Test starých ojetin: Stojí jako lednička a najeto mají víc než linkový autobus. Přesto jejich pořízení dává smysl

První generace populárních modelových řad mají podobný technický základ, ale také podobné potíže a neduhy. Koupit je může být v pořádku.

i Zdroj fotografie: Wassily / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
i Zdroj fotografie: S vědomím jk-g
Dalších 26 fotografií
Dalších 26 fotografií
                   

Jako vejce vejci se sice nepodobají, přesto toho ale mají Hyundai i30 a Kia Ceed velmi mnoho společného. Jde v podstatě o dvojvaječná dvojčata. Jakkoli jsou obě auta po technické stránce velmi podobná, cílové skupiny obou modelů jsou velice rozdílné. Pokud Hyundai i30 kupovali zpočátku zejména senioři, Kia Ceed byla naopak atraktivní pro mladší a aktivní řidiče. Dnes stojí v autobazaru vedle sebe a zájemce o levný korejský automobil má širokou možnost volby.

Velmi podobné automobily a také podobné potíže

Vyplatí se kupovat ty nejlevnější exempláře na trhu, s nájezdem několika set tisíc kilometrů? Spíše ne. Čeští zákazníci mají k modelu i30 blízko, a to nejenom proto, že jde o zajímavou alternativu k tuzemské ikoně značky Škoda. Hyundai i30 bylo uvedeno v roce 2007, vyrábí se u nás v Nošovicích. Korejská značka má asijskou DNA, ale české zpracování. Kia ovšem patří také mezi populární modely. Ani Ceed není Čechům až tak vzdálený, vyrábí se ve slovenské Žilině od roku 2006.

iZdroj fotografie: S vědomím jk-g

Obě auta jsou si příbuzná nabídkou motorů, výběrem z karosářských variant i úspěchem v bezpečnostních testech. Byť tam bylo Hyundai o něco málo úspěšnější, zejména v ochraně chodců. Dnes jsou na německém inzertním serveru na prodej dva kusy, od každého modelu jeden za nízkou cenu. Respektive nejnižší cenu v současné nabídce. Hyundai stojí 35 900 Kč a Kia vyjde na 33 600 Kč. Hyundai i30 má pod kapotou naftový čtyřválec 1.6 litru o výkonu 90 koní, Kia je o něco silnější, nabízí šestnáctistovku CRDi o výkonu 115 koní.

Vysoký nájezd se projevuje velmi opotřebovanou kabinou

Jde o auto z roku 2008 s nájezdem 383 326 km. Hyundai je také z roku 2008, najeto má ale více, 430 644 km. Obě auta mají manuální převodovku, u obou jde hnací síla na přední kola. Kia je ve třídveřové, vizuálně atraktivní variantě. Oproti tomu i30 je praktičtější pětidveřový hatchback. V jakém jsou vozy stavu? Podle fotografií je patrné, že nájezd uvedený na tachometru se odrazil na současné kondici. U Ceedu je asi nejvíce poškozený volant. Nicméně zvenku nevypadá vůz zase až tak špatně, i když samozřejmě bez šrámů není.

Zato Hyundai je velmi poškozené, ale také zbytečně špinavé uvnitř. A poškozený je i exteriér, auto bylo vpředu vpravo bourané. Páté dveře jsou poškozené, koroze už je víc než jenom drobnou přehlédnutelnou záležitostí. Pokud jde o typické závady – v obecné rovině, ne u těchto dvou konkrétních kusů – pak je to vůle ve spojovacích tyčkách předního stabilizátoru, tyčích řízení i silentblocích, zejména při vyšších nájezdech. S největší pravděpodobností lze předpokládat jen tak od stolu, že oba kusy na tom nebudou v tomto ohledu nejlépe.

Technické neduhy mají obě auta v zásadě společné

Častým problémem je opotřebené spojkové obložení. Sporadicky se vyskytují závady elektroinstalace, nicméně pokud nastanou, pak je rozsah možných závad široký – centrální zamykání, imobilizér, stěrače, osvětlení, audiosystémy, airbagy, stahování oken, planá chybová hlášení. Typická je malá odolnost potahů sedadel a čalounění zavazadelníku či zmíněná koroze. Nejčastěji jsou zasaženy boční a páté dveře, rámy dveří.

iZdroj fotografie: S vědomím Sanjar-Kfz-Handel

Závady podtlakové regulace turbodmychadla u 1.6 CRDi nejsou ojedinělé a ani hlučnost turbodmychadel. Jsou to skutečně blízcí příbuzní. Jako technická dvojčata mají Hyundai i30 a Kia Ceed 1. generace mnoho společných vlastností. Charakterizují je například spolehlivé motory a dobré jízdní vlastnosti, a to i díky víceprvkové zadní nápravě.

Nákup není finanční sebevraždou, servis ale bude něco stát

Vyplatí se kupovat některé z těchto dvou aut, a pokud ano, tak které? Vlastně proč ne. Jen je třeba počítat s tím, že auta budou zevnitř velmi opotřebovaná. A že mohou nastat velmi záhy po nákupu potíže, které se změní v náklady za servis. Auto na stavbu, které doslouží tak, jak je, a vyplní krátký čas před pořízením jiného, lepšího vozu? Klidně. Jediné auto do rodiny jako spolehlivý transport nebo první auto pro mladého řidiče, to raději ne.

Galerie

Dalších 26 fotografií
Dalších 26 fotografií

Jaké auto byste si vybrali?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články