Čtyři způsoby, jak opravit boční stěnu pneumatiky

                   

Ať už se jedná o poškození běhounu pneumatiky nebo její bočnice, odhalím-li defekt zavčasu a nedojde k destrukci pneumatiky jízdou „po ráfku,“ lze často škodu ještě napravit. Většina lidí přenechá opravu vady profesionálům, a v mnohém ohledu je toto řešení tím nejrozumnějším. Pneumatika a její kvalita má zásadní vliv na bezpečnost jízdy, a laický zásah nemusí být vůbec ku prospěchu. Proto se před každou opravou ujistěte, že doopravdy víte, co děláte.

Pokud by neproběhla oprava pneumatiky tak, jak má, mohlo by dojít k následným komplikacím během jízdy. A riskovat zdraví své, rodiny i ostatních, které na silnici potkáte, za těch pár ušetřených stovek nestojí. Pokud už dojde k nemilé události daleko od civilizace, můžete opravit defekt v bočnici sami – když ne dokonale, tak alespoň provizorně, dokud nedojedete do nejbližšího servisu. K poškození bočnice dochází nejčastěji při najetí na ostrý obrubník, v nerovném terénu, na horských cestách nebo děravých polňačkách.

Ukážeme si 4 možnosti, jak na to, a přidáme i nějaké tipy pro případ nouze. Jasně, úplně nejjednodušší, nejbezpečnější a nejprofesionálnější je použít rezervní kolo, ale občas se prostě stane, že tak nějak není k dispozici nebo prorazíte hned dvě kola najednou. U nových automobilů si navíc mohou nechat řidiči o plnohodnotné rezervě nechat zdát.

Na hrubou pneumatiku hrubá záplata

Záplat se vyrábí celá řada, existují univerzální, ale i typově různorodé podle druhu pneumatiky, na níž má být záplata použita. Pro větší výdrž vždy doporučujeme použít záplatu co nejvíce odpovídající druhu pláště, umístění defektu a velikosti. Záplata stojí v obchodě pár korun, k nákladům však musíme připočítat i cenu sundání a nandání pneumatiky, v ideální případě i její vyvážení. Aby záplata skutečně vydržela, je nutné ji aplikovat zevnitř pláště.

Bez patřičného vybavení je aplikace záplaty relativně komplikovaná, a raději ji přenechme dobrému pneuservisu. Pokud navíc sečteme celkové náklady a zvážíme i to, že trvanlivost opravy závisí na mnoha faktorech a nikdo ji není schopen její délku garantovat, vyjde nákladově skoro nastejno jako koupit pneumatiku novou.

Oprava metodou vulkanizace

V podstatě se jedná o metodu, kdy je odstraněna část gumy z vnitřku pneumatiky, a buď za tepla nebo za studena je chybějící část opět doplněna (vulkanizována ) novým kusem gumy. Jedná se o vysoce specializovaný proces, který by měl vykonávat jen certifikovaný servis, doma tento způsob opravy nepřipadá v úvahu.

Opravný knot ucpe díru v pneumatice

Variantou pro případ nouze jsou speciální předvulkanizované ucpávky, známější spíše jako opravné knoty. Jedná se o vyztužený špalíček pryže s vulkanizačním činidlem, které lze aplikovat bez demontáže pláště z ráfku. Vhodné je pořídit celou sadu, a mít tak knoty i s aplikačním nářadím pěkně pohromadě. Princip je jednoduchý, pomocí aplikačního nástroje (jakési jehly s úchytem) ucpete poškození lepivým knotem.

Tyto ucpávky slouží skutečně jen jako nouzové řešení, abyste nemuseli využít odtahové služby, a hodí se spíše pro odstranění menších defektů (v případě opravy proraženého běhounu je lze použít jako trvalé řešení). Z vlastní zkušenosti bych doplnila, že ke kytu s knoty budete potřebovat i pevné nervy, protože je jeho aplikace psychicky i manuálně náročná záležitost. Na druhou stranu je to skutečně funkční nouzové řešení, které zvládnete sami.

Duck tape, stříbrná páska, které není nikdy dost

Zní to trochu jako ohraný americký vtip o tom, že pokud „duck tejpa“ nefunguje, je potřeba použít více duck tejpy …a víte co? Ona je to pravda. Dostatečně silná vrstva stříbrné lepicí pásky aplikovaná zvenku na bočnici pneumatiky skutečně může sloužit jako nouzový prostředek, jak se dostat o kus dál. Při správném očištění povrchu a dobrém nalepení by měla pomoci udržet alespoň nějaký vzduch v pneumatikách, abyste nedojížděli do servisu s jiskrami za autem doprovázenými plandavým zvukem.

Zahraniční servery skutečně doporučují stříbrnou pásku jako nouzové řešení, a nemáme důvod jim nevěřit, dá se s ní ujet klidně několik kilometrů. Doporučujeme něco připlatit a koupit opravdu kvalitní, která neodpadne pouhým poryvem větru. A i kdybyste ji neměli nikdy použít na spravení bočnice pneumatiky, zařaďte ji do trvalé výbavy svého vozu, hodí se totiž skoro na všechno.

Dnes je běžně dostupnou pomůckou lepící sada, zejména v autech, která nejsou vybavena rezervou. Ta je bohužel při většině poškození a defektů z boku pláště špatně použitelná, a lépe využít zmíněnou stříbrnou pásku. Pokud není zbytí, můžete ji vyzkoušet …třeba zrovna budete mít štěstí.

Defekt v bočnici vyžaduje k finální opravě vždy odborníka – je to dáno tím, že v tomto místě má pneu zcela jinou strukturu než v běhounu a dalších částech – za jízdy na ni působí mnohem větší tlaky, a špatně provedený zásah může mít vliv na tvar profilu pláště. Výrazně tak roste riziko, že při zátěži dojde k roztřžení nebo jinému poškození pneumatiky. Pokud je bočnice poškozená ve vzdálenosti méně než 2 cm od patky pláště, považuje se poškození za neopravitelné!

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články