Záruka na ojeté auto se liší, její délku udává, od koho vůz kupujete. Na tom pak záleží i případná reklamace skrytých vad; zákon je na straně kupujícího.

Pokud kupujeme auto, chceme mít jistotu nějaké záruky, která by pro „čestného prodejce“ neměla být problém. Ojeté auto s sebou koneckonců nese riziko, že bude potřebovat opravu některých částí o poznání dříve než to nové. Někteří prodejci toho rádi zneužívají a prodají vám „střep“, který se po pár měsících rozpadne. Když za se za nimi vrátíte se zárukou, dávají od vozidla ruce pryč.

Na ojeté auto se žádná záruka nevztahuje. Omyl!

Záruka se vždy řídí Novým občanským zákoníkem. Při nákupu od profesionálního prodejce mají i ojetá vozidla záruku dva roky. Záruční doba při nákupu od fyzické osoby je pak její délka stanovena na 6 měsíců, a vztahuje jen na tzv. skryté vady (dle § 2100/1 NOZ). Prokázání, že se na voze vyskytoval již v době prodeje fyzickou osobou je na vás, jakožto kupujícím (§ 2445 a  násl. NOZ). Stane-li se to, je nejlepší postup nechat vadu posoudit některým ze soudních znalců, a s hotovým posudkem kontaktovat prodávajícího. Pokud se bude chtít zbavit odpovědnosti, přichází na řadu soud.

Vady lze rozdělit do tří skupin:

  • Faktické: Vidím je nebo jsem na ně upozorněn hned při koupi.
  • Skryté: Objevím je až po nějaké době.
  • Právní: Na vůz může být vydáno zástavní právo, prodávající osoba nemusí být oprávněna disponovat s autem za účelem jeho prodeje, vůz může být kradený a podobně.

Kdo musí dokázat, že mělo auto skrytou vadu už při koupi?

Prokazovací povinnost je během prvních 6 měsíců od prodeje na straně bazaru nebo prodávajícího servisu. Jsou to oni, kdo musí prokázat, že v době podpisu kupní smlouvy bylo auto bez vady. Teprve po uplynutí půlroční lhůty přechází dokazovací povinnost na kupujícícho. Je to tedy přesně naopak, než když kupujete auto od fyzické osoby.

Může se prodávající zbavit odpovědnosti?

Někteří prodejci si myslí, že pokud do smlouvy napíšou „kupující se seznámil s technickým stavem vozu a souhlasí s ním“, tak se zbaví odpovědnosti nést záruku. Taková věta ale jenom znamená, že si kupující auto prohlédl a vyyzkoušel během zkušerbní jízdy; rozhodně to nelze chápat, že při tom mohl odhadlit skryté vady, a že prodávajícího zbavuje odpovědnosti. Prodávající se ovšem může s kupujícím dohodnout, že se záruky vzdává (nedoporučujeme!).

Je chybně uvedená vlastnost důvodem k reklamaci?

Pokud prodejce např. uvede, že auto nebylo bouráno, a vy zjistíte, že bylo, máte nárok ho reklamovat podle § 2099 NOZ. Pokud ovšem prodejce tuto informaci neuvede, tedy neujistí vás o tom, že auto není po nehodě (řekne, že to neví, nebo nehodu přizná), důvod k reklamaci potom nevzniká. Stejně se to má v případě, kdy prodejce stočí tachometr (ať už úmyslně nebo neúmyslně).

Odpovědnosti se může vzdát jenom FO, nikoli bazar

Při koupi se můžou smluvní strany dohodnout, že se kupující vzdává práva na reklamaci vad (to ale platí pouze pro fyzické osoby). Tuhle možnost udává § 1916 NOZ, a pokud prodáváte ojetinu jako fyzická osoba, lze toto jen doporučit. Ustanovení se obvykle uplatňuje na stará auta s nízkou prodejní cenou.

Tímto způsobem lze vyloučit odpovědnost za vady určitých částí vozu nebo za popsané vady, u nichž však není známa příčina (např. jednou za čas nefunguje stahování okénka u spolujezdce). Konkrétní případ musí být písemně zaznamenán ve smlouvě, nelze to napsat „stranou“ (bez zmínky ve smlouvě), ani se dohodnout ústně.

Pozor, odpovědnost za zatajenou vadu nebo deklarovanou vlastnost vyloučit nelze! Aby bylo možné se vzdát odpovědnosti za konkrétní vadu, nesmí způsobit poškození vozidla nebo být důvodem proč auto neprojde technickou kontrolou. Platí to pouze v případě, že je prodávající fyzickou osobou. Profesionální prodejce (třeba autobazar) na to právo nemá, a pokud to udělá, poruší zákon.

Auto koupené v bazaru může vlastnit nekdo jiný

I přesto, že kupujete auto v bazaru, nemusíte uzavírat kupní smlouvu přímo s ním. Autobazar nebo jiný prodejce může být pouze zprostředkovatelem prodeje. V takovém případě je kupní smlouva uzavírána s původním majitelem vozu, tedy s fyzickou osobou. Případnou reklamaci tedy potom neřešíte s bazarem, ale s prodávajícím. Tady si ale dejte pozor, protože fyzická osoba dává na auto kratší záruční dobu, a vztahuje se pouze na skryté vady.

Nákup ojetiny je trochu složitější než nákup nového vozu, ale pokud znáte výše zmíněné, případně necháte auto prohlédnout v servisu před uzavřením smlouvy nebo projdete dokumenty s právníkem, můžete obtížím účinně předejít. V dnešní době se bohužel nelze spolehnout na dobré slovo prodávajícího, a je potřeba mít všechno černé na bílém.