Na českých dálnicích se rozmohl nešvar podjíždění odstavným pruhem. Co za takový manévr hrozí?

Předjíždění je jeden z nejrizikovějších úkonů, které může řidič vůbec udělat. Když tečou nervy v koloně, není využití odstavného pruhu k předjíždění kolony dobrý nápad.

i Zdroj fotografie: Policie
                   

Zácpy a kolony automobilů, které pomalu popojíždějí, nejsou na českých dálnicích nic neobvyklého. A vpravo je přitom volný odstavný pruh, což je nesprávně používané označení zpevněné krajnice. Každopádně svádí k tomu, aby člověk nad kolonou vyzrál a předjel ji zprava odstavným pruhem. A když už se tam vydal první řidič, nutkání jet za ním zesílí. Vždyť je prázdný a tak trochu zbytečný. Tři jízdní pruhy by byly lepší. Omyl.

Odstavení nepojízdných aut

Odstavný pruh slouží jen pro odstavení nepojízdných vozidel, protože jinak by blokovala jízdní pruh. Na dálnici, kde auta sviští 130kilometrovou rychlostí, by to bylo obrovské riziko. Jízda v odstavném pruhu je nepřípustná za každých okolností. Porušíte tím zákon. I kdybyste třeba chtěli pruh využít jen k předjetí několika metrů kolony při odbočování, hrozí za to pokuta. Argument, že šlo o pár metrů a že vyjetím z kolony jste vlastně přispěli k řešení dopravní situace, nezaberou.

iZdroj fotografie: Policie
Jan Pechout z ústeckého BESIPu

Předjíždění dopravní experti považují za jeden z nejrizikovějších úkonů, které může řidič v silničním provozu vůbec udělat, což souvisí zejména s přirozenými limity člověka v oblasti vnímání vzdálenosti a rychlosti. O to více, když jde o nepovolné předjíždění v odstavném pruhu. „Stává se, že jím řidiči podjíždějí kolony a vymlouvají se, že budou po kilometru sjíždět. Často v něm jezdí i policisté, správci silnic a složky integrovaného záchranného systému. To ale také není správně,“ řekl před časem Jan Pechout z ústeckého Besipu.

Pokuty v Česku i zahraničí

Přestože by složky integrovaného záchranného systému měly primárně využívat volný průjezdný pruh, který by se pro ně měl vytvořit uprostřed vozovky, realita je jiná. Záchranářské i hasičské vozy využívají často odstavný pruh, protože je to nejrychlejší. Kolona se totiž otvírá jen pozvolna a záchranářům jde o minuty. Na dálnicích je odstavný pruh široký zhruba  2,5 metru, někdy i tři metry. Přesto předjíždění tímto pruhem, když jsou kolony, způsobuje největší zmatek.

Řidiči v tomto pruhu jen nepředjíždějí kolonu, ale také se v něm otáčejí nebo couvají. Nejčastěji, když nechtějí čekat v koloně, tak se otočí nebo zacouvají na nejbližší exit z dálnice. Nepočítají ale s tím, k čemu je odstavný pruh primárně určen. K odstavení nepojízdného vozidla, třeba kamionu. Jízda v odstavném pruhu se v Česku trestá. Za přestupek řidiči hrozí pokuta ve výši do dvou tisíc korun na místě, ve správním řízení pak sankce v rozmezí od 1 500 do 2 500 korun. Například v Německu vyfasujete pokutu 75 eur.

Zdroj: iDnes, Besip

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ultimátní zabiják lodí, proti němuž nebude obrany: Čína pracuje na rychlém „raketo-torpédu“ s nadzvukovou rychlostí
Události247.cz
Události247.cz
Jako za bolševika: Putin nadělí Rusům nepříjemný vánoční dárek. Na potraviny si podle nového videa vystojí pořádné fronty
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Lechtání může ublížit dítěti i dospělému: Smích vždy neznamená zábavu, může to přejít až k týrání
adbz.cz
adbz.cz
Čtyři věci, které orchideje k smrti nenávidí. Kdo se jich vyvaruje, může se z nádherných květů těšit po celý rok