Když byla představena Audi A1 Sportback, způsobilo to v automobilovém světě malou senzaci. „Poprvé“ jsme totiž viděli motor s technologií odpojování válců při nižším výkonu, což mělo za cíl snižovat spotřebu paliva. Pokud totiž jezdil velký motor v běžném provozu, nemohl využít svůj plný potenciál, takže docházelo ke zbytečnému využívání všech válců, ačkoliv by jich stačila k provozu motoru polovina. Jak už jsme ale zmínili, tahle „novinka“ je stará téměř 40 let.

Jakým způsobem dochází k odpojování válců

Že je smyslem snížení spotřeby paliva, už víme …jak ale dochází k samotnému odpojování válců? Pokud není motor v provozu dostatečně vytěžován, musí být regulován škrtící klapkou – a čím větší motor je, tím více musí být přiškrcován. V důsledku potom vznikají „čerpací ztráty“, kdy je část výkonu motoru využita na překonávání odporu na straně sání. Řešením může být optimalizace sacích kanálů nebo tvaru ventilů a pístů (nabízí se i úplné otevření klapky či její úplné odbourání při použití technologie variabilního zdvihu ventilů – to je ale nadstavbou k regulaci zdvihu).

Při odpojení válců dojde k uzavření přístupu vzduchu, což uvede „vyvolené“ válce v nečinnost, a o pohon se následně starají ty zbylé. Následkem roste účinnost motoru, který navíc nemusí být k dosažení stejného výkonu tolik škrcen. V momentě, kdy je válec uzavřený, nepředstavuje pro motor takovou zátěž; ačkoliv tření pístu ve válci nebo zrychlování a zpomalování hmoty válce jisté ztráty výkonu působí.

Poprvé byly válce odpojovány v Cadillacu V8-6-4

Původ této technologie pochází od americké automobilky General Motors (GM), která ho poprvé přenesla do sériové výroby v Cadillacu V8-6-4 s šestilitrovým motorem. Systém Modulated Displacement mohl odpojit dva nebo čtyři z celkových osmi válců, což bylo použitelné pro nenáročný městský provoz nebo klidnou jízdu při nízké rychlosti. Odpojování válců řídil počítač, který u rozvodu OHV mechanicky přerušil kontakt zdvihátka s vahadlem.

Motor byl vybaven jednobodovým vstřikováním, řídící jednotkou s palubním počítačem a diagnostikou; slabým místem byla (ne)spolehlivost elektroniky. Revoluční motor byl tak po pouhém roce stažen z výroby bez jakékoliv náhrady – užíván byl ještě v následujících třech letech u zakázkově vyráběných limuzín.

Dnes už není technologie odpojování válců výjimkou, používají ji automobilky Mercedes-Benz, Chrysler nebo Mitsubishi, přičemž má každý své řešení. Některé z novodobých tříválcových motorů mohou při nízkém zatížení pracovat dokonce s jediným válcem.