Nový model AUDI za cenu 770 000 Kč si okamžitě objednalo 10 tisíc zákazníků. Až ho uvidíte, pochopíte proč

Krize automobilového průmyslu donutila i drahé a prémiové AUDI zlevnit – a nabídnout základní model se skvělými parametry za neméně skvělou cenu. Nebude to však zadarmo.

i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
i Zdroj fotografie: AUDI
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Ne, opravdu jsem se v titulku k tomuto článku nezmýlil. Je to přesně tak. AUDI před několika dny představilo nový základní model s parametry, které by ještě před pár lety patřily k vrcholku nabídky. V základní verzi nabídne výkon 220 kW (neboli 300 koní) a cena startuje od zhruba 770 000 korun v přepočtu. Že už běžíte do banky? Běžím s vámi. Nicméně chvilku ještě počkejte a přečtěte si pár detailů k celé nabídce, budou se vám hodit. Jinými slovy: nenechte se prosit, toto vás pobaví. Nebo také možná ne.

Bezkonkurenční poměr výkon/cena zahltil objednávkový server

A ti z vás, kdož si myslí, že (s ohledem na to, kolik bude stát malá elektrická Škoda Epiq a kolik je třeba zaplatit za Enyaq) v tom musí být nějaký háček, mají samozřejmě pravdu. Možná spíš hák nežli háček. Nuže: ten opravdu chic elektromobil, který vidíte na fotografiích v tomto článku, je opravdu nové AUDI. Pokud umíte dostat auto z Číny sem a nebude to pro vás problém, leťte tam a nečekejte. Strhla se o něj totiž mela. Doslova a do písmene. A je to možná znovuzrození koncernu VW v Číně v přímém přenosu. Díky Bohu.

iZdroj fotografie: AUDI

Jenže: pouze v Číně. My v Evropě musíme z nějakých důvodů platit násobky ceny, co takovéto AUDI stojí jinde. Ptám se tedy jasně: Proč si mohou čínští zákazníci dopřát skvěle vybavený a výkonný vůz za zlomkovou cenu oproti Evropě? Odpověď není úplně jednoduchá a skrývá se v kombinaci širšího koncernového plánování, místní výroby a především v agresivní konkurenční atmosféře, která panuje právě na čínském trhu. Zatímco v Evropě nabídka cenově dostupných modelů stagnuje (resp. teprve vzniká), v Číně již automobilky díky masové produkci a lokálním partnerstvím výrazně zlevnily. A ostatní se musí podřídit.

Výbava a výkony Lamborghini za cenu Enyaqu. No nekupte to

Jak ostatně velmi přesně podotknul expert z agentury JATO Dynamics Felipe Munoz pro server Automotive News China: „Čínský automobilový trh je dnes nejdynamičtější na světě, konkurence je tady tvrdší než v Evropě. Východní výrobci musí nabízet maximum za minimum, aby se na domácím trhu udrželi.“ Tyto podmínky nutí i světové značky, jakými AUDI nepochybně je, přizpůsobit cenovou politiku čínskému trhu. Finále? V Evropě za 770 000 nekoupíte ani elektrické VW ID.3. V Číně za to koupíte top model AUDI.

Není Audi jako AUDI – my Evropané musíme dál platit „jak mourovatí“

A píšu záměrně AUDI – verzálkami neboli velkým písmenem. Koncern tak chce odlišit „čínská Audi“ od „evropských Aud“. Ta první budou s velkými písmeny a dostupná jen v Číně. Za zlomek evropských cen. A pozor. Opravdu jde o základní model. E5 Sportback se totiž bude vyrábět i ve špičkové verzi Quattro s dvěma elektromotory o celkovém výkonu 578 kW za cenu (v přepočtu) 1,05 milionu korun. 0–100 km/h za 3,4 sekundy, dojezd 647 kilometrů, řízení zadních kol a adaptivní vzduchové odpružení. Za milion? No nekup to.

iZdroj fotografie: AUDI

Co dodat. Tento vpravdě frapantní nepoměr je myslím dlouhodobě neudržitelný. Buď tedy Čína zdraží, nebo Evropa zlevní. Schválně, co myslíte, jak to dopadne?

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články