Odborníci radí, jak poznat, že už jsou pneumatiky na vyhození a nebezpečné pro další sezónu

                   

O vhodnosti pneumatik pro automobily rozhoduje několik faktorů. Kdy nastal čas pneumatiky vyhodit? Zjistěte, zda stále můžete nazout použité pneumatiky! Řidiči zpravidla pamatují na jízdu na pneumatikách přizpůsobených aktuální sezóně. Kvůli stále mírnějším zimám a neustálému vývoji celoročních pneumatik se mnoho lidí rozhodlo používat právě celoroční pneumatiky. V dnešní době to již není vnímáno jako přehnané šetření a zahrávání si s bezpečností.

Testy potvrdily vysokou účinnost moderních celoročních pneumatik: dosahují i na zasněžené silnici velmi dobrých výsledků při zachování pohodlí a dobré ovladatelnosti na suchém asfaltu.

Pneumatiky nevydrží věčně.

Navzdory rostoucí užitečnosti celoročních pneumatik stále existuje skupina řidičů, kteří upřednostňují sezónní výměny pneumatik. Často však zapomínají, že jakékoli pneumatiky, budou je muset nakonec nahradit novými. Občasné použití automobilu a jeho bezvadný technický stav nemá na stárnutí pneumatik vliv. Často je to totiž právě věk pneumatiky, která ji diskvalifikuje z dalšího používání, i když vypadá vizuálně perfektně.

iZdroj obrázku: Wikipedie

Jaké je povolené stáří pneumatik?

Tomu se nedá zabránit. Uplynulé roky se podepsaly na stavu gumy, ze které byla pneumatika vyrobena. Starý materiál tvrdne a degraduje, což dramaticky zhoršuje jízdní vlastnosti vozu. Výrobci pneumatik pro automobily doporučují maximální životnost 10 let, pokud je pneumatika technicky ve velmi dobrém stavu. Její věk je velmi snadno čitelný. Je ukrytý ve čtyřmístném kódu na boku pneumatiky. První dvě čísla označují týden a další dvě čísla rok výroby pneumatik. Například pneumatiky s kódem 4011 byly vyrobeny ve 40. týdnu roku 2011.

Běhoun pneumatik – jaká je povolená hloubka?

iZdroj obrázku: Pxfuel

Zcela nové pneumatiky mají hloubku dezénu přibližně. 9 mm. Jeho otěr, dokonce i v normálně provozovaném, technicky účinném automobilu, je zcela přirozeným jevem. Čím mělčí je dezén, tím výkon pneumatiky postupně klesá. České předpisy stanovují hloubku dezénu letních pneumatik na minimálně 1,6 mm, u zimních pak 4 mm. Společnosti vyrábějící pneumatiky specifikují bezpečnou hloubku dezénu minimálně 4 mm (zimní pneumatiky) nebo 3 mm (letní pneumatiky), proto by po dosažení tohoto limitu měla být zvážena výměna pneumatik.

Jak zkontrolovat hloubku dezénu pneumatiky?

Nejjednodušší způsob je koupit si vlastní hloubkoměr. Nejlevnější, mechanický, stojí jen pár korun, elektronický – pár stovek.Běhoun můžeme také změřit běžným pravítkem nebo dokonce mincí či zápalkou.

Nerovnoměrné opotřebení běhounu


Je přirozené, že se běhoun rovnoměrně ztrácí po celé šířce pneumatiky. V důsledku technických poruch vozu může být opotřebení výrazně zrychleno. Mechanik obvykle dokáže podle typu abnormálního opotřebení běhounu zjistit, v čem je problém. Obvykle se běhoun může opotřebovat rychleji: ve středu pneumatiky, pokud pravidelně jezdíte s příliš velkým tlakem v kolech; na bočních částech (na obou stranách): to je zase výsledek opačné situace, tj. jízdy s příliš malým tlakem; pouze na jedné straně, což je obvykle způsobeno špatnou geometrií nebo poškozeným zavěšením; na několika různých místech. Nejčastěji je to důsledek příliš prudkého brzdění nebo špatně vyvážených pneumatik.

Pneumatika je diskvalifikována i z důvodu vnějšího poškození

Intenzivní používání vystavuje pneumatiku automobilu riziku různých druhů poškození. Nejčastěji „píchneme kolo“, to znamená, že pneumatiku propíchneme „zespodu“, to znamená vrstvu v přímém kontaktu se zemí. Poruchu lze samozřejmě opravit, ale nevyplatí se to dělat opakovaně, zvláště když je několik defektů blízko u sebe. Okamžité rozhodnutí o výměně pneumatiky by mělo být učiněno v případě defektu v boční části nebo její deformace, např. po prudkém najetí na obrubník. Rovněž byste neměli používat pneumatiku s poškozenou patkou, tj. místem kontaktu s ráfkem. Kromě toho pneumatiky diskvalifikují praskliny na gumě viditelné pouhým okem. Proces jejich degradace urychluje skladování pneumatik při příliš vysokých teplotách.

iZdroj obrázku: PxHere

Kontrolujte stav pneumatik

Před každou sezónní výměnou stojí za to zkontrolovat stav pneumatik na vašem autě. Zkušený pracovník pneuservisu na první pohled uvidí, kdy jsou pneumatiky vyhození a navrhne nákup nových. Trocha vlastní iniciativy u vám umožní vyhnout se překvapením během dohodnuté návštěvy pneu servisu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články