Jak prodloužit životnost motoru: Základem je držet v zimě správné otáčky

Když klesnou teploty, tak by se měly změnit otáčky motoru. Řidiči mají jasný návod, stačí jej dodržovat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Jen málokdo si uvědomuje, že životnost motoru závisí na otáčkách, ve kterých agregát dlouhodobě pracuje. Jízda ve správných otáčkách prodlužuje bezporuchovost pohonné jednotky. Plus nabízí vyšší komfort a bezpečí pro řidiče i posádku. Kde leží optimální spektrum otáček atmosférického motoru?

Jak nejvíce ovlivnit parametry jízdy? Správnými otáčkami

Předpokládá se, že optimální rozsah otáček leží v rozmezí 2 500 až 4 500 ot/min. U přeplňovaného agregátu lze za spodní hranici považovat 2 100 ot/min. Jinak řečeno lze prohlásit, že pro jakýkoli agregát je nejlepší, aby pracoval přibližně na 50 až 70 % maximálního točivého momentu. Což platí i pro zimní provoz. Ovšem s jednou výjimkou.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Že při jízdě s motorem, který se ještě nestihl zahřát, se vyplatí držet jeho otáčky níže, a to kolem 2 500 ot/min. To, co bylo zmíněno výše, platí pro automobily s přímo řazenou převodovkou. Majitelé vozů s automatickou převodovkou mohou reagovat v tom smyslu, že pro ně uvedená úvaha neplatí. Protože samotná převodovka volí otáčky i okamžik, kdy dojde k přeřazení rychlostního stupně.

S automatickými převodovkami to je složitější, ale jde to

Řidič automatu tak nemůže přímo ovlivnit rychlost otáčení klikové hřídele, většina systémů je naprogramována tak, aby pohonná jednotka fungovala při minimálních možných otáčkách. Lze říct, že ve většině případů se vždy automatická převodovka snaží řadit co nejdříve na vyšší rychlostní stupeň. Velká většina moderních automatických převodovek však do určité míry umožňuje řidiči ovlivňovat otáčky motoru, ve vztahu k převodovému stupni.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Pouze skutečně primitivní mechanismy nemají přepínač jízdních režimů nebo možnost řazení pádly či přepínám voliče převodovky. Díky tomu může řidič nutit převodovku, aby držela motor na nižším převodovém stupni. Smírně zvýšenými otáčkami motoru. Výsledkem je to, že motor pracuje ve svém optimálním režimu a podle expertů tak dochází k prodlužování jeho životnosti.

V zimě je třeba držet otáčky spíše ve vyšším spektru

Hlavně v zimě je žádoucí udržovat otáčky zvýšené. V takovém případě je totiž agregát schopen rychle uvolnit velké množství síly. V případě, že vozovka klouže, v zimních podmínkách, může být potřeba rychle zpomalit. A díky brždění motorem to funguje. V zimě je brždění motorem pohodlné, praktické, bezpečné. Obecně lze doporučit jezdit tak, aby motor pracoval co nejvíce v 2 500 ot/min a mírně vyšších.

V jakých otáčkách udržujete motor vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě ne vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou