Krize automobilového průmyslu donutila i drahé a prémiové AUDI zlevnit – a nabídnout základní model se skvělými parametry za neméně skvělou cenu. Nebude to však zadarmo.
Ne, opravdu jsem se v titulku k tomuto článku nezmýlil. Je to přesně tak. AUDI před několika dny představilo nový základní model s parametry, které by ještě před pár lety patřily k vrcholku nabídky. V základní verzi nabídne výkon 220 kW (neboli 300 koní) a cena startuje od zhruba 770 000 korun v přepočtu. Že už běžíte do banky? Běžím s vámi. Nicméně chvilku ještě počkejte a přečtěte si pár detailů k celé nabídce, budou se vám hodit. Jinými slovy: nenechte se prosit, toto vás pobaví. Nebo také možná ne.
Bezkonkurenční poměr výkon/cena zahltil objednávkový server
A ti z vás, kdož si myslí, že (s ohledem na to, kolik bude stát malá elektrická Škoda Epiq a kolik je třeba zaplatit za Enyaq) v tom musí být nějaký háček, mají samozřejmě pravdu. Možná spíš hák nežli háček. Nuže: ten designově skvělý vůz, který vidíte na fotkých k tomuto článku, je opravdu nové AUDI. Pokud umíte dostat auto z Číny sem a nebude to pro vás problém, leťte tam a na nic už nečekejte. Strhla se o něj totiž mela. Doslova a do písmene. A je to možná znovuzrození koncernu VW v Číně v přímém přenosu. Díky Bohu za to.
Jenže: pouze v Číně. My v Evropě musíme z nějakých důvodů platit násobky ceny, co takovéto AUDI stojí jinde. Ptám se tedy jasně, a věřím, že můj dotaz uslyší i v Ingolstadtu: Proč si mohou čínští zákazníci dopřát skvěle vybavený a výkonný vůz za zlomkovou cenu oproti Evropě? Proč musíme platit násobky ceny, navíc za horší modely?
Odpověď není úplně jednoduchá a skrývá se v kombinaci širšího koncernového plánování, místní výroby a především v agresivní konkurenční atmosféře, která panuje právě na čínském trhu. Zatímco v Evropě nabídka cenově dostupných modelů stagnuje (resp. teprve vzniká), v Číně již automobilky díky masové produkci a lokálním partnerstvím výrazně zlevnily. A ostatní se musí podřídit.
Výbava a výkony Lamborghini za cenu Enyaqu. No nekupte to
Jak ostatně velmi přesně podotknul expert z agentury JATO Dynamics Felipe Munoz pro server Automotive News China: „Čínský automobilový trh je dnes nejdynamičtější na světě, konkurence je tady tvrdší než v Evropě. Východní výrobci musí nabízet maximum za minimum, aby se na domácím trhu udrželi.“ Tyto podmínky nutí i světové značky, jakými AUDI nepochybně je, přizpůsobit cenovou politiku čínskému trhu. Finále? V Evropě za 770 000 nekoupíte ani elektrické VW ID.3. V Číně za to koupíte top model AUDI.
Není Audi jako AUDI – my Evropané budeme dál platit „jak mourovatí“
A píšu záměrně AUDI – verzálkami neboli velkým písmenem. Koncern tak chce odlišit „čínská Audi“ od „evropských Audi“. Ta první budou s velkými písmeny a dostupná jen v Číně. Za zlomek evropských cen. A pozor. Opravdu jde o základní model. E5 Sportback se totiž bude vyrábět i ve špičkové verzi Quattro s dvěma elektromotory o celkovém výkonu 578 kW za cenu (v přepočtu) 1,05 milionu korun. 0–100 km/h za 3,4 sekundy, dojezd 647 kilometrů, řízení zadních kol a adaptivní vzduchové odpružení. Za milion? No nekup to.
Co dodat. Tento vpravdě frapantní nepoměr je myslím dlouhodobě neudržitelný. Buď tedy Čína zdraží, nebo Evropa zlevní. Schválně, co myslíte, jak to dopadne?


