Řidič by měl při vystupování vždy otevírat dveře auta pravou rukou. Z jednoduchého důvodu

Počet cyklistů na našich silnicích stále roste. S tím se navyšuje počet dopravních nehod, předcházet jim jde jiným stylem otvírání dveří.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
Další 0 fotografie
                   

Tak, jak politické subjekty, a i různé nepolitické organizace zapojené do propagace dopravy bez spalovacích motorů prosazují alternativní dopravní prostředky, roste logicky jejich počet v ulicích měst. Jde o různé koloběžky, skútry či jízdní kola.  Se zvyšujícím se počtem těchto vozítek roste i počet dopravních nehod, do kterých jsou tyto stoje zapojeny. Kolize mezi automobily a koloběžkami či koly jsou na denním pořádku.

Zákon mluví jasně. Ale ne zrovna jednoznačně

Velkým problémem je takzvaný dooring. O co jde? Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, oddíl Zastavení a stání, konkrétně paragraf 26 říká, že „otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla nebo vystupovat z něho se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích.“ Jednoduše řečeno, řidič auta nesmí otevřít dveře auta, pokud by tím ohrozil ostatní účastníky provozu.

iZdroj fotorafie: Depositphotos

Dooring je označení pro typický střet automobilu a jízdního kola. Ten spočívá v to, že cyklista jede blízko kolem auta a řidič, který zaparkoval podélně, otevře dveře vozu. Cyklista má před sebou nečekanou překážku, do které naráží. Prevencí je jednoznačně to, že se řidič, než otevře dveře, podívá do zpětného zrcátka a ověří si, že má vlevo za sebou volný prostor a nemůže nikoho ohrozit. Problematika není tak jednoduchá.

Pravidlo pravé ruky. Pro cestující vlevo

Při přesném výkladu zákona se totiž neříká, že řidič nesmí otevřít dveře, ale že „otevírat dveře… se smí jen tehdy…“ čili zákon necílí pouze na řidiče, ale na každého, kdo by auto otevřel. Pokud by otevřel řidič auta dveře a zapříčinil dopravní nehodu, bude se na situaci nahlížet jinak, než kdyby to samé učinilo dítě ze sedadla spolujezdce vzadu. A je zde i technická komplikace. Až na slepý úhel může prostor za autem sledovat sadou zrcátek.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Rychlým pohledem do vnitřního zpětného zrcátka a následně pohledem do levného vnějšího zrcátka by měl řidič mít stoprocentní jistotu, že kolem auta právě nejede nikdo na kole či koloběžce. A že nehrozí kolize. Cestující na zadním sedadle za řidičem samozřejmě možnost sledovat okolí zrcátky nemá, co tedy dělat? Holandský způsob otevírání dveří, nazvaný podle země s enormním počtem cyklistů, spočívá v otevírání dveří auta ne levou, ale pravou rukou.

Zásadní poučkou je myslet a nezapomínat se dívat

Je to jistě nepohodlné, ale podle expertů na dopravní problematiku efektivní v prevenci proti dooringu. Řidič, ale i spolujezdec sedící za řidičem, se musí při uchopení kliky pravou rukou více natáhnout, a natočit se směrem ke dveřím. To by mělo jednak zapříčinit, že má řidič či spolujezdec hlavu natočenou více doleva, respektive dozadu. Vidí lépe do míst, kde by mohl jet cyklista. Nepřirozený pohyb by měl posádce na pravé straně auta před otevřením dveří připomenout, že může dojít k ohrožení cyklisty.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řidič a spolujezdce sedící za ním by tedy měli vždy dveře auta otevírat pravou rukou. A opačné pravidlo by měl platit pro cestující na druhé straně auta, ty by měli sahat po klice levou rukou. A to nejen při parkování v jednosměrce na levé straně silnice, kdy kolem může jet jiný dopravní prostředek, ale i u parkování vedle chodníku. Tam může dojít k ohrožení chodců. Způsob je to jistě nepohodlný, nepřirozený, ale zamyslí-li se nad ním člověk, tak zjevně funkční. Pravidlo tedy zní, vždy otevírat dveře auta tou rukou, která je vzdálenější od dveří.

Galerie

Další 0 fotografie

Co myslíte, má smysl otvírat dveře druhou rukou?

Zdroj: MDČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články