Jak okamžitě snížit spotřebu u aut s manuální převodovkou: Nejúčinnější je odřazovat nahoru co nejdříve

Jak ihned snížit spotřebu, a to řádově o desítky procent? Stačí dodržovat jednoduché postupy a věnovat se řazení.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Má zařazení různých rychlostních stupňů při konstantní rychlosti vliv na spotřebu paliva? Bezpochyby, na toto téma proběhla řada studií a praktických pokusů. Jedním z posledních, kdo se pokusil téma objasnit, byl populární youtuber Jason Fenske z kanálu Engineering Explained. Lze získané výsledky aplikovat do praxe a snížit tak reálně spotřebu? 

Spotřebu u auta lze snížit poměrně snadno, stačí řadit

Experimentátor na základě svých měření a testů prohlásil, že nejúčinnější je odřazovat nahoru co nejdříve. Nižší otáčky znamenají nižší spotřebu paliva. Potvrdil to i praktickým testem, kdy ve svém automobilu opakovaně absolvoval identickou trasu stejnou rychlostí, ovšem s jinými zařazenými rychlostními stupni. Youtuber měřil přes připojenou diagnostiku zatížení motoru, spotřebu, aktuální otáčky a rychlost. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Díky připojení diagnostického zařízení přitom Fenske mohl neustále sledovat zatížení, které je kladeno na motor, jeho spotřebu paliva, aktuální otáčky agregátu a okamžitou rychlost. Při zařazeném druhém stupni při rychlosti 93 km/h byla spotřeba na hladině 16,8 l/100 km a agregát točil 6 345 ot/min. To vše při zatížení motoru na 37 %. 

Identické tempo, ale jiný rychlostní stupeň, to je řešení

Na třetí převodový stupeň se zvýšilo zatížení pohonné jednotky na 38 %, ovšem spotřeba klesla na 9,2 l/100 km, při otáčkách 4 359 ot/min. Na pětku pak klesly otáčky na 2 640 ot/min a spotřeba spadla na 6,2 l/100 km. Vliv zařazení konkrétního stupně na spotřebu byl potvrzen. Ovšem s dodatkem, že je třeba vnímat nutnost vztahu mezi nízkými otáčkami a zatížením pohonné jednotky. 

Mezi základní pravidla a tipy pro snížení spotřeby platí, že u většiny aut se vyplatí jezdit spíše na čtvrtém převodovém stupni než na pátém. Pětka bývá u většiny aut obvykle utlumena, motor nepracuje efektivně. Naopak čtyřka je nevhodná pro výjezd do kopce, tam je žádoucí podřadit na trojku. Rozjíždět se zbytečně agresivně a vytáčet motor do otáček není z hlediska spotřeby ideální. Řidič ušetří pár vteřin, ale zbytečně zvýší spotřebu.

Základem snižování spotřeby je klid a plynulost

Dnešní auta, povětšinou s přímým vstřikováním, nevyžadují dojíždění do křižovatek na neutrál. To se týka spíše starých aut s karburátory. Není to bezpečné a ani to není úsporné, u moderních aut se vyplatí brzdit motorem. Nejlepší je držet konstantní rychlost a zbytečně nepřeřazovat. Některé zdroje říkají, že téměř každých dvacet vteřin kolísá rychlost o 10 km/h a spotřeba může stoupnout až o dvacet procent.

Co vy, umíte řadit tak, aby klesla spotřeba?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Na Ukrajinu se dostanou hned 4 tanky ze Západu, ruské je překonají pouze v jednom směru. Zapojit se musela i Amerika, i když nechtěla
Události247.cz
Události247.cz
Poláci jsou na Čechy už vážně naštvaní: V obchodech mají kvůli nim prázdné regály
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Experimentální zbraň 2. sv. války: Pekelné kolo bylo tak nebezpečné, že raději skončilo už ve fázi testování
adbz.cz
adbz.cz
Skvrny od oleje a paliva je potřeba odstranit co nejdřív. Dají se vyčistit i bez námahy