K čemu jsou „gumové chloupky“ na pneumatikách? Můžeme je odtrhnout? Důležitá informace pro každého řidiče

Mýty a tajemství kolem gumových vousků na pneumatikách byly vysvětleny. Odborník z pneuservisu vysvětlil, k čemu tento prvek slouží.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Zřejmě každý řidič, který někdo kupoval nové pneumatiky, si všiml, že povrch obutí je posetý poměrně značným množstvím malých gumových štětin. Pro většinu motoristů je přítomnost tohoto prvku na pneumatikách záhadou, existuje dokonce několik zajímavých a veselých mýtů, které to vysvětlují. Skutečnost je ale jiná, a vlastně také docela zajímavá a překvapivá.

Mýty mluví o přilnavosti a opotřebení. Chybně

Část motoristů si myslí, že malá gumová tykadla rozesetá kolem dokola pneumatiky určují trvanlivost pneumatiky. Princip by měl spočívat v tom, že pokud štětinky během používání pneumatik zmizí, otrhají se, znamená to, že je pneumatika ojetá. A že je zapotřebí ji vyměnit za novou. To samozřejmě není pravda, použitelnost pneumatiky určuje hloubka vzorku, která je ze zákona minimálně 1,6 mm u letní gumy a 4 mm u gumy zimní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Gumové chloupky nemají s opotřebeném pneu nic společného. Jiná část teoretiků z řad veřejnosti věří, že nejde o ukazatel kvality, ale že chlupy pomáhají zlepšovat přilnavost na kluzkém asfaltu. Čím chlupatější pneumatika je, tím víc drží. Není překvapení, že i toto je holý mýtus, který nemá s pravdou nic společného. Jaký tedy mají význam štětiny na pneumatikách? Žádný.

Utrhnout? Klidne, nic se nestane a pneumatika funguje dál

Skutečně žádný, jde o výrobní zbytky a nic jiného. Každý, kdo někdy viděl spíše v televizi než na vlastní oči, jak pneumatika vzniká, toto tajemství zná. Gumové štětiny vznikají na pneumatikách při procesu vulkanizace. Když dochází k tlačení směsi do formy, je zapotřebí, aby unikl veškerý nežádoucí vzduch. Kvůli tomu jsou na formě malé kanálky, kterými vzduch uniká, a samozřejmě jimi uteče také část směsi.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Nadbytečná směs po ztuhnutí vytvoří právě onen efekt „ochlupení.“ Jelikož chlupy nejsou nijak nebezpečné a na pneumatice nevadí, výrobci neřeší jejich odstranění a prodávají pneumatiky tak, jak jsou. Štětiny během používání většinou odpadnou. S trochou nadsázky slouží tedy tyto gumové chlupy jen pro pobavení neznalých motoristů jako tajemné diskuzní téma. 

Věděli jste, že jsou štětiny na pneumatikách k ničemu?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články