Nový Maluch, jak ho svět ještě neviděl: Fiat 126p dostal moderní podobu a vypadá fantasticky. Poznáte v něm původní legendu?

Vypadal jako krabice a také tak jezdil, dnes by ale mohlo být všechno jinak. Retro je v kurzu, navíc s elektromotorem pod kapotou?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
Další 0 fotografie
                   

Když se řekne Maluch, většina z nás si okamžitě vybaví malinké auto, které se vrylo do paměti středoevropských ulic i rodinných alb. I když po boku legendárního modelu 500 nikdy nedosáhlo stejné „ikonické“ glorioly. Jenže jeho stopa je nepopiratelná. Fiat 126, v polské verzi nesoucí příponu „p“, se vyráběl od roku 1973 do roku 2000 a za tu dobu vzniklo přes 4,67 milionu kusů. To je číslo, které vypovídá o skutečném motoristickém fenoménu. Ne o výkladní skříni špičkové techniky, ale o autě, které svou prostotou a dostupností pomohlo zlidovět individuální mobilitu.

Maluch nebyl ve své době představitelem luxusu a komfortu

Dnes se trh proměnil do té míry, že ultrajednoduché a „filigránské“ vozy už většinová klientela nepotřebuje. Co kdysi suplovalo rodinný dopravní prostředek, nahradila obrovská nabídka ojetin a sofistikovaná městská auta s bezpečností a komfortem, o kterém si sedmdesátá léta nemohla nechat ani zdát. Přesto se pravidelně vrací vlna retro návratů a reinterpretací. Řadu z nich potkáváme už teď na silnicích. Mini vyrostlo do plnohodnotné samostatné značky, Volkswagen oživil (dvakrát) novodobě Brouka.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ano, ten se pak z trhu tiše vytratil. U Renaultu se dnes vyloženě veze vlna „renesance lidových ikon“. Je tady nový Renault 5 s jasným odkazem na historii. O to naléhavější je otázka, proč by se stejnou logikou nemohl vrátit i Fiat 126? Nejde o fanouškovské přání do prázdna, existuje totiž konkrétní, dotažená vize. Jak by mohl vypadat současný Maluch, ukázal projekt italského designérského studia MA-DE. Tým kolem Andrey Della Vecchii zvolil přístup, který dává smysl. Žádné bezduché kopírování detailů, ale převod nezaměnitelného charakteru do dnešního jazyka.

Ano, design není přehlídkou ladných linek, je to de facto krabice

Silueta má jemně se zužující střechu směrem dozadu, čisté plochy a ty správné proporce krátkých převisů, které dělaly původní vůz sympaticky „krabičkovým“. Typickým podpisem jsou hranaté světlomety a výrazná linie, která obíhá celé auto jako grácii podtrhující nápadnou jednoduchost. Je to ten druh drobného gesta, který okem nepřehlédnete, a přitom nezaměnitelně odkazuje na originál. Není divu, že se obrázky „126 Vision“ rozlétly internetem. Ne, nejsou to obrázky, které jsou u články. Pak řeknu proč a o co na přiložených ilustracích jde. Věc má nicméně svou méně radostnou část. Projekt byl veřejnosti představen už v roce 2020.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Tehdy o něj značka Fiat neprojevila zájem. V té době to mimochodem dávalo i racionální smysl. Právě v roce 2020 totiž debutovala i současná, elektrická generace Fiatu 500. Mít ve stejné chvíli v portfoliu ještě jeden malý městský model stejného ražení by si prostě konkurovalo. Navíc až status kultu si u Italů vydupal dlouhodobě právě „pětistovka“, zatímco stošestadvacítka zůstala pro širší svět spíše sympatickým pracantem. Jenže od té doby se stalo několik věcí, které skládají pro moderní Maluch zcela novou šachovnici.

Pod taktovkou velkého koncernu by se mohly dít jiné věci

V roce 2021 se Fiat stal součástí koncernu Stellantis. A to je jiné hřiště a jsou jistě i jiné ambice. Najednou je tu společná flotila značek, sdílené platformy a vedle italské estetiky stojí rameno na rameni francouzská škola – Citroën a Peugeot. S obrovskou zkušeností v segmentu malých městských aut, která jsou milována davy. To, co v roce 2020 působilo jako duplicita, by dnes v rámci širšího ekosystému mohlo být chytře odstupňovanou nabídkou. A aby toho nebylo málo, mění se i regulace. Nebo přesněji řečeno, objevují se nové nápady, jak s nimi zacházet. Zásadní dílek do skládačky totiž přináší samotné vedení Stellantisu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Jean‑Philippe Imparato chce předložit unijním úřadům návrh, který by vytvořil novou třídu vozidel, městských, s délkou do 3,5 metru. U nichž by nebylo povinné montovat kompletní paletu dnes vyžadovaných asistenčních a bezpečnostních systémů. Smysl je nasnadě, méně povinné techniky znamená nižší hmotnost, menší (tedy úspornější) spalovací motory a samozřejmě nižší cenu. Takto koncipované auto by se podle návrhu mohlo vejít pod 15 000 eur, tedy méně než 375 000 Kč. A najednou se potkávají dva světy, o nichž se donedávna mluvilo odděleně.

Dnes je o malá auta do města zájem, zejména ta elektrická

Přísné flotilové CO2 a dostupná mobilita pro města. Pokud by taková kategorie vznikla, dává návrat Malucha do reálné nabídky mnohem větší smysl než před pěti lety. Tím spíš, že Fiat už dnes drží v ruce trumf pro zákazníky, kteří chtějí víc. Z hlediska produktové logiky je tedy místo o schůdek níž pod Fiatem 500. A přesně tam by se mohl postavit nový 126: jako jednodušší, levnější a bytelně působící městský parťák, který zároveň nešlape na paty ikoně 500, ale doplňuje ji.

Marketing by si přitom s takovou figurou zjevně poradil, „návrat kultu“ funguje. Tak a teď o tom, co vidíte na obrázcích. To je koncept, který jsem dal dohromady já v grafických programech. Nešlo o nic složitého, bylo se o co popírat. Design původního Malucha je tak jednoduchý, že není třeba vymýšlet vymyšlené. Co na to říkáte? Budu moc rád za vaše vyjádření pod článkem. A ocením také komentáře, zda Malucha vůbec oživovat. Já bych mu klidně šanci dal. Ale ne s elektřinou pod kapotou.

Galerie

Další 0 fotografie

Líbí se vám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články