Od 1. ledna 2024 budou naftové motory vyřazeny z prodeje. Konec dieselu nastal rychleji, než se původně očekávalo

Naftové motory nebudou od nového roku v nabídce, výroba končí. To není poplašná zpráva, ale smutný fakt.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Kde je pravda? Automobilismus je na křižovatce a musí se rozhodnout, kudy se bude ubírat. Která cesta je správná. Rozhodnutá už možná padlo, výrobci se dali na cestu elektromobility. Ovšem jestli je to správná cesta se teprve ukáže. Může se zdát, že navzdiry násilnému protěžování elektrických aut nemusí jít o cestu ke spáse, ale o slepou uličku. Volvo se vydalo na cestu za elektrickými automobily také, a zjevně rychleji než kdokoli jiný.

Fakt jsou automobilky, které věří v elektromobilitu bez výhrad

Do roku 2030 plánuje prodávat pouze plně elektrická auta a do roku 2040 chce být klimaticky neutrální společností. Na první pohled jistě záslužné myšlenky. Ovšem není jisté, jestli u Volva ví, že výroba elektrických aut není klimaticky neutrální. Možná by si měli tamní manažeři přečíst něco mále o těžbě lithia. Tento jasný plán k úplné elektrifikaci představuje podle automobilky Volvo jeden z nejambicióznějších plánů transformace všech starších výrobců automobilů. To bezpochyby. Aby to ale nebyl plán, který nelze naplnit.

iZdroj fotografie: Geomet

V rámci plánu padlo zásadní rozhodnutí o ukončení výroby dieselových vozidel, bylo oznámeno během New York Climate Week. To jasně ilustruje rychlost, s níž se automobilový průmysl mění tváří v tvář klimatické krizi. Pokud tedy nějaká krize je. A pokud je, tak zda se jedná o krizi související s automobilovým průmyslem. Nedávná historie automobilky Volvo ukazuje, jak rychle se mohou trendy změnit. V roce 2019 byla většina jejich vozů prodávaných v Evropě stále poháněna naftovými motory, s elektromobily tvořícími jen malý podíl prodejů.

Chystáte se na hory? Umíte jezdit na sněhu a námraze? Naučíme vás to

To bylo zvráceno a v současnosti je většina modelů Volvo buď plně elektrických nebo vybavena elektrickým plug-in hybridním pohonem. Volvo oznámilo, že od počátku roku 2024 ukončí výrobu dieselových vozidel. To je rána, že? Skutečně to chápejme tak, že si od Nového roku nikdo nekoupí nové Volvo s naftovým motorem. To není hra se slovy. „Elektrické pohonné jednotky jsou naší budoucností a jsou lepší než spalovací motory: generují méně hluku, méně vibrací, nižší náklady na servis pro naše zákazníky a nulové emise výfukových plynů,“ řekl Jim Rowan.

Na elektriku nikam nedojedete a nabíjet nelze všude. No a?

To je generální ředitel společnosti Volvo Cars. „Plně se zaměřujeme na vytvoření širokého portfolia prémiových, plně elektrických vozů, které splňují vše, co naši zákazníci od Volva očekávají – a jsou klíčovou součástí naší reakce na změnu klimatu.“ Zaslepenost vůči realitě nebo vizionářství ve své nejčistší formě? Uvidíme během následujících let. „To, co svět nyní potřebuje, v této kritické době pro naši planetu a lidstvo, je vedení,“ říká Jim Rowan.

Je nejvyšší čas, aby průmysl a političtí vůdci byli silní a rozhodní a zavedli smysluplnou politiku a opatření v boji proti změně klimatu. Jsme odhodláni plnit svou roli a povzbuzovat naše kolegy i politické vůdce po celém světě, aby udělali svou.“ Fanatismus nebo odhodlání? Hranice může být velmi tenká. Tímto výrazným posunem ve výrobě se Volvo stává klíčovým hráčem v elektromobilitě.

iZdroj fotografie: Volvo

Automobilka začátkem roku 2023 uvedla na trh model EX30, který je nejlevnějším elektrickým vozem ve své nabídce, a model EX90 je plánován na rok 2024. Volvo má ambiciózní plány pro nadcházející roky a plánuje uvést na trh minimálně šest dalších elektrických vozidel do roku 2026, včetně elektrické verze oblíbeného modelu XC60 a zcela nového elektrického minivanu EM90. Uvidíme, jestli to je ze strany Volva dobrý krok.

Co říkáte na konec dieselů?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články