Německé dálnice byly vždy spojeny s jednou klíčovou vlastností: možností jízdy neomezenou rychlostí. Je to zkrátka místo, kde se všichni mohou pohybovat libovolně rychle, aniž by se obávali, že dostanou pokutu za na překročení rychlostního limitu. Bohužel se časy mění.

Na vině jsou emise

Podle agentury Reuters německá vláda uvažuje o „balíčku návrhů na ochranu klimatu“, které by v případě přijetí mohly navždy změnit veleslavný pojem Autobahn. Ano, znamená to, že se možná na německých dálnicích objeví tabulky s omezeními rychlosti. Kam se svět ubírá? Důvodem je změna klimatu.

Budou elektrická vozidla bez limitu?

Německá vláda ustanovila komisi, který má předložit sérii doporučení ke snížení škod na životním prostředí, které způsobuje doprava. Zavedení maximální rychlosti na všech úsecích Autobahnů bylo jedním z těchto doporučení. Další návrhy zahrnují zvyšování daní z pohonných hmot a kvóty na elektrická vozidla, které lépe pomohou Německu splnit cíle Evropské unie v oblasti emisí.

Mohlo by vás zajímat: Pozor na změny pro STK, řidiči teď možná zaplatí více, než doopravdy musí

Je zřejmé, že nic z toho se v Německu neprosadí snadno, protože auta a rychlost zde jsou velkou součástí kultury a boj proti tomuto návrhu již začal. Agentura Bloomberg uvádí, že německý bulvární list, Bild Zeitung, napsal: „Naše dálnice jsou symbolem svobody. „Testováno na německém dálnici“ je značka kvality. Už máme dostatek stávajících omezení rychlosti na mnoha úsecích.“

Zatím jen návrh

Naštěstí je to zatím pouze návrh, který německá vláda nepřijala a dosud neoznámila žádné konkrétní plány. Dokonce i ti, kteří návrh sepsali, uznali, že ne každá jeho část bude realizována.

Obyčejní Němci jsou proti

„Ne všechny nástroje a opatření budou přijaty,“ tvrdí. „Budeme potřebovat politickou vůli, diplomatické dovednosti a ochotu dělat kompromisy, abychom dosáhli našich cílů v oblasti změny klimatu.“ Německá vláda však bude muset co nejdříve udělat něco, aby se emise zlepšily.

Podle Pařížské dohody o klimatu musí Německo do roku 2030 snížit emise pocházející z průmyslu, zemědělství, vytápění, chlazení a energií. Zavedení omezení rychlosti na Autobahnech je jen jedním ze způsobů, jak to udělat, ale v žádném případě to není všelék. Nechť boj o neomezenou rychlost na Autobahnu začne.