STK čeká od konce roku razantní změna. Řidiči tak možná zaplatí mnohem více, než bude ve skutečnosti potřeba, a některé servisy možná zaniknou.

Novelou bude upraven zákon o provozování STK, který nově umožní především otevřít autoservis při stanici technické kontroly. Odborníci kroutí hlavou a servisy se bojí, že přijdou o práci. Novelou totiž skončí roky zákazu, který měl zajistit objektivitu techniků při zkoumání vozidla. Úprava tak může mít v závěru neblahý dopad i na motoristu, co přijede s autem na kontrolu.

Výsledky STK teď můžou být záměrně zkreslené

Oddělení autoservisů a stanic technické kontroly má svůj smysl, a sice udržet objektivní názor na stav vozidla. Technici STK by měli fungovat nezávisle na autoservisech, takže by „přihráním“ zakázky nic nezískali, a tak pro ně de facto nemá smysl vůbec něco takového zkoušet. Jenomže řada stanic teď bude moct servis otevřít „hned vedle“, takže pokud technik na autě odhalí nějakou závadu, můžou ji mechanici v servisu hned opravit.

Ono to na jednu stranu vypadá dobře: ušetříte čas i komplikace přejížděním do autoservisu, navíc by vás technik kvůli špatnému stavu vozidla ani nemusel s autem nikam pustit. Pokud tedy například auto přehnaně čadí, pustí se mechanik do kontroly výfukového ústrojí a motoru.

Jenomže druhou stranou mince je, že technik najde vadu záměrně a pošle tak majitele vozu na opravu zbytečně. Ona i relativně jednoduchá oprava přinese servisu pár tisícovek, zatímco „problému“ věnuje minimum času.

Nad změnou zákona kroutí hlavou servisy i odborníci

Dlouhých 17 let věnovalo Ministerstvo dopravy budování sítě kamenných stanic technické kontroly, které jsou zřízeny v rozumném počtu v adekvátních vzdálenostech. Veškeré úsilí i finance teď přijdou vniveč, nehledě na to, že řadě autoservisů nejspíše klesnou tržby, nebo pro ně bude rozhodnutí likvidační.

Doporučujeme: Emisní normy v praxi: Diesely s Euro 5 mají horší výsledky jak ty s Euro 3, proč?

Nových stanic STK ale jen tak nepřibude, jejich počet je totiž regulovaný státem, což potvrdil i senátor Zdeněk Nytra: „Pokud dosáhne počet STK maxima, žádná další licenci dostat nemůže, i kdyby měla technické vybavení na nejlepší světové úrovni a nejlepší odborníky. Má smůlu, musí počkat, až některý provozovatel STK svoji licenci nebude využívat a odhlásí se z evidence STK.“

Málokterý ze současných servisů si tak otevře ještě STK, která musí navíc splňovat přísné podmínky. Např. průjezdná linka musí mít alespoň 26 metrů, a technici musí vlastnit oprávnění. V opačném případě to ale bude o poznání jednodušší, zřídit totiž servis je mnohem levnější, a mechanici nemusí mít žádné speciální povolení.

Zákonodárci si změny pochvalují

Podle poslanců jsou změny v zákonu vítány, protože pokud objeví technik STK nějakou závadu, může ji motorista rovnou nechat opravit de facto na stejném místě. Jak jsme už zmínili, může pak docházet k umělému vytváření závad, takže majitel vozu zaplatí zbytečně za neexistující opravu. Zákon zatím neudává žádnou pojistku, aby k takovým případům nedocházelo, takže se zřejmě budeme muset spolehnout na „čest“ automechaniků a servisů.

Přibližně polovina motoristů si v současnosti řeší opravy přes „svého“ mechanika nebo servis, s nímž má dlouhodobé zkušenosti. Profesní komora STK se obává zhoršení technického stavu vozidel a motorek, protože nebude jakkoliv podchyceno, aby prohlídka probíhala objektivně.

Změny v zákonu jsou pouze gesto

Podobný business funguje v České republice už řadu let, a není moc těžké souvislosti najít. Některé stanice technické kontroly přihrávají zakázky úmyslně jednomu konkrétnímu servisu, jehož vedení potom přimhouří oči a nechá opravit i neexistující zavádu, nebo napočítá něco navíc. V praxi to funguje tak, že je nastrčený nebo „zkorumpovaný“ vedoucí servisu, případně si majitel STK zřídí na druhé IČO (třeba manželky) ještě autoservis.

Objektivitu by mohl zajistit externí technik

Majitelé STK už v současnosti připravují stížnost Evropské komisi. Podle nich totiž bude autoservis provozující STK vždy ve výhodě oproti konkurenci, a motorista se pak nebude moci příliš rozhodovat, kde nechá závadu opravit.

Doporučujeme: Turbodieselu zvoní hrana, nově s ním končí také Honda

Podle některých by mohlo být řešením zavedení německého systému, kdy kvalifikovaný technik dojíždí do různých STK a provádí tu kontroly nezávisle na vedení nebo majiteli servisu. Pokud shledá auto nezpůsobilým, definuje konkrétní závady, které je třeba opravit, a třeba přihraje zakázku „domácímu“ servisu. Pokud ale bude vůz nebo motorka v bezvadném stavu, nechá ho projít.

V případě, že by chtěl majitel STK technika přemlouvat k umělému nalezení závady, hrozí mu vysoká sankce – stejně jako v případě, že by technik něco takového spáchal. Ministerstvo dopravy připouští, že se musí celá záležitost doladit, aby nebyl znevýhodněn motorista ani nezávislé servisy. Zatím to ale v plánu nemají, a tak nám nezbývá než doufat, že toho nebudou STK provozující servis zneužívat.U