimo obec. Ovšem s významným omezením. Týkat se to bude pouze obousměrných silnic s jednou vozovkou, tedy komunikací bez dělícího pásu. Tam, kde se protisměrná auta míjejí „na dohled“ a jakákoli chyba má mnohem menší prostor k odpuštění. Tenhle výběr není náhodný ani politicky populistický.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Stojí na tvrdých datech, jimiž vláda argumentuje. Podle statistik policie se totiž v Polsku odehraje 90 procent všech smrtelných nehod právě na obousměrných komunikacích bez dělícího pásu. A co je ještě podstatnější pro konstrukci trestů? Byť se většina takových událostí stane v zastavěném území, tedy tam, kde lidé jezdí blíž k sobě a je víc křižovatek, přechodů i chodeckých situací, mimo obec jsou tyto nehody výrazně těžší. V celých 20 procentech mimoobecních případů na těchto silnicích člověk zemře, zatímco v obci končí smrtí „jen“ 5 procent těchto událostí.

Mimo město je porušení maximálky fatálním proviněním

Ten kontrast vysvětluje, proč se legislativa zaměřuje právě na rychlou jízdu mimo obec. Energie nárazu je vyšší, do hry vstupují předjíždění s protisměrem, strom v krajnici nenabízí žádnou deformační zónu a záchrana má k místu zásahu často delší cestu. Pokud jste zvyklí číst novely paragrafů mezi řádky, pak tenhle návrh zkrátka překládá do práva selský rozum. Stejné porušení rychlosti o víc než 50 km/h mimo obec s protisměrem je objektivně rizikovější scéna. Proto bude sankce automaticky stejně tvrdá jako v obci a nebude jen na policejní úvaze. Prakticky to znamená jediné. Kdekoliv mimo obec na obousměrné silnici s jednou vozovkou, pokud by řidič za stávajícího limitu „přidal“ o více než 50 km/h, má počítat s povinným tří­měsíčním odstavením od volantu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Stejné tři měsíce, jaké už dnes platí v obci, přičemž „obligatorní“ v legislativní řeči znamená, že k nim policie nemusí nic dokazovat nad rámec měření. Tenhle práh stačí sám o sobě. Vláda k tomu dodává ještě jednu větu, která by neměla zapadnout. Přísnější důsledky čekají také ty, kdo usedají za volant navzdory zákazu řízení. Detailní parametry této části materiálu zdrojový text nerozepisuje, ale intence je jednoznačná. Vedle skokového překročení rychlosti se stává prioritou i opakované ignorování uložených zákazů. Není to nahodilá eskalace trestů, ale snaha dobrousit dva nejproblematičtější okruhy rizikového chování.

Odebrání řidičského průkazu za vysokou rychlost je i u nás

Extrémní rychlost mimo kontrolované prostředí a recidivu. Poláci se podle dostupných zdrojů nestačí divit. Mimochodem, nedávno jsem musel jet přes Polsko a upřímně, znovu bych si to nedal. To, co dělají na silnicích, hraničí s kamikadze. Jak je to u nás? Nemyslím s kulturou řízení, ale s trestáním v rovině zákazu řízení. Podle platných předpisů pro rok 2025 lze v ČR uložit zákaz řízení u těchto přestupků. Za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog (nad 0,3 ‰) hrozí zákaz na 6 až 18 měsíců. Totéž platí pro tzv. stav vylučující způsobilost. Kdo odmítne zkoušku na alkohol či drogy, riskuje zákaz na 18 až 36 měsíců.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Z rychlostních deliktů vede k zákazu překročení limitu o 40 km/h v obci, respektive o 50 km/h mimo obec. A to na 6 až 18 měsíců. Z vážných porušení pravidel jízdy v provozu vyvolá zákaz také průjezd na červenou či nezastavení na signál „Stůj!“. A to v trvání 4 až 6 měsíců. Při dopravních nehodách platí, že nehoda s usmrcením nebo těžkou újmou na zdraví znamená zákaz minimálně na 18 měsíců.

Současně hrozí trest odnětí svobody až do 10 let. Nehoda s ublížením na zdraví vede k zákazu na 6 až 18 měsíců. Neprodlené nezastavení vozidla i opuštění místa nehody se trestá zákazem na 4 až 6 měsíců. A je toho mnohem. Zde budu rád za vaše komentáře, jestli jste někdy přišli o řidičák, na jak dlouho a za co. Já se „pochlubím“ třemi měsíci z dob svého mládí.

Porušujete předpisy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články